• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400063123774
  • خبرنگار : 50416

سفر یکروزه معاون وزیر جهاد کشاورزی به شهر جهانی انگور و پیگیری مشکلات باغداران

سفر یکروزه معاون وزیر جهاد کشاورزی به شهر جهانی انگور و پیگیری مشکلات باغداران

ایسنا/همدان امروز ۳۱ شهریور ماه، شهر جهانی انگور میزبان معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بود تا مشکلات باغداران از جمله مشکلاتی در زمینه اجرای طرح فراز، قیمت‌گذاری و صادرات کشمش تیزابی، اصلاح روش تبدیل انگور به کشمش، راه‌اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با انگور و جذب سرمایه‌گذار بررسی و اقدامات راهبردی در این زمینه بررسی شود.

نظام تولید انگور درّه‌جوزان شهرستان ملایر در تاریخ دهم آذرماه سال ۹۷ به عنوان دومین میراث کشاورزی جمهوری اسلامی و پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید و نتیجه تلاش باغداران زحمت کش و توانمند این دیار که سال‌ها و نسل به نسل برای به ثمر رسیدن دانه دانه این یاقوت‌های گرانبهاء خون دل خوردند و موی سپید کردند، به ثمر نشست.

از حدود ۲۳ هزار هکتار باغات این شهرستان، ۱۱ هزار هکتار مربوط به باغات انگور است که ۱۵ هزار باغدار را مشغول به کار کرده است و سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور حاصل دست رنج این باغداران است که راهی بازار داخلی و بازارهای خارجی می شود.

اما این باغداران با مشکلات بسیاری مواجه هستند که در صورت عدم پیگیری و حل این مشکلات، میراثی که برای بدست آوردن آن خون دل خورند و سال های جوانی شان را در به ثمر نشستن این مُودارهای در هم تنیده، به دست روزگار سپردند، از بین می رود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد: سند توسعه باغبانی شهرستان ملایر باید به طور ویژه و با قید فوریت با اهداف بخش های مختلف باغبانی شامل گیاهان دارویی، گلخانه ها و انگور در افق بلند مدت تنظیم شود.

محمد مهدی برومندی روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه در جلسه بررسی مشکلات باغداران در شهرستان ملایر ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی حجت الاسلام آزادیخواه بعنوان تنها نماینده استان همدان در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی که معیشت مردم به ویژه در روستاها ارتباط مستقیمی با کشاورزی دارد، باید بخش کشاورزی را تقویت کرد.

ارزآوری ۳.۲ میلیارد دلاری حوزه باغبانی

برومندی سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را با وجود تاثیرگذاری بالای این حوزه، بسیار کم دانست و گفت: برای نخستین بار بودجه در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی، بوی کشاورزی به خود گرفت و یارانه مصوب شده برای بخش کشاورزی از ۶۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی به حوزه باغبانی بعنوان حوزه ای بسیار مهم اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ۱۸ درصد اراضی کشور در حوزه باغبانی است، اما ۵۲ درصد ارزش افزوده در این بخش داریم.

به گفته برومندی سال گذشته از شش میلیارد دلار درآمد ارزی کشور در حوزه محصولات کشاورزی، ۳.۲ میلیارد دلار آن در حوزه باغبانی احصا شده است که نشان دهنده اهمیت بالای این حوزه است.

همدان؛ یکی از استان های مهم در ایجاد امنیت غذایی کشور

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، همدان را یکی از استان‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی کشور دانست و افزود: از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، ۸۰۰ هزار تن مربوط به محصولات باغی و ۴۵۰ تن از آن مربوط به انگور است که ۵۰ درصد از این مقدار در شهرستان ملایر بعنوان قطب تولید انگور در کشور، تولید می شود.

وی تصریح کرد: محصولات بخش باغبانی کشور علاوه بر تامین نیاز کشور، صادرات محور و ارزآور است و به همین دلیل اهمیت بالایی دارد.

به گفته برومندی سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات موز از کشور خارج شده و در مجموع حدود ۱۲ میلیارد تومان صرف واردات چند رقم میوه گرمسیری به کشور شده و این در حالیست که سه میلیون و ۳۳۳ هزار تن انگور در کشور تولید و ۶۵ هزار تن از آن صادر شده از این میزان، ۱۷۶ هزار تن کشمش نیز صادر شده است. پس اگر این تولید انگور را نداشتیم، از نظر ارزی و ریالی باید رقم بالایی  برای واردات انگور هزینه می‌کردیم. به همین دلیل شهرستان ملایر در صف ایجاد امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه عملکرد ما در حوزه تولید نهال بعنوان نیاز اساسی و پیش نیاز کار باغبانی، ضعیف است، اضافه کرد: بسیاری از کشورها با صادرات نهال برای کشور خود ارزآوری دارند.

سند توسعه باغبانی ملایر با قید فوریت تنظیم شود

این مقام مسئول خواستار تنظیم سند توسعه باغبانی استان و به طور ویژه تنظیم سند توسعه باغبانی شهرستان ملایر با قید فوریت شد و تاکید کرد: در این سند باید اهداف بخش ‌های مختلف باغبانی شامل گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و انگور در افق بلند مدت تنظیم شود.

برومندی به لزوم شناسنامه دار شدن تمامی باغات شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: این برند جهانی باید حفظ شود، هر جا هم که نیاز به اعتبار داشته باشید، می توانیم این اعتبار را از محلی در وزارت خانه تامین کنیم.

وی با بیان اینکه عدد و رقم اجرای طرح فراز در شهرستان ملایر رضایت بخش و قابل قبول نیست، مطرح کرد: اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش و نیز تنوع ارقام باید به طور ویژه در شهرستان دنبال شود.

به گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، در شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی کشمش از ۵۶۹۳ تومان در سال گذشته به ۱۶هزار و ۹۲۰ تومان افزایش یافته است که عدد خوبی است از طرفی حوزه تولید و باغداران و حوزه صنایع تبدیلی انگور و تاجران هر دو مکمل یکدیگر هستند و باید منافع هر دو حوزه دیده شود.

برومندی به ضرورت افزایش سقف پرداخت تسهیلات به کارخانه داران و تسهیل روند پرداخت تسهیلات اشاره کرد و یادآور شد: سیاست نخست ما در دولت و وزارت خانه، عدم دخالت در کار بخش خصوصی است اما در تعیین قیمت کشمش باید به این نکته توجه کرد که تولید یک کیلو کشمش بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای باغدار هزینه دارد و با همین وضع موجود هم سود زیادی عاید باغدار نمی شود.

قیمت محصول رضایت بخش نیست

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز از تولید بیش از ۲۵ رقم انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: انجمن ها، تعاونی باغداران، واحدهای فرآوری کشمش، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و باغداران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

قدرت الله ولدی با اشاره به تدوین سند سه ساله راهبردی توسعه شهرستان و ۹ بند مهم این سند در حوزه کشاورزی از جمله طرح فراز، مطرح کرد: خرید تضمینی محصول یکی از ضرورت های باغداران است و سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی کشمش اختصاص یافت.

ولدی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی ما قیمت محصول تولیدی باغدار است، اظهار کرد: قیمت محصول که نتیجه زحمات یک ساله باغدار است، رضایت بخش نیست .

یکی از ویژگی های شاخص شهرستان ملایر پیشرو بودن باغداران آن است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز پیشرو بودن باغداران ملایری را بعنوان یکی از ویژگی های شاخص شهرستان برشمرد و تصریح کرد: میانگین تولید کشمش در کشور ۱۳ تا ۱۴ تن است که این میزان در استان همدان ۱۹ تن و در شهرستان ملایر ۲۴ تن است. این عدد نشان دهنده بهره وری بی نظیر تولید کشمش در ملایر است.

به گفته منصور رضوانی جلال معرفی یکی از باغداران ملایری با تولید ۱۱۹ تن کشمش در هکتار، بعنوان باغدار برتر کشوری، نشان دهنده پیشرو و پخته بودن باغداران این شهرستان است و ظرفیت های بسیار خوبی را در حوزه تولید انگور ایجاد کرده است.

رضوانی جلال باغات گردو، آلبالو، کشت گل محمدی، زعفران، پسته و نیز دو شهرک گلخانه ای گنبد و حسین آباد در شهرستان را نیز از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی در شهرستان ملایر برشمرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات ۳۵ هزار تن کشمش از ملایر، ۴۳ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

لزوم فرهنگ سازی و اجرای طرح فراز

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در فصل برداشت انگور بین باغداران را مغتنم شمرد و بیان کرد: فرهنگ سازی و اجرای طرح فراز یکی از انتظارات ما در حوزه کشاورزی است. چرا که برخی باغداران هنوز از اجرای این طرح در باغات خود هراس دارند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه به پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر اشاره و مطرح کرد: محققین بسیاری از پژوهشکده، باغداران را از مزایای طرح فراز مطلع می کنند اما این فرهنگ سازی به کمک ما هم نیاز دارد.

آزادیخواه ادامه داد: اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش از روش سنتی (خشک کردن روی خاک) به مدرن و نیز اصلاح شیوه بسته بندی، افزایش بهره وری محصول را خواهد داشت.

خرید حمایتی در فصل برداشت انگور؛ راه حل تنظیم بازار

وی از وجود ۷۰ کارخانه کشمش در شهرستان ملایر خبر داد و افزود: ۴۵ درصد صادرات کشمش استان همدان متعلق به شهرستان ملایر است. اما هر سال با مسئله قیمت کشمش مواجه هستیم و از روش های مختلفی از جمله پرداخت تسهیلات ارزان قیمت یا پرداخت یارانه به باغدار استفاده شده است اما یکی از بهترین روش ها، خرید حمایتی در فصل برداشت انگور است که در تنظیم بازار موثر خواهد بود.

به گفته نماینده مردم ملایر در خانه ملت تنوع در ارقام یکی دیگر از اولویت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود چرا که در حال حاضر عمده انگور شهرستان، کشمشی بی دانه سفید است و ملایر سهمی از تازه خوری ندارد.

آزادیخواه یادآور شد: راه اندازی میز کشمش یا انگور که بخش عمده ای از کار آن توسط وزارت امور خارجه، اداره صمت و سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است و به نتیجه رسیدن این طرح، سبب ارتقاء حوزه صادرات خواهد شد.

تعهدات ارزی، مشکل ادامه دار صادرکنندگان کشمش

مدیر عامل تعاونی باغداران شهرستان ملایر نیز به پنج هزار عضو این تعاونی اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه کشمش، ارزآور ترین کالا در استان همدان است، برای کمک به کشور و اشتغال زایی، باید به باغداران بهاء داد.

احمد قیاسوند جوزانی با بیان اینکه خوشبختانه در تامین نهاده‌های کشاورزی مشکلی نداریم، گفت: پیشنهاد ما این است که تسهیلاتی برای خرید کشمش از باغداران در اختیار تعاونی باغداران قرار گیرد.

یکی از کارخانه داران کشمش در ملایر نیز با تاکید بر اینکه قیمت کشمش جهانی است و قیمت گذاری این محصول در شهرستان ملایر غیر ممکن است، تصریح کرد: بسیاری از رقبای ایران مانند ترکیه مشکلاتی که کشور ما به دلیل تحریم‌ها در حوزه صادرات دارد، ندارند.

به گفته این کارخانه دار کشور ترکیه به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران، یک ماه زودتر برداشت محصول خود را شروع می‌کند و پس از فروش محصولات خود، در زمان برداشت و فروش انگور ایران، قیمت بازار را پایین می آورد.

بازگشت ارز حاصل از صادرات، پیگیری برای ایجاد بازارهای جدید، تامین نهاده های کشاورزی، ایجاد کمیته تعزیرات برای مقابله با ارزان فروشی کشمش، ارائه آموزش های لازم برای افزایش بهره وری تولید به باغداران و انتقال مصرف کشمش به سبد خانوار از جمله درخواست های فعالان حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی بود.

نرخ تعرفه گمرکی با کشورهای صادرکننده انگور به بررسی گذاشته شود

به گفته مسئول اتاق بازرگانی ملایر نیز، این شهرستان سه برابر متوسط جهانی، انگور تولید می کند و رتبه ششم دنیا را از نظر سطح زیر کشت انگور دارد.

حمید بهرامی اظهار داشت: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان انگور و کشمش با هدف بوجود آمدن اتحاد و یکدستی بین انجمن های کشور و سوق دادن انگور ملایر به انجمن ملی با حضور ۵ استان، در اتاق بازرگانی ایجاد شد.

بهرامی ادامه داد: تلاش ما در این انجمن تحقق طرح ‌های مغفول مانده در مرکز پژوهش های دانشگاه ملایر با کمک اتاق بازرگانی استان همدان است و برنامه های ویژه ای برای باغداران داریم.

به گفته بهرامی باید نرخ تعرفه گمرکی با کشورهای صادرکننده انگور به بررسی گذاشته شود چرا که قانون تجارت کشورهای همسایه پیشرفته تر از ایران است.

وی با تاکید بر اینکه ارزان فروشی در کشورهای همسایه مشمول جریمه است، گفت: برای حل مشکلات حمل و نقل صادرات کشمش، می توان در ازای آیتم های برگشت ارز به صادرکنندگان کشمش، خودروهای سنگین بدون عوارض گمرکی برای آنان در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا و به گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، تنظیم سند توسعه باغبانی شهرستان و دیده شدن تنوع ارقام انگور در این سند، شناسنامه دار شدن تمامی باغات، پیگیری اجرای طرح فراز و پیگیری اصلاح روش تبدیل انگور به کشمش از روش سنتی به مدرن از جمله مصوبات مهم این جلسه بود و مقرر شد جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات و مسائل مطرح شده باغداران ملایری، در تهران برگزار شود و برومندی اطمینان داد که در کنار باغداران و تولید کنندگان باشد.

در پایان این جلسه نیز از باغ نمونه کشوری انگور آقای غفاری و نیز باغ‌های سنتی انگور درّه جوزان که در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسیده است و روش سنتی خشک کردن سبزه در این منطقه بازدید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha