• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400081006795
  • خبرنگار : 50310

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان:

خاطرات مادران و همسران شهدا نگاشته شود

خاطرات مادران و همسران شهدا نگاشته شود

ایسنا/لرستان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، گفت: مادران و همسران شهدا خاطراتی دارند که برخی از آن‌ها مانند افسانه است که باید با قلم هنرمندانه نویسندگان نوشته شده و در اختیار همگان قرار بگیرد.

محسن رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که نقش بی‌بدیل زنان دردفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: زنان در نقش‌های پشتیبانی، خدماتی و تدارکاتی به صورت خودجوش در مراکزی مانند مساجد، حسینیه و مدارس بدون هیچ چشمداشتی حضور داشتند و در تهیه و تدارک البسه برای رزمندگان کمک می‌کردند.

وی با بیان این‌که در روزهای ابتدایی جنگ که هنوز نیروهای مدافع ما به مرزها نرسیده بودند زنان سلاح به دست گرفته و به‌عنوان رزمنده دوشادوش مردان جنگیدند، عنوان کرد: در کتاب‌های دفاع مقدس مانند «دا» در مورد نقش زنان در دفاع مقدس زیاد می‌خوانیم که غیرقابل انکار هستند.

رشیدی با اشاره به این‌که زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند، بیان کرد: نقش زنان در این دوران برجستگی خاصی دارد که متأسفانه مقداری مغفول مانده و باید به آن توجه کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با نقش زنان می‌فرماید: «اگر زنان همکاری نمی‌کردند ممکن بود گره جنگ باز نشود»، مادری از شیره جان می‌گذرد برای بحث ولایت، برخی اوقات روایت‌ها، افسانه با موضوع حقیقی است که باید نقل نشود.

وی افزود: در این افسانه‌ها مادر فرزند خود را بدرقه می‌کند و زمانی‌که شهید می‌شود با دست خودش غسل و کفن می‌دهد، من نمی‌دانم این موضوع چطور باید نوشته شود که کسی آن‌را قبول کند، که این هنر نویسندگان است.

رشیدی با اشاره به این‌که نقش زنان در دفاع مقدس بای در حایی نگاشته شود، عنوان کرد:  اگر همسران و مادران به رفتن دلبندان خود به خط مقدم راضی نمی‌شدند جنگ قفل می‌شد، در تمام جنگ‌های ادوار در دنیا نظامیان می‌جنگیدند اما در نظام جمهوری اسلامی، با رهبری امام خمینی(ره) وقتی کلمه دفاع مقدس را آوردند و مرزبندی کرد که جنگ با کُفر است و مرز حق و باطل مشخص شدند، همه آمدند و کسی را نمی‌بینیم که نقش نداشته باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، با اشاره به این‌که زنان نه‌تنها در دفاع مقدس حتی قبل از انقلاب در قائله‌هایی مانند تحریم تنباکو همواره گوش به فرمان مراجع تقلید بودند، بیان کرد: در حال حاضر نیز بانوان در قالب گروه‌های جهادی کارهایی را انجام می‌دهند که انسان حیرت‌زده می‌شود.

وی زنان را آئینه تمام نمای ایثار و شهادت در هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: این بانوان همچنین در نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوب درخشیدند، اگر اکنون از یک مادر شهید در رابطه با خاطراتش سؤال بپرسیم با همان حلاوت و حرارت روزهای ابتدایی تعریف می‌کند که این نشانه روحیه بالای جهادی این مادران است.

رشیدی عنوان کرد: این مادران با گذشت ۴۲ سال از انقلاب با مشقت و رنج و قبول نقش‌ پدری در کنار نقش مادری و سعی در جبران کمبود این محبت توانستند فرزندان شهدا را نمونه بار بیاورند و همان روحیه پدرانشان را در دل آن‌ها روشن نگه دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: با بافاصله نیم قرن هنوز روحیه شهادت طلبی در بین مردم ما وجود دارد که نشان می‌دهد این روحیه در گوشت، پوست و استخوان آن‌ها عجین شده است و باید مادران و همسران شهدا که تا امروز پای انقلاب مانده اند را همیشه تمکین و محبت کرد.

وی ادامه داد: این مادران و همسران شهدا تاریخ شفاهی هستند که باید برای ما نشر داده شوند، همین رسالت را حضرت زینب(س) بردوش داشتند و به درستی پیام عاشورا را به نسل ما رساندند، مادران و همسران شهدا نیز این رسالت را بر دوش دارند.

رشیدی با اشاره به این‌که امروز در استان ۴۶۴ شهدیه زن داریم، بیان کرد: همچنین ۳۹۰ نفر جانباز بانو در استان داریم که باید خاطرات آن‌ها به رشته تحریر دربیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha