• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۰۰:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400081510698
  • خبرنگار : 71626

یک انقراض جهانی!

یک انقراض جهانی!

در حالی تا کنون حدود هفت‌هزار زبان در جهان به ثبت رسیده‌اند، که تنها کسر کوچکی از آن‌ها سهم قابل توجهی از زندگی روزمره ملت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند؛ اینک تخمین‌ها گویای آن است که تا صدسال آینده حداقل نیمی از این زبان‌ها منقرض خواهند شد!

«آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید/ یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان/ یک نفر دارد که دست و پای دائم می‌زند/ روی این دریای تند و تیره و سنگین که می‌دانید...» نیما انگار سرگذشت زبان‌ها و گویش‌هایی است که امروزه در غلبه زبان‌هایی چون انگلیسی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. 

به گزارش ایسنا، زبان‌شناسان می‌گویند که تا کنون حدود هفت‌هزار زبان در جهان به ثبت رسیده، اما تخمین فعلی نشان می‌دهد که تا صدسال دیگر حداقل نیمی از این زبان‌ها منقرض خواهند شد. آن‌ها در حالی انقراض یک خانواده زبانی را همانند انقراض گربه‌سانان در میان حیوانات می‌دانند که بنا بر آمارها، می‌گویند از سال ۱۹۶۰ میلادی تا کنون ۲۸ خانواده زبانی منقرض شده‌اند. (تعداد فعلی گویشوران، روند افزایش یا کاهش گویشوران، سن و سال گویشوران، تعداد افرادی که از کودکی آن زبان را یاد می‌گیرند و... از مولفه‌هایی هستند که برای تعیین خطر انقراض در نظر گرفته می‌شوند.)

این در حالی است که گفته می‌شود در ایران نیز برخی زبان‌های محلی در معرض خطر انقراض قرار دارند. 

علاوه‌ بر این، اظهارات زبان‌شناسان در این‌باره نشان می‌دهد که از بین رفتن خانواده‌های زبانی باعث می‌شود آن‌ها داده‌های مهمی را که نشان‌دهنده ساختار زبان و این‌که ذهن انسان چه ساختارهایی را می‌تواند بسازد و پردازش کند، هستند از دست می‌دهند. 

از این‌رو، در این مجال نگاهی داریم به پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین زبان‌های دنیا، همچنین آن‌چه بر آن‌ها می‌گذرد و در انتظارشان است. 

یک انقراضی جهانی!

چالش وب برای جایگاه زبان فارسی

چندی پیش (در مردادماه سال جاری) بود که خبر رسید: «آپارات، ورزش سه و دیجی‌کالا زبان فارسی را به پرواز درآوردند»؛ اما ماجرا چه بود؟ 

رضا باقری اصل، دبیر وقت شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آن زمان، در توییتی اعلام کرده بود که «سهم زبان فارسی از محتوای وب به ۳/۴ درصد رسید و زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکی و اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت…»؛ خبری که در میان مخاطبان با حواشی متعددی همراه شد البته لزوما به این معنا نبود که چندان بتوان به افزایش سهم زبان فارسی در جهان امیدوار بود. 

در حالی عده‌ای این اتفاق را به دلیل  نبود قانون کپی‌رایت در ایران می‌دانستند که شرحی از سایت‌های ارائه‌شده توسط w3techs در فرآیند بررسی سهم زبان فارسی از محتوای وب نشان می‌داد فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، آفیس، توییتر، آپارات، کنوا، وردپرس، واتس‌اپ، دیجی‌کالا و ورزش سه پربازدیدترین سایت‌ها از سوی فارسی‌زبانان به شمار می‌آمدند. از همین‌رو، قرار گرفتن نام سه سایت با محتوای کاملا فارسی نشان‌دهنده میزان تاثیر این سایت‌ها در توسعه زبان فارسی بود.

از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که زبان‌های پرجمعیت دنیا معمولا سهم زیادی از محتوای وب ندارند و مردم‌شان ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های انگلیسی‌زبان بهره‌ ببرند. و این سبب شده تا تولید محتوای چندانی به آن زبان‌ها صورت نگیرد. برای مثال حتی زبان عربی که رسم‌الخطی مشابه زبان فارسی دارد و حدود ۲۲ کشور به این زبان صحبت می‌کنند، فقط ۱/۱ درصد از محتوای وب را به خود اختصاص داده است.

با این همه، آمار statista.com در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد نباید به آمار w3techs و ماجرای سهم زبان‌ها در محتوای وب برای سهم زبان فارسی در جهان و در نتیجه اطمینان از در معرض خطر نبودن آن دل خوش کرد. 

همان‌طور که در نمودار ذیل نیز می‌بینیم، اکنون زبان انگلیسی با ۱.۳۴۸ میلیارد، چینی (مانداریا) با ۱.۱۲۰ میلیارد، هندی با ۶۰۰ میلیون، اسپانیولی با ۵۴۳ میلیون، عربی با ۲۷۴ میلیون، بنگالی با ۲۶۸ میلیون، فرانسوی با ۲۶۷ میلیون، روسی و پرتغالی با ۲۵۸ میلیون، اردو با ۲۳۰ میلیون، اندونزیایی با ۱۹۹ میلیون، آلمانی با ۱۳۵ میلیون، ژاپنی با ۱۲۶ میلیون و ... پرجمعیت‌ترین زبان‌های دنیا هستند.  

یک انقراضی جهانی!

جمعیت؛ عاملی تکان‌دهنده برای زبان‌ها؟

در عین حال شاید این پرسش مطرح باشد که اساسا چه عواملی منجر به این می‌شود یک زبان در رده پرجمعیت‌ترین زبان‌های دنیا قرار بگیرد؟ جمعیت؟

آری و خیر! بر اساس آمار منتشرشده درخصوص جمعیت کشورها در سال ۲۰۲۱، چین با ۱۸.۲۵ درصد جمعیت جهان، هند با ۱۸.۰۴ درصد، امریکا با ۴.۳۰ درصد، اندونزی با ۳.۵۳، برزیل با ۲.۷۶، پاکستان با ۲.۷۵ و ... در رده پرجمعیت‌ترین سرزمین‌های جهان هستند. اما حتی جمعیت چین و هند هم نتوانسته جایگاه نخست زبان انگلیسی را در جهان از این زبان بگیرد؛ به همان دلیل که حتی امروزه در این کشورها هم می‌توان با دانستن زبان انگلیسی زندگی کرد. البته نه فقط چین، بلکه دیگر کشورهایی هم که زبان خاص خودشان را داشته‌اند امروزه غالبا انگلیسی‌زبان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هند و هلند اشاره کرد. 

یک انقراضی جهانی!
توزیع زبان‌های جهان

در مقابل زبان‌هایی همچون انگلیسی، چینی و هندی که بیشترین سخنگویان را دارند، زبان‌هایی هم وجود دارند که آن‌قدر اسم‌شان در جهان شنیده نمی‌شود، که به تدریج رو به انقراض رفته یا می‌روند. 

زبان‌هایی که می‌میرند

گفته می‌شود وقتی «انقراض» به زبانی اطلاق می‌شود که آن زبان توسط زبان دیگر در معرض خطر باشد.

این در حالی است که ۵۰ درصد زبان‌های جهان در کشورهایی مثل هند، برزیل، مکزیک، استرالیا، اندونزی، نیجریه، پپوا و گینه نو (نیو گینه) است و پیش‌بینی شده که این هشت زبان کم‌تر از ۳۰۰۰ زبان را در آینده بلعیده‌ و یا می‌بلعند. تا کنون نیز حدود ۱۰هزار زبان از بین رفته‌ و حدود ۵۰–۹۰ درصد از زبان‌ها نیز تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهند رفت.

با این وجود، براساس آمارها، حدود ۵۰ میلیون نفر از انسان‌ها با تنها ۲۰ زبان صحبت می‌کنند اما دیگر زبان‌ها حداکثر دارای ۱۰هزار گوینده هستند. 

عمده‌ترین دلیل انقراض زبان‌ها، مهاجرت، شهرنشینی، صنعتی شدن، محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت‌ها، زبان آموزش و علم‌آموزی در نظام آموزشی کشور، اعتبار اجتماعی زبان‌ها و تعداد گویشوران یک زبان برشمرده می‌شوند.

طبق اعلام اطلس زبان‌های جهان، بیش از ۲۰ زبان در ایران در معرض نابودی و انقراض کامل هستند. یونسکو نیز حدود ۲۵ زبان را در ایران در خطر نابودی اعلام کرده ‌است. (البته فهرست اعلامی این اطلس از دید متخصصان فهرست قابل قبولی نیست.) با این حال، براساس اطلاعاتی که در منابع آمده ‌است، تعداد زبان‌های زنده ایران ۷۶ زبان شمرده می‌شود که از میان این تعداد، حدود نیمی از آن‌ها در معرض خطر هستند.

زبان‌های آشتیانی، بشاگردی، فارسیهود، جیدی، زبان گزی، زبان گورانی، خلجی، ترکی خراسانی، خوانساری، (گویش) کرشی، اچمی، مندائی، نطنزی، نائینی، سمنانی، سنایا، سیوندی، سوی، تالشی، تاتی، (گویش وفسی)، دری زرتشتی (گویش بهدینان)، لشان ددان و هولئولا از جمله زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در معرض خطر انقراض شناخته شده‌اند. 

یک انقراضی جهانی!
فهرستی از بخشی از زبان‌های دنیا که هیچ گویشوری ندارند (بر اساس اعلام گاردین)

نجات‌یافتگان

علی‌رغم زبان‌ها و گویش‌هایی که مدت‌هاست خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند، البته زبان‌هایی هم هستند که از انقراض نجات پیدا کرده‌اند. 

زبان «هیبرو» که در قرن دهم قبل از میلاد مسیح پدید آمد، در قرن چهارم منقرض شد اما چون استفاده از آن در نوشته‌های مذهبی ادامه پیدا کرد، در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ دوباره زنده شد، از جمله این زبان‌ها است که حالا ۹ میلیون نفر گوینده دارد. 

زبان «هاوایی» از دیگر زبان‌های نجات‌یافته است که در اواخر قرن ۱۷ آسیب بسیاری دید (وقتی اروپایی‌ها به این جزیره آمدند، از استفاده از زبان هاوایی خودداری شد) اما این زبان توسط تعدادی از گویش‌وران دانش‌آموخته آن احیا شد و در سال ۱۹۸۴ اولین پیش‌دبستانی زبان‌ هاوایی افتتاح شد و حیات این زبان ادامه پیدا کرد. 

همچنین زبان «کورنیش» که زبان بومی منطقه کورنوال انگلستان است و زبان «منکس» که از زبان‌های قدیمی ایرلندی سرچشمه می‌گیرد، از دیگر زبان‌های نجات‌یافته به شمار می‌آید. 

یک انقراضی جهانی!

چهره‌های هر زبان

این روزها عوامل فرهنگی و اجتماعی، از مهم‌ترین عواملی هستند که سبب افزایش گویشوران یک زبان می‌شوند؛ در واقع ممکن است ادبیات، تاریخ، سینما، موسیقی یک کشور این گرایش را برای گویشورانی از زبان‌های دیگر ایجاد کند تا زبان‌های دیگری را یاد بگیرند. شاید چیزی همانند گرایشی که امروزه به واسطه موسیقی و فیلم کره جنوبی برای یادگیری زبان کره‌ای و البته به واسطه ادبیات فارسی برای یادگیری زبان فارسی به وجود آمده است. 

برای مثال، در حوزه ادبیات، یکی از عوامل تاثیرگذار برای شناخت یک فرهنگ یا ادبیات ملت‌های دیگر ترجمه و انتشار آثاری از آن زبان است. به این بهانه و در پایان سرگذشت زبان‌ها نگاهی کنیم به آثار شاخصی از زبان‌های گوناگون. 

بر اساس آمار منتشرشده توسط preply.com، کتاب «بوف کور» صادق هدایت تا کنون به هشت زبان ترجمه شده که این عدد بیشترین میزان ترجمه در میان آثار ایرانی است. 

البته آثار نام‌آشنای دیگری نیز در فهرست کتاب‌هایی که در کشورهای آسیایی بیشترین میزان ترجمه را داشته‌اند دیده می‌شوند؛ در ژاپن، کتاب «جنگل نروژی» هاروکی موراکامی با ترجمه به ۵۰ زبان، در چین کتاب «داستان واقعی AH Q» لو شون با ترجمه به ۱۴ زبان، در کره شمالی و جنوبی کتاب «روح گریان من» کیم یونگ هو با ترجمه به هشت زبان، در ویتنام کتاب «دفتر خاطرات زندان» هو شی مین با ترجمه به پنج زبان، در هند کتاب «زندگی‌نامه یک یوگی» پارامانسا یوگاناندا با ترجمه به ۵۰ زبان، در تاجیکستان کتاب "der tod des wucherers" صدرالدین عینی، در افغانستان کتاب «هزار خورشید تابان» خالد حسینی، در ارمنستان کتاب «نام من آرام است» ویلیام سارویان، در پاکستان کتاب شعر فیض احمد فیض و ... از دیگر آثار این فهرست هستند.

یک انقراضی جهانی!

bookriot.com نیز فهرست کاملی از کتاب‌هایی را که در جهان بیشترین ترجمه را داشته‌اند منتشر کرده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۵ ۰۵:۴۶

هیبرو! چرا کلمه انگلیسی را به جای فارسی بیان می کنید؟! بگویید عبری. عبری زبانی است که از زمان یهودیت باستان تا اکنون توسط یهودیان در سراسر جهان استفاده می شود. و این زبان مختص دین نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۵:۴۱

با با زبان فارسی ریشه عربی داره کجا 200م یک ذره مطالعه کن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۵ ۱۳:۵۶

به نظرم زبان پارسی جایی داشت چون ۸۰ میلیون ایرانی فارسی زبان اند اما کشور هایی مانند افغانستان و یا تاجیکستان و آذریایجان هم فارسی زبانند در کل ۱۲۰ الی ۲۰۰ میلیون حداقل فارسی زبون وجود داره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۰۷:۰۰

گویشوران زبان پارسی به عنوان زبان مادری ۷۰ میلیون است. ولی اگر زبان دوم را در نظر بگیریم، این تعداد به ۱۲۰ میلیون هم می رسد.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۴:۱۱

😃😁😁😆 فقط ۱۵ میلیون تو کل دنیا فارس زبان هستن البته اگه فارسی را به عنوان زبان حساب کنیم چونکه یونسکو فارسی را لهجه ۳۲ زبان عربی میدونه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۴:۵۳

ببخشید من در تبریز زندگی می کنم درسته ایرانی هستم ولی تورک ایرانی نه فارس لطفا نژاد پرست نباشید

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۲۳

احسنت به معلومات بسیار بی نهایت شما

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۲۴

حداکثر کسانی که زبانشان پارس هست نهایتاً بیست پنج میلیون نفر هست در ضمن فارسی لهجه ای از عربی هست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۳۷

با این حساب ۲ میلیارد انسان انگلیسی بلدن بایستی جز انگلیس زبان حساب بشن ، داداش ما فارسی بلدیم ولی فارس زبان نیستیم البته سازمان ملل زبان فارسی رو لهجه میشناسه نه زبان

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۴۵

آخه این تعدادو از کجات در اوردی نصف ایران که تورکن ما رو قاطی خودتون نکنید بعدشم چند میلیونیم که کوردن فکر کنم کلا شما ۳۰ میلیون بیشتر نمیشین البته بابرادرهایه افغانتون به ۵۰ میلیون میرسن در ضمن اگرفارسی زبان باشه اگر لحجه عربی نباشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۵۹

البته اشتباه گفتی دوست عزیز،بگو ایرانی ها ترک زبانهای اصیل هستن که متاسفانه بر اثر نفوذ هندوها و و افغانهای دری زبان به مرور بخشیش پارس زبان شده.یاشاسین آذربایجان ترک

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۷:۰۱

خواب دیدی خیر باشه .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۸:۱۷

درود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۸:۴۱

داداش لری و کردی و بقیه زبان ها هیچ گویش گری ندارن که شما میگی ایران ۸۰میلیون فارسی زبان داره؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۹:۰۰

اولا فارسی لهجه عربی هست و جزو زبانها محسوب نمیشه بعدش افغانستان نصفش پشتو هست بقیه دری هست و ازربایجان ترکی هست میماند تاجیک ها که اونها هم خودشون را فارس نمیدونن .ایران هم تورک و کورد و عرب و ترکمن و بلوچ ...که اینها هم زبان خودشونو دارن ثانیا ۲۰۰ میلیون کمتر گفتی میگفتی نصف کره زمین حالا یه چیزی

avatar

80 میلیون ایرانی فارسی زبان نیستند، فقط 40 میلیون زبان فارسی رو بعنوان زبان اولیه تکلم میکنند، کورد ها، لر ها و تورک ها فارسی رو بعنوان زبان دوم تکلم میکنن و زبان اول نیمی از ایرانی ها فارسی نیست. کم هی پارس پارس بکنید، ایران برای همه ست. هم کورد و هم تورک و هم بلوچ و گیلکی.، همه از این کشور سهم داریم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۲۰:۳۸

چهل میلیون فارس زبان هم نداریم .در ایران چهل میلیون فارسی بلدن اما فارس زبان نیستن .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۲۱:۳۲

فکرکنم مطالعات شما در اندازه یک بچه کلاس اول ابتدایی هست چون نه تنها در آذربایجان فارسی حرف نمیزنند بلکه حدود۴۰میلیون ایرانی هم تورک آذربایجانی هستند وبه زبان تورکی باهم صحبت میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۶:۴۵

اشتباه نکن زبان مادری همه مردم افغانستان فارسی نیست بلکه فقط ۲۲ درصد از مردم افغانستان یعنی تاجیک ها فارس زبان اصیل هستند و ۳۷ درصد از جمعیت افغانستان هم ازبیک و ترکمن و قزلباش هستند که ترک تبار هستند و ۳۵ درصد هم پشتون ها هستند که درواقع زبانشون پشتو هست!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۰:۵۰

طبق این امار نوشته شده کلا پنجاه ملیون فارسی زبان تو دنیا هست اما تعداد واقعیش حتی کمتر از پنجاه ملیونه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۱:۴۸

بهترین زبان های دنیا یکی فارسی یکی عربی وسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۲۳:۳۹

ایران ۶۰ میلیون فارسی زبان داره افغانستان ۳۰ میلیون تاجیکستان ۳۰ میلیون آذربایجان ۰ میلیون چطور میشه ۲۰۰ تازه ایران از ۶۰ هم کمتر هست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۰:۳۱

در افغانستان ۲۵ میلیون فارسی زبان داریم که اینها هم بخشی عظیمی از فارسی هست فارسی تنها به ایران اطلاق نمیشه تاجیکستان با ۹میلیون که فارسی اصل هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۶:۰۵

زبان شپه قاره و پاکستان تا ۲۰۰یا ۳۰۰سال پیش بوده که فارسی بوده. و همین طور زبان قفقاز و آسیای میانه که اون زمان حز امپراطوری ایران بوده باز فارسی بوده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۸:۰۳

عزیزم ترکی بین این زبانها نیست فقط تو چین چهارصد میلیون ترک داریم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۷

کدام ترکی منظورت هست؟؟؟!! استانبولی که ساختگی و پر از فارسی عربی ارمنی فرانسوی و انگلیسی و یونانیه!! ازبکی که با ترکمنستانی فرق داره تاتاری که با قرقیزی فرق داره ترکستانی که با آذربایجانی فرق داره همه شون هم که با هم فرق دارند وقتی مجمع میذارند مجبورا یا روسی حرف بزنن یا انگلیسی پانترکیسم یک هویت جعلی و ساختگی بر مبنای یک زبان که حتی مشترک نیست....

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۱۹:۲۷

البته شاید فقط نیمی از جمعیت ایران فارس زبان باشن، اینجا بحث زبان مادری هستش نه زبانی که یاد گرفته میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۶ ۲۰:۵۲

زبان ما را دارید می‌بلعید ماداریم غرق میشویم پست دراز کنید و نگذارید غرق شویم نگذارید اشعار حکیم تیلیم خان علی شیر نوایی استاد شهریار عمادالدین نسیمی ملا محمد فیظولی ابوالقاسم نباتی هیدجی زنجانی ماذون قشقایی مختوم قلی ترکمن را نگذارید به باد فراموشی سپرده شوند اصل پانزده را اجرا کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۳۷

فکر کنم کل دنیا یه زبان باشه بهتره راحت تره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۰۴

نمیخواد هوچی گری کنی این زبانها خودش گویشور داره.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۱۳

احسنت احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۰

اینهمه زبان به چه درد میخوره؟کل دنیا ی زبان مشترک داشته باشن که هرکس هرجای دنیا میره بفهمه و صحبت کنه .ما الان تا تبریز خودمون میریم حرف همو نمی‌فهمیم این کجاش خوبه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۸ ۲۳:۵۸

وقتی نظرات رو خوندم فهمیدم اون چیزی که داره منقرض میشه زبان نبست. درک و منطقه که متاسفانه داره منقرض میشه!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۰۳

بهتره اول فرق زبان با گویش و لهجه رو بدونی تا دیگه از روی جهل نگی که گیلکی و لری و ....فارسی نیستند!! ما فقط ترک زبان شده و عرب زبان شده و زبان ترکمنی داریم که اونا هم با بیرون از مرزها متفاوته،بلوچ ها هم از اقوام اصیل ایرانی هستند که در دوره قباد اول از مناطق مازندران وگیلان امروزی به نواحی جنوب شرقی کوچ کردند در واقع فارسی معیار یا زبان رسمی رسانه ای هملن جیزی هست که در قدیم زبان دیوانی یا کتابت بوده و پیوند بین همه مردم یک سرزمین که لهجه های بومی همان زبان اصلی را دارند غیر از ترکی و عربی و ترکمنی باقی مروم ایران فارس زبان هستند با لهجه های بومی،عربی زبانی سامی و ترکی و ترکمنی هم متفاوت و آلتایی هستند،و هر سه واژگان فارسی هم دارند چون در ایران و بین فارس زبانان مردم تکلم میکنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۳:۱۲

یک حقیقت بسیار تلخ 👍😕

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۰۶

شما نمیخواد پانترک بازی دربیاری برای ما،کردی و لری خودشون فارسی و از زبانهای هند وَ اروپایی هستن.هم ریشه هستن.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۸:۵۳

🌹🇮🇷موافقم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۱۲

زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهان،یک سده پیش از لاتین و ۱۲ سده پیش از انگلیسی وجود داشته است.فقط یک جاهل و جاعل میتواند آن را لهجه عربی بداند،دروغ پردازیهای پانترکیسم و زبان فارسی azargoshnasp.ir

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۱:۲۸

آفرین جان آفرین پاک را آنکه جان بخشید و ایمان خاک را

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۳۹

یکی از عواملی که باعث انقراز زبان میشه عدم کارایی (نه عدم زیبایی و یا کامل بودن) و عدم رفت و آمد ملت و ارتباط کشور صاحب زبان با دیگر کشورها هست که با وجود رویکرد حکومتی حد اقل در دو مورد آخر میتوان با قطعیت صحبت کرد (هر چند که تعدادی در داخل کشور در حال از بین بردن زبان و جایگزینی آن با زبان عربی هستند) . در کل به نظر من زبان هر چه باشد مهم نیست بلکه اگر کل جهان به یک زبان واحد برسند بسیار بهتر هم هست و این مردم جهان را به هم نزدیکتر میکند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۷:۲۳

حتما اونم زبان انگلیسی باشه درکی از حرفی که داری میزنی داری ، دکتر

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۹:۱۳

زبان بلوچی رو فراموش نکنید زبان بلوچ یکی از صد زبان برتر جهان است البته آقای دهمرده میخواد استانمون وطن مادریمون رو تقسیم کنه که بهش همینجا میگم که تو خواب میبینه که استان سیستان و بلوچستان رو تقسیم کرده میخواد اسم بلوچستان پر شکوه رو از نقشه ایران حذف کنه هرگز به اهداف پلید و شوم خودت نمیرسی آقای دهمرده زنده باد بلوچستان

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۳:۵۸

اولا فارسی یه زبان نیست یه لهجه از عربیه دوما اغلب مردم ایران فارس نیست هر چند زبان رسمی فارسی باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۷:۱۹

منتظر انقراض زبان فارسی باشید بزودی ان شالله

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۳:۳۶

ما تو استان فارس تو شهرستان قادرآباد هستیم ولهجه ای هم نداریم این که لهجه نداشته باشی از همش بهتر

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۷

ماتُرک زبان هستیم نه فارس زبان (وبه ترک بودن خودافتخارمی کنم)

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۳:۵۱

پس یالا برو شناسنامت رو پاره کن زبان فارسی هم دیگه حرف بزن برو همون پیش اردوغان جونت.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۲۲

پس چرا الان داری فارسی تایپ میکنی ؟ 😂

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۹:۵۹

بهترین زبانه دنیا فارسی است نه به خاطری که زبانم فارسی است ۲۰۰ ملیون هم بیشتر فارسی زبان داریم ۸۰ ملیون ایران ۴۰ ملیون افغان ۱۰ ملیون تاجیکستان باقیشم تو سراسر جهان

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۰:۵۳

یکی از زبان هایی که تو ایران زودتر از بقیه منقرض میشه و محو در فارسی و ترکی و بعضا هم کردی میشه ، زبان لری است. ننگ بر لری که با فرزند خود لری حرف نزند.‌ در ضمن دوستان تبریزی و آذری شما را چه شد. شما که تا قرن ۱۶ زبان رایج در منطقه تان ترکی نبود. کجا میخواید برید با این همه ایرانی ستیزی و گرایش به ترکیه.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۱:۱۸

من نمیدونم چرا ترکا از زبان فارسی زورشون میگیره برید یکم تاریخ بخونید تا ببینید کی با ریشه تره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۳:۳۰

زبانی بنام فارسی وجودنداردزبان شمازبان دری افغانی است که طبق گفته حداد عادل شصت درصدلغات آن عربی است ودرضمن باآمدن طالبان زبان دری افغانستان رازبان پشتوگرفت وزبان دری دیگرجایگاهی حتی درافغانستان نداردنصف تاجیکستان هم ترک است جمعادرکل دنیاپنجاه میلیون فارسی دری زندگی می کنندلطفا به این جمله دقت کنید پارک ماشین مطلقاممنوع درصورت پارک به پارکینگ منتقل می شودخوب آیا زبان فارسی واقعایک زبان است یالهجه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۴:۱۶

زبان پارسی هزاران سال ریشه داره،یک اثر مکتوب ترکی از ۱۰۰۰ سال پیش نام ببر! حتی دده قود قورت هم تازه پیدا کردن اونم دو نسخه داره فقط! که قدمتش ۴۰۰ ساله و تازه اسمش هم حرف رکیک داره فارسی زبان هست چون دومین زبان کلاسک جهانه.تو شعورت پایینه ربطی به زبان آبا و اجدادی ما نداره.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۰:۰۹

کلا تو دنیا هشتاد میلیون پارسی زبان هست. ۵۰ میلیون ایرانی،۱۷ میلیون افغانی،۷ میلیون تاجیک ها و ... در ضمن هرکی هم بگه زبان ما فارسی هست بی خود میکنه چون فارسی یکی از لهجه های عربیه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۰:۴۶

متوهم نباش ایران فقط برا فارس زبانها نیست ترکها عربها کردو بلوچها وووو همگی بیشتر از هفتاد درصد جمعیت ایران رو دارند . ما همه فرزندان این خاکیم و به اندازه فارسها ایرانی هستیم .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۳:۵۶

زبان پارسی اصیل زبان تاجیکستان است چون هیچ کلمه عربی ندارن و کامل صحبت میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۱

بلوچها خودشان فارس هستند جناب در دوره قباد اول از مازندران و گیلان امروزی کوچانده شدند جنوب شرقی.ما ترک زبان و عرب زبان داریم یعنی مردم فارس زبانی که به جبر تاریخ فقط زبانشان تغییر کرده وگرنه از مریخ نیامدند ایران.لازم نیست سخنگوی همه باشی.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۳:۰۸

ایران قتل گاه زبان های غیر فارسی اقوام غیر فارس است ، تنها راه زنده ماندن زبان مادری ما اقوام غیر فارس ، تدریس آن در مدارس است ، کشور های عراق و افغانستان و تاجیکستان و هند و آفریقای جنوبی و.... تقریبا بیشتر کشور های جهان چند زبان رسمی دآرند ، باید در ایران هم زبان اقوام غیر فارس تدریس شود ، قوم به نام فارس در ایران وجود ندارد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۴۶

200 میلیون فارسی زبان داریم علج آلبانی تبارها

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۴۷

زبان فارسی عامل نابودی زبان های دیگر در ایرانه،چرا وقتی زبان فارسی زبان مادری ما نیست به زور به ما تحمیل میشه،چرا ما نباید زبان مادری خودمونو تو مدارس بیاموزیم ،یه عده میگن فارسی عامل یکپارچگیه آدم چقد می‌تونه نادان باشه اتفاقا فارسی عامل تفرقه و دشمنیه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۵۴

من که مغزم نمی‌رسه دارین برا چی دعوا می کنین ولی می دونم از نظر خودم تمام زبان ها از زبان فارسی نشعط گرفته در ضمن دوست عزیز گفتم نظر دادم در مورد علم زبان چیزی نمی دونم 😂😂😂 تامام خوشبقتم خدافظ ⁦ヘ( ̄ω ̄ヘ)⁩

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۴:۱۶

بابا همه زبان انگلیسی را دوست دارند و همین زبان تو دنیا غالب است.همه زبانها را بیخیال شو بچسب به انگلیسی.عشق است تا دانشجوی دکترا شدم اما ..... ادامه نتوانستم بدم، 17سال تحصیل به زبان فارسی ادامه دادم کارشناس ارشد شدم یک شاهی نمی لرزد آقا جون بحث نکنید فقط انگلیسی بعد هیچ ....

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۵

😀😀😀😁😁😁😁

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۸:۵۹

زبان اصلی و واقعی .بدرد جامعه امرزوزی، مثل یک درخت تنومند می ماند . آن درخت تنومند زبان انگلیسی است، زبانهاب دیگر شاخه برگ آن هستند. آنها که کم اهمیت هستن به مرور زمان می ریزند یعنی برگها. بعد از مدتی طولانی شاخه ها هم از بین می روند اما تنه باقی و ابدی هست اینطور اندیشه کنیم دوستان...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۱:۱۵

زبان فارسی از لهجه عربی هست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۲:۲۹

جهت اطلاعتون زبان فارسی رسم الخطش رو از عربی گرفته نه اینکه رسم الخط عربی مشابه فارسیه!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۳:۲۳

داریم خودمون فارسی زبانان به فرهنگ و زبان، اصالت و ادبیات چند هراز ساله و گرانبها و غنی مون ضربه می زنیم. همون طور که همه میدونن ایران، افغانستان و تاجیکستان اکثریت مردم این کشور ها فارسی زبان هستند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۳:۳۶

واقعا بد نیس یه نگاهی ب تاریخ ادبیات فارسی بندازین! اون چرت و پرتایی هم ک یونسکو میگ رو بیخیال. قبل از اینک عربی وارد ایران بشه، زبان فارسی بوده ، حالا این وسط این دوتا داغام شدن و ی تغییراتی کرده. درضمن اگ فارسی لهجه بود باید از لحضه قواعد ساختاری هم شبیه عربی میبود ک کاملا معلومه اینجوری نیس. لطفا سطح مطالعتونو ببرین بالا و راجب هر چیزی ک از این ور و اونور شنیدین نظر ندید :/

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۰:۵۴

آقا اولا غرب کشور همش کورده من کاری به این ندارم شما برای خودت چی میگی ما خودمون یه زبان کاملیم که زبان خودمونو چند هزار ساله حفظ کردیم و حفظ خواهیم کرد هر بژی کورد و کردستان ... سرزمینم ارومیه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۹:۱۳

درود. اکنون یسری از کارشناسان پان خودفروخته میان پیام میدن که فارسی اصلا گویشور نداره و لهجه ۳۲ زبان عربیه و از این در افشانی ها. یک اینکه فارسی از خانواده زبان های هندواروپاییه و عربی از خانواده زبان های سامی_ دو اینکه فارسی و عربی دستور زبان متفاوت از یکدیگر دارند_ سه اینکه هر کدام از این دو زبان فهرست واژگان خود را دارند، کمااینکه بخاطر همسایگی و دین مشترک واژگان فراوانی از هر دو زبان وارد یکدیگر شده است، به عنوان نمونه ۳۰۰۰ واژه فارسی وارد زبان و لهجه های گوناگون زبان عربی شده است، همانگونه که تعداد بسیاری واژه فارسی و عربی وارد زبان ترکی استانبولی شده است ( راستی تابلوی فتح استانبول به دست عثمانی رو دیدید که چند روز پیش در ترکیه به نمایش درآمد و بالایش شعر و سرودی فارسی نوشته شده بود :) _ چهارم اینکه در ایران ما زبان های فارسی، کردی(که هم خانواده زبان فارسی و پارسی باستان پهلوی است)، عربی، ترکی آذربایجانی(که از نظر واژگان تاثیر زیادی از فارسی گرفته) و زبان بلوچی(که این هم هم خانواده با زبان فارسی و کردی و پارتی باستان) است. و اما سایر گویش ها یا همون لهجه ها که از روی اشتباه و ناآگاهی در عامه به آن ها زبان گفته میشود مانند لری و بختیاری، لاری، گیلکی، مازنی، تاتی، تالشی، یزدی، اصفهانی و شیرازی و.... همه گویش های گوناگون زبان فارسی هستند نه زبان، زبان یه چیز دیگه اس. پیروز باشید