• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400051308828
  • خبرنگار : 50165

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

فقط ۳.۳ درصد از مساحت استان وضعیت نرمال آبی دارد

فقط ۳.۳ درصد از مساحت استان وضعیت نرمال آبی دارد

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در حال حاضر فقط ۳.۳ درصد مساحت استان است.

علیرضا جزء‌قاسمی شامگاه دیروز (۱۲ مردادماه) در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان، اظهار کرد: بر اساس آمار، میزان بارندگی‌های استان در سال‌ زراعی جاری نسبت به بلندمدت ۳۴ درصد و نسبت به سال قبل ۴۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۳.۳ درصد مساحت استان در وضعیت نرمال آبی و ۹۶.۷ درصد آن دچار خشکسالی خفیف تا شدید است که در این بین روستاها از این وضعیت بیش از شهرها متاثر شدند؛ به طوری که در ابتدای امسال ۱۲۲ روستا با کم‌آبی فصلی و دائمی درگیر بودند که این میزان به ۱۹۱ مورد افزایش یافت.

این مسئول ادامه داد: با حل مشکل ۲۱ روستا در سال‌جاری، تعداد روستاهایی که با کم‌آبی فصلی و دائمی مواجه هستند به ۱۷۰ روستا کاهش یافت. لازم به توجه است که روستاهایی که به کم‌آبی فصلی دچار هستند، اغلب به دلیل مصرف بیش از میانگین الگوی مصرف ساکنان آن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان تصریح کرد: ۳۶ روستای استان با مشکل کمبود آب دائمی مواجه هستند که برخی از آنان، نیاز به آب‌رسانی سیار دارد؛ به‌ طوری‌ که تا پایان تیرماه به ۱۹ روستای استان بیش از ۱۰۰ سرویس آب‌رسانی تانکر سیار و ثابت انجام شده است.

جزءقاسمی، از آسیب سیل اخیر به تاسیسات آبی ۱۹ روستای استان خبر داد و یادآور شد: آب‌رسانی به روستاهایی که از سیل متاثر شدند، با تانکر انجام شد تا مردم برای آب شرب به مشکل نخورند و در رابطه با روستای گلابر نیز تا حدودی حل شده و شبکه آماده پمپاژ آب است که پس از فروکش کدورت آب، این مهم انجام خواهد شد ولی این روستا چاه آبی برای مباحث مدیریت بحران و پدافند نیاز دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سه شهر زنجان، قیدار و آب‌بر منابع آبی به نقطه سربه‌سر رسیده و این بدان معنا است که به اندازه تولید آب، مصرف وجود دارد؛ به همین دلیل نیاز است که به‌ صورت فوری منابع جدیدی برای این سه شهر در نظر گرفته شود.

در ادامه این جلسه، معاون فنی و شبکه‌های ایستگاه‌های اداره‌کل هواشناسی استان زنجان، اظهار کرد: از اول مهرماه پارسال تا ۱۰ مردادماه امسال‌، بارش‌ها در استان بیش از ۲۰۹ میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۴ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه پارسال نیز ۴۹ درصد کاهش دارد.

سعید نیکوکار ادامه داد: استان زنجان با ۱۰۷ میلی‌متر کاهش بارش مواجه است و به لحاظ بارندگی زنجان رتبه ۲۰ کشوری را دارد. همچنین در این بازه زمانی شهرستان طارم بیشترین بارش‌ها را داشته و کم‌ترین بارش هم مربوط به شهرستان زنجان با ۱۶۷ میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه در هفت روز گذشته بیشترین بارش‌های استان مربوط به شهرستان سلطانیه به میزان ۱۰۹ میلی‌متر بود، خاطرنشان کرد: از روز ۱۳ مردادماه تا پایان هفته در ساعات عصر شاهد بارش رگباری باران و در نتیجه آن، سیلابی شدن مسیل و رودخانه‌ها خواهیم بود و دما نیز به تدریج افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha