• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400040805609
  • خبرنگار : 50184

سرنوشت بی‌سرانجام "کرمانشاه ۲۰۲۰"

سرنوشت بی‌سرانجام "کرمانشاه ۲۰۲۰"

ایسنا/کرمانشاه اوایل اسفند ۱۳۹۶ بود و چندماهی از وقوع زلزله بزرگ ازگله و همه تلخی هایش می گذشت که کرمانشاه میزبان یک رویداد مهم چهار روزه با حضور ۴۵۰ راهنمای گردشگری شده بود.

مراسم اختتامیه یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران با سخنرانی استاندار کرمانشاه برگزار شد و هوشنگ بازوند در این سخنرانی برای اولین بار از ایده "کرمانشاه ۲۰۲۰" نام برد و با بیان اینکه این ایده با محوریت گردشگری و خدمات در استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفته، گفت: "این طرح که باید مصوبه دولت را برای آن بگیریم می تواند تحولی در اتوبان میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه را رقم بزند".

حدود شش ماهی گذشت و این  بار استاندار کرمانشاه در کارگروه گردشگری استان از همه دستگاه های اجرایی استان خواست تا برای تهیه پروپوزال کرمانشاه ۲۰۲۰، اداره کل میراث فرهنگی استان را یاری کنند.

استاندار کرمانشاه در این نشست درباره کرمانشاه ۲۰۲۰ بیشتر صحبت کرد و گفت: "ایده کرمانشاه ۲۰۲۰ را با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح کردم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت، در این راستا تمام دستگاه های استان باید به اداره کل میراث فرهنگی کمک کنند تا پروپوزال این طرح را تهیه و در هیات دولت به تصویب برسانیم".

زمان می گذشت و کرمانشاه ۲۰۲۰ هر روز جدی‌تر می شد، مسئولین و صاحب نظران و فعالین گردشگری استان بیشتر و بیشتر به این مسئله می پرداختند و  سرانجام ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ رسما کرمانشاه به عنوان میزبان رویداد بین المللی گردشگری سال ۲۰۲۰ شد.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی گردشگری هرساله یک رویداد بین المللی را بنا به نامگذاری سال گردشگری برگزار می کرد و باتوجه به اینکه مقرر شده بود سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی نامگذاری و اجلاسی را نیز در این رابطه برگزار کند، ایران باتوجه به ظرفیت هایی که در این حوزه داشت از سازمان جهانی میزبانی این رویداد را گرفت.

پس از اینکه میزبانی این رویداد به ایران داده شد، حدود ۱۶ استان کشور که دارای ظرفیت های گردشگری زیادی در بخش روستایی بودند، تقاضای میزبانی این رویداد را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردند که در نهایت این وزارتخانه در خرداد ۱۳۹۸ طی نامه ای به استاندار کرمانشاه  میزبانی آن را به کرمانشاه واگذار کرد.   

 با ابلاغ رسمی واگذاری میزبانی این رویداد بین المللی به کرمانشاه، مسئولین استانی هم به تکاپو افتادند تا برنامه ریزی های خود را شروع کنند.

 استاندار کرمانشاه نیز در اکثر نشست هایی که مرتبط با حوزه گردشگری بود به این طرح می پرداخت و حتی در اولین همایش "گردشگری و رسانه" که با حضور معاون گردشگری کشور و مسئولان و فعالین گردشگری و رسانه ای استان در خرداد ۱۳۹۸ برگزار شد، با بیان اینکه با اجرای کرمانشاه ۲۰۲۰ علاوه بر توسعه گردشگری استان، ظرفیت گردشگری غرب ایران به دنیا معرفی خواهد شد، اعلام کرد: "به همه مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید کرده ایم که پروژه های امسال خود را در مسیر رفع مشکلات زیرساخت های گردشگری بویژه در روستاهایی که بوم گردی دارند، قرار دهند." 

آخرین روزهای تابستان ۱۳۹۸ از راه رسید و اتفاقی مهم پیش روی اجرای کرمانشاه ۲۰۲۰ قرار گرفت. رونمایی از لگوی این رویداد بین المللی با حضور مسئولین ارشد استانی انجام شد. هرچند که بعدها انتقاداتی نسبت به لگوی طراحی شده شد، اما در نهایت این یک اقدام  جدی در مسیر اجرایی شدن این طرح بود.

توجه مسئولین استانی به این طرح هر روز بیشتر می شد و در بیشتر نشست های خود از کارگروه گردشگری گرفته تا شورای برنامه ریزی به آن می پرداختند و درخصوص مزیت های اجرایی شدن این برنامه و لزوم پای کار آمدن همه دستگاه هایی اجرایی، می گفتند.

در نهایت نیمه دوم بهمن سال ۱۳۹۸ اولین جلسه هماهنگی کمیته‌های رویداد گردشگری روستایی و اکوتوریسم ۲۰۲۰ به ریاست استاندار برگزار شد و در این نشست استاندار کرمانشاه بیستم بهمن ماه را زمان آغاز رسمی برنامه‌های این رویداد اعلام کرد.

هرچند طی یک سال برنامه‌های مختلفی برای برگزاری این رویداد چیده شد، اما شیوع بیماری کرونا که گردشگری دنیا را به رکود کشاند، همه این برنامه‌ها را هم به هم ریخت.

زلزله کرونا نه تنها گردشگری دنیا را به چالش بزرگی مبتلا کرد، بلکه برگزاری برنامه ای که برای آینده گردشگری کرمانشاه با هزار امید و آرزو چیده شده بود را هم با مشکل مواجه کرد.

در ماه های ابتدایی که کرونا شیوع پیدا کرد، مسئولین استانی امیدوار بودند که این بیماری تا پیش از مهر ۱۴۰۰ فروکش کند تا بتوانند این رویداد را در واپسین روزهای سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی برگزار کنند، اما کرونا کوتاه نیامد.

و حالا به فاصله حدود سه ماه مانده تا پایان سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خبر از این می دهد که دیگر رویدادی با عنوان کرمانشاه ۲۰۲۰ برگزار نخواهیم کرد.

علی صابر در گفت و گو با ایسنا، گفت: باتوجه به اینکه برای برگزاری رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ قرار بود از ۱۶۰ کشور جهان میهمانانی را دعوت کنیم، برای همین به دلیل تداوم شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری حضوری این رویداد دیگر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از مدت ها پیش طی نامه ای به وزارتخانه درخصوص برگزاری مجازی این رویداد رایزنی کردیم، اما در کنار اینکه زیرساخت های لازم برای این کار وجود نداشت، برگزاری مجازی رویداد چندان بهره ای هم برای استان به همراه نخواهد داشت.

معاون گردشگری استان اضافه کرد: براین اساس، دیگر رویدادی با عنوان کرمانشاه ۲۰۲۰ را نخواهیم داشت، اما در برنامه داریم که بتوانیم یک رویداد بین المللی را در حوزه اکوتورسیم و گردشگری روستایی و عشایری در استان برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه قرار است همانند آنچه که در همدان ۲۰۱۸ و تبریز ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، یک محور تعریف کنیم و کرمانشاه را پایتخت یک محور گردشگری قرار دهیم.

صابر افزود: در طرح کرمانشاه ۲۰۲۰ قرار بود که ۷۰ روستای استان را به عنوان روستاهای پایلوت رویدادهای گردشگری انتخاب کنیم و زیرساخت هایی برای آنها ایجاد شود، براین اساس بهمن سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه ای را در استانداری با دستگاه های ذیربط منعقد کردیم، اما متاسفانه شیوع کرونا و کاهش بودجه دستگاه ها مانع از این امر شد.

وی در پایان اعلام کرد: برنامه برگزاری یک رویداد بین المللی گردشگری را همچنان در دستور کار قرار داریم، اما دیگر با عنوان کرمانشاه ۲۰۲۰ نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha