• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400031914161
  • خبرنگار : 50356

آغاز فعالیت کارگروه فرهنگی «زنان، سفیر حیات و زندگی»

 آغاز فعالیت کارگروه فرهنگی «زنان، سفیر حیات و زندگی»

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش زنان در ایجاد الگوی صحیح در خانواده‌ در مدیریت مصرف آب گفت: مهمترین وظیفه دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش‌های متعددی است که جامعه به آن نیاز دارد. در همین راستا  کارگروه فرهنگی زنان سفیر حیات و زندگی برای آموزش و آگاهی بخشی به همه افراد جامعه با حضور نهادهای مردمی و دستگاه‌های دولتی فعال شد.

سیده طاهره طهماسبی صبح امروز در بازدید از سد طرق مشهد به همراه تعدادی از بانوان فعال بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خصوص نقش زنان در ایجاد الگوی صحیح در خانواده‌ها در مدیریت مصرف آب اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد تا با افراد اثربخش در حوزه زنان در این زمینه همکاری کنیم. به اعتقاد بنده زنان محور اصلی مدیریت در جامعه هستند. بعضی تصور می‌کنند این مساله سخن عجیبی است. همانطور که می‌دانیم جامعه از بخش‌های کوچکتری به نام خانواده تشکیل شده است. در خانواده زنان تصمیمات اصلی را می‌گیرند. زنان در سطوح خرد و کلان تصمیم‌گیرنده هستند. این گروه به دو شکل می‌توانند در ایجاد باروهای درست در خانواده و جامعه اثرگذار باشند. یکی از این موارد آموزش مستقیم مادران به فرزندان بوده و در شکل دیگر نقش تربیتی غیرمستقیم مادران و رفتار آن‌ها در خانواده است.

وی افزود: زنان با عمل درست می‌توانند الگوی مصرف صحیح را به فرزندان خویش ارائه کنند. در بسیاری از موارد به آگاهی بخشی در جامعه نیاز داریم. این مساله تنها برای مساله کمبود آب یا بحران آن نیست. در بسیاری از موارد به آگاهی‌ بخشی به جامعه نیاز است. 

مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی درباره اینکه به چه روشی باید این آگاهی بخشی صورت گیرد، بیان کرد: اینکه تنها به صورت مقطعی به هر موضوعی بپردازیم، تنها در همان مقطع اثرگذار است. چه ایرادی دارد که ما مصرف درست در زمان پر آبی در کشور داشته و الگوهای درست را در جامعه ثبت کنیم. برای شکل‌گیری رفتارهای صحیح باید کار مستمر و دائمی صورت گیرد.

طهماسمی بیان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم شرکت‌های آب، برق و...  به تنهایی بار مسائل فرهنگی را به دوش بکشند، انتظار بزرگی است و هر نهاد و سازمانی تکلیف مشخصی دارد. 

وی درباره چگونگی ایجاد الگوی صحیح در خانواده‌ها و جامعه افزود: نهادهای فرهنگی باید در این موضوع ورود پیدا کنند. باید سمن‌های زیادی را در این زمینه فعال کرد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به افراد حاضر در این بازدید اشاره کرده و تصریح کرد: تمام افراد در این جلسه جامعه مخاطب زیادی دارند و می‌تواند در این حوزه اطلاع‌رسانی کنند. برای رسیدن به هدف مطلوب نیازمند محتوای مناسب هستیم. مهمترین وظیفه ما در دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش‌های متعددی است که جامعه به آن نیاز دارد.

احمد هنرمندراد، مسئول بهره‌برداری سد طرق مشهد، در ادامه این بازدید اظهار کرد: سد طرق سدی بتنی دو قوسی متقارن و متشکل از ۲۲ بلوک بوده و طول تاج این سد ۳۲۲ متر است. در حالت تراز نرمال ۳۳.۱ میلیون متر مکعب حجم گنجایش سد طرق است  اما  در حال حاضر ۱۶.۵ میلیون متر مکعب ذخیره آب در سد طرق وجود دارد. یعنی حجم آب در سد طرق نصف شده است.

وی درباره آورد سد طرق در سال‌های اخیر افزود: در فروردین ماه سال ۹۸ ورودی سد طرق ۱۰.۵ میلیون متر مکعب بوده، در فروردین سال ۹۹ میزان ورودی سد طرق ۱۰.۴ میلیون متر مکعب و در فرودردین سال جاری ۰.۳۸ متر مکعب بوده که به نیم میلیون هم نرسیده است. آورد سد طرق در اردیبهشت سال ۹۸ حدود ۶.۹۱ میلیون متر مکعب، در اردیبهشت سال ۹۹ حدود ۷ میلیون متر مکعب و در اردیبهشت ۱۴۰۰ میزان آورد ۰.۶۲ میلیون متر مکعب بوده است و تا امروز آورد سد طرق کمتر از ۰.۰۱ بوده است. این مساله نشان می‌دهد وضعیت ذخایر آبی بسیار بحرانی است.

مسئول بهره‌برداری سد طرق مشهد بیان کرد: بخش عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است. در این زمینه می‌توان با مدیریت صحیح راندمان مصرف آب را افزایش داد. ۴ الی ۵ درصد آب در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه مصارف در  بخش  شرب است. در بخش آب شرب فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

در ادامه این بازدید مریم السادات ملک جعفریان، مشاور مدیرعامل در امور بانوان شرکت آب و فاضلاب مشهد، در خصوص وضعیت مصرف آب در مشهد اظهار کرد: در سال گذشته ۹۰ درصد مشترکین در مشهد مشترکین خانگی بوده و ۸۸ درصد آب در مشهد در بخش مشترکین خانگی مصرف می‌شود. از ۱۹۵میلیون متر مکعب آب استفاده شده در مشهد ۱۷۲ میلیون متر مکعب در  بخش خانگی استفاده می‌شود. در زمینه بهینه مصرف کردن آب نقش زنان بسیار مهم است. در یکی دو سال اخیر که روستاه‌ها به شهر مشهد  اضافه شده‌اند زنان روستایی مورد آموزش قرار گرفته‌اند. زنان نقش موثری در مصرف بهینه آب دارند.

همچنین تکتم میرزائیان، مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در امور بانوان، اظهار کرد:  شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در زمینه آموزش کودکان در مدارس با همکاری آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی انجام داده است. البته این فعالیت‌ها به دلیل وجود کرونا متوقف شده ولی در حال حاضر در زمینه محتواسازی اقداماتی انجام داده شده است. گرچه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مسئولیت حوزه چاه‌های کشاورزی و آب سدها و... را برعهده دارد اما با توجه به رسالت خود در نجات آب، آموزش و فرهنگ‌سازی را وظیفه خود می‌دانیم.  

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته چنین کاهش بارندگی در کشور وجود نداشته و آب موجود کنونی در سدها نتیجه بارندگی در دو سال گذشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha