• پنجشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400040301969
  • خبرنگار : 50105

سیاست‌گذاران عدالت را در اصلاحات اقتصادی بگنجانند

سیاست‌گذاران عدالت را در اصلاحات اقتصادی بگنجانند

ایسنا/خراسان رضوی در سراسر جهان، نابرابری در داخل و بین کشورها از جمله ثروتمندترین ملت‌های جهان در حال افزایش است. برای اولین بار در بیش از دو دهه، شاهد افزایش فقر شدید هستیم. آسیب‌هایی مانند همه‌گیری‌ها نه‌تنها نابرابری‌های درآمد را تشدید می‌کنند، بلکه تاثیر مداومی بر آموزش، دسترسی به بازار کار و بهداشت دارند. طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، رشد دوباره دست یافتنی است اما بهبودی ناهموار خواهد بود و باید اقتصادی بسازیم که در خدمت همه باشد.

به نقل از ویفروم، طی دو دهه گذشته، یک مدل رشد ناقص اما موثر به سرعت طبقه متوسط جهانی را گسترش و فقر را به شدت کاهش داد. اکنون در کشورهای توسعه یافته و در حال ظهور این روند را معکوس تجربه می‌کنیم. اکثر نسل‌ها با اطمینان از تحرک اجتماعی (اطمینان از اینکه نسل بعدی می‌تواند نسبت به نسل والدین خود عملکرد بهتری داشته باشد) و رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری، شاهد تنزل در طبقه متوسط خواهند بود. به بیان دیگر، وضع موجود برای بیشتر جهان غیرقابل توجیه و منجر به ناآرامی‌های گسترده اجتماعی شده است و خواهد شد.

علاوه براین، در ایام خانه‌نشینی کرونا قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش یافت و با کاهش محدودیت‌ها چشم‌انداز رشد با ایجاد چرخه بین رفاه و بازگشت فعالیت‌های تجاری بهتر خواهد شد. فناوری و سرمایه برای شروع یک تحول اقتصادی وجود دارند اما آن‌چه نیاز داریم، چشم‌انداز بلندمدت و تلاش فعالانه از سوی سیاست‌گذاران و رهبران تجارت است. در ذیل به برخی از روش‌های بازیابی گسترده‌تر اشاره شده است.

تقویت رشد «بازارهای فردا»

محرک مالی که به اقتصادهای سراسر دنیا منتقل می‌شود، شروع خوبی برای تحول طولانی‌مدت و جایی است که برای تغییر شکل شبکه‌های ایمنی اجتماعی، حمایت از بهبودی سبز و بهبود استانداردهای کارگران استفاده می‌شود، اما مقیاس و دامنه این اقدامات در کشورها بسیار متفاوت است. به‌طور متوسط اقتصادهای پیشرفته حدود ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی، بازارهای در حال ظهور ۶ درصد و کشورهای کم درآمد ۲ درصد را برای  پیش‌بینی‌های مالی در نظر گرفتند. باید محرک مالی را برای بهبودی واقعی پایدار و فراگیر، به سمت «بازارهای فردا» هدایت و ایده‌ها و فناوری موجود را به رفاه در مقیاس وسیع و بازده زیست‌محیطی و اجتماعی تبدیل کرد.

تناسب کسب مهارت و افزایش آن

کسب مهارت و افزایش آن برای بازگرداندن فرصت‌های گسترده‌تر، گسترش و تغییر روند قطبی بازار کار با ایجاد اختلال سه‌گانه در مشاغل (انقلاب صنعتی چهارم، رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری و انتقال سبز) در حال انجام است. ارائه یک میلیارد آموزش برای افراد، مهارت و مشاغل بهتر تا سال ۲۰۳۰، همکاری با دولت‌ها و تجارت جهانی به‌عنوان ابتکار عمل جبران خسارت مجمع جهانی اقتصاد بوده است. محققان دریافتند: در یک سال، بازگشت سرمایه برای دو سوم مشاغل وجود دارد و همچنین شرکت‌ها نیز دریافته‌اند که به جای اخراج کارگران و استخدام مجدد آنان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

تسریع در تغییر به مشاغل فردا

مهارت به‌تنهایی کافی نخواهد بود و نیازمند یک تغییر فعالانه و ساختاریافته به مشاغل فردا و نقش‌هایی با بالاترین فرصت برای اشتغال گسترده، مزایای گسترده‌تر برای جامعه، دستمزدهای بالاتر و ادغام فن‌آوری و ویژگی‌های انسانی در نیروی کار هستیم.

ایجاد اقتصاد مراقبت

در سیاست‌های عمومی برای تحریک رشد باید بر زیرساخت‌های فیزیکی، مانند جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، برق و آب تمرکز طولانی‌مدت داشت. طبق برآوردهای اخیر، یک درصد تولید ناخالص داخلی سرمایه‌گذاری عمومی در زیرساخت‌ها می‌تواند ۲۰ تا ۳۳ میلیون شغل در سطح جهان ایجاد کند. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مراقبت برای جامعه می‌تواند برای اقتصاد نیز مفید باشد.

اصلاح آموزش به‌عنوان عنصر اصلی بهبود اقتصادی

در سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان به هیچ نوع مدرسه‌ای دسترسی نداشتند و این قبل از محدودیت همه‌گیری بود که نزدیک به یک میلیارد کودک از مدرسه دور شدند. ما برای سال‌های آموزش ابتدایی و متوسطه، آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین آموزش دانشگاه به رویکرد جدید آموزشی نیاز داریم. نمی‌توانیم وقتی جوانان امروز وارد بازار کار می‌شوند پنج، ۱۰ یا ۲۰ سال صبر کنیم تا دریابیم که آنان مهارت لازم برای رشد را ندارند.

تعبیه ارزش ویژه در اقتصاد جدید

موارد فوق با عدالت سخت‌افزاری، تنوع و گنجاندن چگونگی ایجاد بازارهای جدید، مهارت‌آموزی و افزایش مهارت، اصلاح سیستم‌های آموزش و ساخت اقتصاد با خدمات مراقبت تکمیل می‌شود. سیاست‌گذاران باید عدالت را در اصلاحات اقتصادی بگنجانند. در سال‌های گذشته، تغییر اساسی در نحوه سرمایه‌گذاری مشاغل در دستور کار سبز ایجاد شده است. اکنون جنبش مشابهی در دستور کار اجتماعی آغاز شده است که مشخص می‌کند کارکنان و مصرف‌کنندگان انتظار دارند تجارت معادل «صفر خالص» را در فضای اجتماعی تعریف کنند. این دستورالعمل جدید جامع برای ایجاد توسعه گسترده‌تر اساسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha