• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032417529

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد

ارمغان انتخابات آزاد، بیمه سیستم سیاسی

ارمغان انتخابات آزاد، بیمه سیستم سیاسی

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ارمغان انتخابات آزاد این است که سیستم سیاسی بیمه خواهد شد و پشتیبانی و حمایت اجتماعی را در جهت تثبیت شرایط سیاسی برقرار می‌کند.

علی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش انتخابات در تعیین سرنوشت آینده ایران، اظهارکرد: انتخابات به معنای رجوع به جامعه و خرد عمومی و جمعی است. معنای اختصاصی و متمایز کننده دموکراسی و مردم سالاری از غیر مردم سالاری کیفیت برگزاری انتخابات است.

وی افزود: انتخابات فرصتی برای ارائه رای و نظر عمومی است. اولویت و انتظار جامعه در قالب انتخاب‌هایی که انجام می‌دهند مشخص می‌شود. بنابراین به میزانی که یک انتخابات دارای رقابت و معنی داری باشد و شرایط رقابت میان کاندیدها وجود داشته و جامعه فرصت بیشتری برای انتخاب شایستگان پیدا کند، اثر انتخابات در بهبود شرایط جامعه افزایش خواهد یافت.

این عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: برای انتخاب کاندیداها باید علایق و سلایق مختلف جامعه لحاظ شود و کسانی را انتخاب کنند که صلاحیت بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه رفیع داشته باشند. هرچه ویژگی‌های انتخابات سالم بیشتر رعایت شود باعث می‌شود حضور مردم پررنگ‌تر و آثار کلیدی انتخاب جامعه، بیشتر علنی شود.

ارمغان انتخابات آزاد، بیمه سیستم سیاسی

یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از نتایج و پیامدها و ارمغان انتخابات آزاد این است که سیستم سیاسی بیمه خواهد شد. انتخابات آزاد یک پشتیبانی و حمایت اجتماعی را در جهت تثبیت شرایط سیاسی برقرار می‌کند. انتخابات آزاد ذخیره ارزشمندی برای مشروعیت سیاسی سیستم است. همه این حمایت‌های مردمی با برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی شکل می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: امیدواریم مسئولان جمهوری اسلامی، نهادهای نظارتی و اجرایی شرایط رقابتی مناسبی را در تمامی انتخابات پیش رو ایجاد کنند. انتخابات یک رخداد بسیار ارزشمند و اثرگذار در شرایط کنونی است. در صورتی که ما فرصت یک انتخاب درست را به مردم بدهیم، بدون شک انتخابات نظام سیاسی و دولت آینده را بیمه خواهد کرد.

ریشه‌دار کردن دموکراسی به نفع جمهوری اسلامی است

وی تصریح کرد: تجربه‌های کشورهایی که به یک ثبات در دموکراسی رسیدند، نشان می‌دهد که در جایی که فرصت انتخاب بیشتر است، مردم در صحنه حضور دارند و رای و اراده مردم در حکومت و دولت جریان پیدا می‌کند شرایط بهتری دارند. تثبیت مردم سالاری و ریشه‌دار کردن دموکراسی در کشور بدون شک به نفع جمهوری اسلامی و آینده کشور است. انتخابات سالم و رقابتی یعنی گروه‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و در یک رقابت سازنده خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. در یک انتخابات سالم شایستگان انتخاب خواهند شد.

یک انتخابات آزاد و معنی‌دار به نفع ایران است

یوسفی ضمن تاکید بر نقش کلیدی انتخابات، افزود: در صورتی که مردم حضور حداکثری داشته باشند و فرصت انتخاب برای همه مردم فراهم شود، نتیجه آن به نفع تثبیت سیاسی و پایدار کردن شرایط سیاسی نظام است. این پشتوانه می‌تواند موتور محرکه‌ای برای تصمیمات دولت آینده باشد. بدون شک یک انتخابات آزاد و معنی‌دار به نفع ایران است. بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امروز ایران در چارچوب یک انتخابات سالم کاهش پیدا خواهد کرد. اگر می‌خواهیم به دنبال یک آینده بهتر برای ایران باشیم باید یک انتخابات سالم، شایسته و رقابتی برگزار کنیم. هر اقدامی که به یک انتخابات آزاد و رقابتی رونق دهد یک قدم در جهت مصالح ایران و بهبود شرایط ایران خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha