• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400032316548
  • خبرنگار : 50233

150 کیلومتر لوله‌کشی برای رفع عطش حیات‌وحش دشت‌های سمنان

150 کیلومتر لوله‌کشی برای رفع عطش حیات‌وحش دشت‌های سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان علی‌رغم وقوع خشکسالی در این استان پیش‌بینی کرد: حیات‌وحش در پایتخت تنوع زیستی ایران در تابستان گرم پیش رو مشکلی برای تامین آب نداشته باشند.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تجربه خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته و اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته و ادامه این طرح‌های آبرسانی به حیات‌وحش، سبب شده که با وجود تداوم خشکسالی‌ها در این استان حیات‌وحش استان مشکلی از بابت تامین آب نداشته باشند.

وی به اجرایی شدن ده‌ها طرح برای تامین آب حیات‌وحش در سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: حفر چاه‌های متعدد در زیست‌گاه‌های استان ، نصب ده‌ها مخازن آب و تلمبه‌های بادی و اجرای طرح‌های متعدد انتقال آب و...سبب شده که نه تنها آب مورد نیاز حیات وحش زیستگاه‌های استان تامین شده بلکه هیچ‌گونه آبرسانی از طریق تانکرهای سیار را نیز نداشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه ما تجربه یک دهه خشکسالی سخت را پشت سر گذاشتیم افزود: خوشبختانه در این سال‌ها زیرساخت‌های خوبی در زیستگاه‌های مختلف ایجاد شده و از این رو مشکل کم آبی در حیات‌وحش استان وجود ندارد.

وی از نصب سه تلمبه بادی در زیستگاه‌های زمان‌آباد و عباس آباد و توران در چند روز گذشته به عنوان یکی از آخرین طرح‌های آبرسانی در زیستگاه های استان نام برد و گفت: با توجه به اینکه حیات‌وحش دشت‌ها در معرض کم‌آبی هستند، در همین راستا، افزون بر 150 کیلومتر لوله‌کشی آب چشمه‌ها به دشت‌ها و زیستگاه‌های استان را داشتیم. ضمن اینکه هیچکدام از منابع آبی کوه‌ها و چاه‌های موجود در زیستگاه‌های استان با کمبود منابع آبی و یا خشکی مواجه نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر این به طور مثال در زیستگاهی مثل پارک ملی کویر بیش از 90 آبشخور حیات‌وحش ایجاد شده تا حیات‌وحش این زیستگاه نیز هیچ کمبودی از نظر منابع آبی نداشته باشند.

عبدوس به کاهش 40 درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود کاهش قابل توجه بارندگی‌ها، منابع آبی موجود در زیستگاه‌ها با کاهش دبی قابل توجه مواجه نبودند.

وی همچنین با اشاره به کمبود بارش‌ها و نقش آن در کاهش پوشش گیاهی زیستگاه‌ها افزود: با اعتباری که تخصیص یافته بخش قابل توجهی علوفه نیز خریداری شده و در مقاطع مختلف در زیستگاه‌های استان توزیع خواهد شد.

این مدیر مسوول از زیستگاه های این استان به عنوان بخش مهمی از زیستگاه های با اهمیت کشور نام برد و افزود:زیستگاه‌ها و  مناطق چهارگانه استان سمنان در مجموع بیش از 17درصد از کل مناطق چهارگانه کشور را دربرمی‌گیرند ضمن اینکه زیستگاه های استان از تنوع زیستی و جانوری بسیار بالایی برخوردارند و علاوه بر این زیستگاه های استان، زیستگاه برخی از مهمترین گونه‌های جانوری مهم و در معرض انقراض کشور است و از این رو حفاظت از زیستگاه ها و حیات‌وحش آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی همچنین به حفاظت از حیات‌وحش استان اشاره و تصریح کرد: در مجموع در این استان 26 محیط‌بان کار حفاظت و حراست از حیات‌وحش ارزشمند این استان را عهده‌دار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha