• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400033022957
  • خبرنگار : 71623

وضعیت سمساران در هیاهوی تکنولوژی و کرونا

وضعیت سمساران در هیاهوی تکنولوژی و کرونا

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با بیان اینکه در پی فعالیت شبکه‌ها و اپلیکشیشن‌های مجازی خرید و فروش کالای دست دوم حداقل ۱۰ درصد واحدها در رکود به سر می‌برند یا از شغل خود عقب نشینی کرده‌اند، گفت که شیوع ویروس کرونا نیز بر کسب و کار این صنف تاثیر منفی داشته است.

داود عبدالهی فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گسترش خرید و فروش کالاهای دست دوم در فضای مجازی به صنوف زیادی به ویژه سمساری‌ها آسیب زده، اظهار کرد: در صنف سمساران و امانت فروشان افراد زیادی تغییر شغل دادند، چراکه به گفته آنها فضای مجازی اجازه فعالیت آنها را نمی‌دهد. اما مشخص نیست چگونه این فضای مجازی باید ساماندهی شود تا جلوی آسیب به صنوف گرفته شود.  

وی با بیان اینکه صنوف دیگر مثل نمایشگاه‌های خودرو نیز از این شرایط آسیب دیدند، تصریح کرد: برای مثال افراد برای فروش خودرو دست دوم خود دیگر به نمایشگاه‌ها مراجعه نمی‌کنند و حتی خودشان در شبکه‌ها و اپلیکیشن‌ها اقدام می‌کنند.  

حداقل ۱۰ درصد صنوف تعطیل یا راکد شدند

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان در پاسخ به سوالی درباره تعداد واحدهای تعطیل شده گفت: گسترش شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های مجازی برای خرید و فروش کالاهای دست دوم تاثیر منفی زیادی بر ما داشته و باعث افت و ریزش تعداد واحدهای صنفی شده، اما آمار دقیق در دسترس نیست. البته می‌توان گفت که حداقل ۱۰ درصد واحدها در رکود به سر می‌برند یا از شغل خود عقب نشینی کرده‌اند.  

چرا سمساران از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اعضای صنف از ظرفیت اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند یا نه، تصریح کرد: افرادی صنف سمساران عموماً سالخورده و میانسال هستند که استفاده از ظرفیت تکنولوژی، شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های جدید برای آنها دشوار است. اما افراد جوان تر صنف می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.  

تاثیر کرونا بر سمساری‌ها

عبدالله فرد همچنین درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر این صنف اظهار کرد: کرونا تقریبا بر همه صنوف تاثیر منفی داشته و حتی برخی از آن‌ها را به مرز ورشکستگی رسانده است. در مورد صنف سمساری نیز شیوع ویروس کرونا باعث شده مردم رغبت کمتری به دعوت از سمساران برای فروش کالاهای خود داشته باشند یا برای خرید کالای دست دوم نگرانی داشته باشند که فرد قبلی ممکن است دچار بیماری باشد.  

برای اطمینان کارت شناسایی صنفی سمساران را ببینید

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی شناسایی و اطمینان از ورود سمساران به منزل، اظهار کرد: در حال حاضر اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت جواز کسب الکترونیک صادر می‌کنند که مانند کارت بانکی است و شناسه پروانه کسب و عکس فرد در آن درج شده، اما تا پیش از صدور این کارت، اتحادیه‌ها یک کارت جیبی در اختیار افراد قرار می‌دهند و شهروندان می‌توانند در هنگام دعوت از این افراد به منزل، با مشاهده کارت آنها اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha