• پنجشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400061108219
  • خبرنگار : 71573

کتاب‌هایی درباره شعر، سیاست و زندگی در خاورمیانه

کتاب‌هایی درباره شعر، سیاست و زندگی در خاورمیانه

کتاب‌های «عصیان ریشه‌دار؛ بررسی سبک‌شناسانه‌ شعر معاصر زنان»، «گسیختگی؛ بحران لیبرال دموکراسی» و «راهنمای رستگاری در جابُلقا» به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «عصیان ریشه‌دار؛ بررسی سبک‌شناسانه‌ شعر معاصر زنان» نوشته گلاله هنری در ۲۳۲ صفحه و با قیمت ۸۲ هزار تومان در نشر اگر راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «عصیان‌ ریشه‌دار» حاصل بررسی شصت مجموعه‌ شعر از پانزده شاعر زن ایرانی در فاصله‌ سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰ است. این کتاب که از معدود پژوهش‌های ایرانی در حوزه‌ مطالعات ادبیات و جنسیت است، کوششی است برای دستیابی به ویژگی‌های متمایزکننده‌ زبان شعری زنان که یا بر اثر موقعیت انفعالی زنان در زبان شکل می‌گیرد یا بر اثر کوشش برای رهایی از سلطه‌ زبان مردانه. شناخت این ویژگی‌ها به این دلیل مهم است که درست مقابل بوطیقای خنثی‌نگری می‌ایستد که مخالف زنانه دیدن ادبیات است و بر عامل مثبت زنانگی در تجربه‌ ادبی تأکید می‌کند. نگرش خنثی‌نگر درصدد است از نوشته‌های زنان جهان‌شمولی کاذب طلب کند و با قرار دادن آن‌ها در ساختاری هم‌ارز با آثار خلق‌شده توسط مردان، این حقیقت را نادیده بگیرد که فاعل مؤنث در درون زبان، امکان تخیل بدون جنسیت را ندارد. از این‌رو شناخت این ویژگی‌ها و برجسته کردن آن‌ها برای انسجام سنت ادبی و زیبایی‌شناسی زنانه گامی ضروری است.

از آن‌جایی‌که تاکنون درباره‌ ویژگی­‌های زبان زنانه به‌صورت مدون و جامع منبعی منتشر نشده است و نظر به استقبال دانشجویان ادبیات فارسی و زبان‌­شناسی به تحقیق در این حوزه، این اثر می‌تواند اطلاعات لازم برای آغاز پژوهش را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

همچنین «گسیختگی؛ بحران لیبرال دموکراسی» نوشته مانوئل کاستلز با ترجمه محمد رهبری، با مقدمه‌ دکتر هادی خانیکی در ۱۳۶ صفحه با قیمت ۳۸ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب هم عنوان شده است: بیش از دوسوم مردم کره زمین گمان می‌کنند که سیاست‌مداران، نماینده‌ آن‌ها نیستند و احزاب (تمامشان) منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. مجالس قانون‌گذاری منتخب نماینده‌ مردم نیستند و دولت‌ها فاسد، ستمگر، بوروکراتیک و سرکوبگر هستند. عجیب این‌جاست که حتی در میان کشورهای اسکاندیناوی هم که همواره فضیلت دموکراتیک، نقطه‌ای روشن و امیدوارکننده است، چنین دیدگاهی فراگیر است. ایده‌ مرکزی کتاب گسیختگی همین موضوع است: بی‌اعتمادی مردم به نخبگان و نهادهای سیاسی.
گسیختگی از این‌رو برای خواننده‌ ایرانی اهمیت دارد که پژوهش‌های اجتماعی نشانه‌های چنین وضعیتی را در ایران آشکار کرده است. بنابراین فهم دلایل جهانی این بی‌اعتمادی می‌تواند به فهم تحولات داخلی در ایران نیز کمک کند. کاستلز از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان ارتباطات است که این کتاب نیز از مهم‌ترین آثار او به‌شمار می‌آید.

 دیگر کتاب منتشر شده در نشر اگر، «راهنمای رستگاری در جابُلقا» (کتاب خودیاری، خوشدلی و رضایت برای خاورمیانه‌ای‌ها) نوشته علی مرسلی اهری است که در ۲۷۲ صفحه و با قیمت ۵۸ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در معرفی ناشر از این کتاب هم می‌خوانیم: آیا زندگی در خاورمیانه غم‌انگیز و رنج‌آور است؟ آیا ما خاورمیانه‌ای‌ها محکوم به رنج بردن هستیم؟ کتابی که در دست دارید کتاب خودیاری زندگی در خاورمیانه است. اگر تصور کنیم خاورمیانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، هرگز به سبک غرب توسعه نخواهد یافت، باید به این سؤال بپردازیم که پس چه باید کرد؟ آیا باید از رنج‌هایمان رنج ببریم؟

ما نیاز داریم که در همین خاورمیانه خوشبخت و راضی زندگی کنیم. ما اگرچه محکومان جغرافیا هستیم، محکومان رنج و نگون‌بختی نیستیم. «رستگاری در جابلقا»، کتاب راهنمای رنج نبردن از زیست خاورمیانه‌ای، به سبک خاورمیانه‌ای (نه غربی) است.

علی مرسلی اهری (متولد ۱۳۶۴) فارغ‌التحصیل رشته‌ دندانپزشکی است و در کنار حرفه‌ طبابت به تحصیل در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ مشغول است. با نشریه‌هایی مانند گل‌آقا، همشهری، سپید، سلامت، گزارش، وارلیق، شهروند، طنزآور و...  همکاری‌هایی داشته است و در حال‌ حاضر پادکست «آدمیزاد» را تولید می‌کند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha