• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400063022111
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی صلح؛

زیاده خواهی‌ها و ادعاهای دروغ، چهره صلح جهانی را پوشانده است

زیاده خواهی‌ها و ادعاهای دروغ، چهره صلح جهانی را پوشانده است

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس علوم سیاسی گفت: با نگرش ابرقدرت‌هایی چون آمریکا، علت این که صلح دائم برقرار نمی‌شود این است که زیاده خواهی‌ها و ادعاهای دروغ و کذایی تمامی ندارد.

یدالله دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح نام گذاری شده چراکه تمام بشریت فطر تا و ذاتا به دنبال صلح و آرامش هستند، اما متاسفانه آن چیزی که در طول تاریخ باعث شده کام مردم دنیا تلخ شود و نتوانند طعم واقعی صلح را بچشند زیاده خواهی‌هایی بوده که در مقاطع مختلف زمانی گروهی از افراد داشته‌اند و خود را نژاد برتر دانسته‌اند.

وی افزود: صلح یک مفهوم مطلق نیست و می‌تواند تغییرپذیر باشد و بطور کلی این گونه تبیین می‌شود که از جانب طرف مقابلی که شما با او صلح می‌کنید چه آشکار و چه در نهان تهدیدی را احساس نکنید و نگرانی از جانب او نداشته باشید؛ یعنی مطمئن باشید که اگه صلحی اتفاق افتاده او دیگر تحت هیچ شرایطی به شما خیانت نمی‌کند.

این کارشناس علوم سیاسی بیان کرد: در شرایطی باید صلح کنیم و در شرایطی دیگر نباید صلح کنیم و دو نمونه بارز هم در تارخ اسلام در باب این موضوع داریم، امام حسن(ع) صلح می‌کند اما امام حسین(ع) به هیچ عنوان صلح نمی‌کند.

دهقانی ادامه داد: امام حسن(ع) چون مصالح عمومی ایجاب می‌کرد و متاسفانه بدلیل عدم بصیرت و دنیاگرایی و برخی خیانت‌هایی که در بین برخی اصحابشان حتی فرماندهانشان بود و همچنین بدلیل نوع تبلیغاتی که معاویه می‌کرد و توجهی که مردم نداشتند، مجبور شدند که صلح کنند اما چندین سال بعد می‌بینیم که امام حسین(ع) باز در یک شرایط سخت به هیچ عنوان صلح نمی‌کند.

وی افزود: آن زمان امام حسن(ع)، مصالح دین اسلام و جامعه مسلمین را در این می‌دید که صلح کند و در این زمان، امام حسین(ع) مصالح دین اسلام و مسلمین را در این می‌دید که صلح نکند و با جنگیدن و شهادت خویش منافع جهان اسلام و آینده دین پیامبر(ص) را تضمین بکند.

صلح؛ مطالبه‌ای دیرینه و محصور در چنگال سلاح‌های سلطه جویان

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اکنون با وجود خواست اغلب جهانیان و وجود تشکل‌های مختلف برای ایجاد و برقراری صلح، این امر حادث نمی‌شود که علت، زیاده خواهی ابرقدرت‌ها و قدرت طلبی کسانی است که خود را صاحب و مالک جهان می‌دانند.

دهقانی اظهار کرد: عموم مردم جهان چه در غرب، شرق، شمال، جنوب و یا مرکز جهان خواهان صلح هستند، اما متاسفانه سیاستمداران و قدرتمندان و زورمندان مصالح خود را در این می‌بینند که در بسیاری از موارد، جنگ و خون ریزی باشد؛ به طور مثال؛ ایالت متحده آمریکا که می‌توانیم بگوییم در حدود 400 سال گذشته بیش از 1872 جنگ راه انداخته و تنها در دوران 70 ساله بعد از جنگ جهانی دوم شروع کننده بیش از 40 جنگ بوده، به صراحت می‌گوید که در انجیل گفته شده که ما سرور و بزرگ جهان هستیم و این ماییم که خدا ما را بر روی زمین خلق کرده و اداره امور جهان را به ما سپرده است.

وی افزود: این گونه القا می‌شود که آنچه که در دنیا به وسیله آمریکا اتفاق میفتد جنایت نیست آنچه که در دنیا دارد اتفاق میفتد بواسطه آمریکا، خیر و صلاحی است که خداوند به آمریکایی‌ها اعطا کرده و بدین ترتیب با این توجیهات خود را متولی پیاده کردن امور غیر بشردوستانه بر روی جهانیان می‌دانند؛ بنابراین علت این که صلح دائم برقرار نمی‌شود این است که زیاده خواهی‌ها و ادعاهای دروغ و کذایی تمامی ندارد.

دهقانی بیان کرد: این خودبرتربینی‌ها و به دنبال منافع بودن‌ها امری است که در دنیا پایان ندارد؛ ایالت متحده آمریکا به صراحت اعلام کرده که منافع آمریکا مساوی است با تصرف در کل جهان و می‌گوید که هر کشوری که در مسیر منافع من حرکت می‌کند بهترین کشور است حتی اگر یک دیکتاتور در آن حاکم باشد و هر کشوری که در خلاف منافعش حرکت کند بدترین کشور است حتی اگر بهترین دموکراسی در آن برقرار باشد و اینگونه و با این نگاه از بالا به پایین قصد دارند که منابع دنیا را برای خود غارت کنند و اگر کسی در مقابل آن‌ها بایستد به کشتارهای وحشیانه منجر می‌شود.

طبل توخالی یک سازمان

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان ملل در ایران تا چه حد موثر بوده است، افزود: دو سازمان بزرگ جهانی ایجاغد شدند؛ جامعه ملل که بعد از جنگ جهانی اول در سال‌های 1919 یا 1920 به بعد بوجود آمد و دیگری هم سازمان ملل متحد که بعد از جنگ جهانی دوم از سال 1945 بوجود آمد.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: رسالت وجودی هر دو سازمان، جلوگیری از جنگ و برقراری صلح بود، اما هر دو سازمان در این زمینه شکست خوردند؛ جامعه ملل که منحل شد و سازمان ملل متحد نیز در طول این 70 سال چقدر توانسته صلح را برقرار کند؟ پاسخ این است؛ هیچ چرا که این سازمان ملل ابزار دست همان ابرقدرت‌هاست.

دهقانی ادامه داد: زمانی که دبیرکل سازمان ملل با نظر مستقیم آمریکا انتخاب می‌شود؛ زمانی که دبیرکل‌ ادوار مختلف سازمان ملل عنوان می‌کنند که شورای امنیت به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه وزارت خارجه آمریکاست، معلوم است که این سازمان ملل دیگر کارایی ندارد.

وی افزود: زمانی که حدود 20 درصد بودجه سازمان ملل را ایالت متحده پرداخت می‌کند وزمانی که این سازمان با پول آمریکایی‌ها ساخته شده و تعداد زیادی از کارکنان آن آمریکایی‌ها هستند؛ زمانی که سازمان ملل می‌خواهد به دفاع از مردم یمن برخیزد و در برابر آمریکا و رژیم سعودی بایستد، توسط ترامپ صراحتا تهدید می‌شود که اگر سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه آمریکا و برای دفاع از حقوق بشر صادر کند بودجه سازمان ملل را قطع می‌کند این سازمان دیگر در راستای صلح جهانی کارایی ندارد چراکه وابسته به آمریکا و سایر ابرقدرتهاست و باید منافع آنها تامین کند.

وی با بیان اینکه وجود این سازمان، وابسته به بودجه دریافتی از جانب قدرت‌هاست، یادآور شد: با وجود جنایات و خون ریزی‌هایی که در عراق و سوریه و یمن شاهد آن هستیم سازمان ملل منفعلانه عمل کرده و به دادن چند توصیه توخالی بسنده می‌کند که عملا هیچ منفعتی برای بشریت نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha