• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400042014470
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مهم‌ترین درس زندگی امام جواد(ع) بهترین عملکرد حتی در کوتاه‌ترین فرصت است

مهم‌ترین درس زندگی امام جواد(ع) بهترین عملکرد حتی در کوتاه‌ترین فرصت است

ایسنا/خراسان جنوبی یک مدرس حوزه علمیه گفت: مهم‌ترین درس زندگی امام جواد(ع) در مدت کوتاه عمر ایشان این است که در کوتاه ترین فرصت نیز می‌توان بهترین و خاطره انگیزترین عملکردها را به یادگار گذاشت.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت جواد الائمه(ع)؛ همان امام بزرگواری است که امام رضا(ع) در مورد ایشان فرمودند: مولودی با برکت تر از جوادالائمه برای شیعیان نبوده است.

وی با اشاره به زندگی‌نامه آن حضرت، افزود: مدت عمر بابرکت ایشان ۲۵ سال  است و به دو بخش قبل و بعد از امامت تقسیم می‌شود.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: بخش اول دوران ۸ سال مربوط به دوران قبل از امامت و بخش دوم؛ ۱۷ سال دوران امامت ایشان است.

هاشمی ادامه داد: از جمله روایات ارزشمند به یادگار مانده از امام جواد(ع) روایت معروفی است با موضوع راه جلب محبت دیگران.

وی افزود: امام جواد(ع) فرمود: "سه خصلت است که محبت را جذب می‌کند؛ رعایت انصاف در نشست و برخاست با دیگران، همدلی بادیگران در سختی‌ها و قلب سالم داشتن".

هاشمی بیان کرد: در طول دوران زندگانی امام جواد(ع) سه عرصه عمده فعالیت وجود دارد؛ این سه عرصه عبارتند از عرصه ولایی و امامت، عرصه وحیانی و ترویج فرهنگ اهل بیت و سنت پیامبر(ص) و عرصه اجتماعی و مردمی.

وی با بیان اینکه در عرصه اول عمده فعالیت امام اثبات امامت در دوران کودکی بود، تصریح کرد: امام از راه استشهاد از آیات قرآن و پاسخ‌های عالمانه به امکان و اثبات امامت می‌پرداختند.

این مدرس حوزه تصریح کرد: از جمله آیات قرآن که در امکان امامت در سنین کودکی، مورد استناد قرار می گرفت، ماجرای حضرت عیسی و سخن گفتن او در گهواره و اعلام نبوت است، امام جواد(ع) فرمود: همان خدایی که در گهواره عیسی بن مریم را پیامبر قرار می‌دهد در کودکی مرا نیز امام قرار داده است و یا در پاسخ های عالمانه‌ای که به سوالات و پرسش‌های دینی می‌دادند جایگاه امامتشان را مستقر می‌کردند.

وی افزود: در عرصه وحیانی و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) اقدام مهم امام جواد(ع) اثبات پاسخگو بودن فقه اهل بیت به ریز ترین مسائل و احکام فقهی و مبارزه عملی با فرقه‌های انحرافی من جمله: اهل حدیث، مجسمه، غلات، زیدیه و واقفیه بود.

وی افزود: عرصه سوم اجتماعی و مردمی امام جواد(ع) این بود که سیره نبوی را در خلافت عباسی زنده کرد.

وی افزود: مهم ترین ویژگی ائمه(ع)، مردمی بودن و به فکر محرومین و مستضعفین بودن است و امام جواد(ع) با جود و بخشش‌هایی که داشتند نمونه‌ای بارز از این روحیه مردمداری و مواست مومنانه را به یادگار گذاشته‌اند.

هاشمی بیان کرد: مهم‌ترین درس زندگی امام جواد(ع) در مدت کوتاه عمر ایشان این است که در کوتاه ترین فرصت نیز می‌توان بهترین و خاطره انگیز ترین  عملکردها را به یادگار گذاشت به گونه‌ای که اکنون بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز امام جواد(ع) همچون خورشیدی بر تارک مکتب شیعه می درخشد و هدایتگر از ظلمت‌های جهل و بی خبری به نور و روشنایی الهی را دارد.

وی یادآور شد: باشد که ما نیز با الگو گیری از امام جواد(ع) ادامه دهنده راه و مکتب اهل بیت رسول خدا(ص) باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha