• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400081915251
  • خبرنگار : 71451

مروری بر زندگی یک پزشک قهرمان

مروری بر زندگی یک پزشک قهرمان

در شهریور ۱۳۶۱ به اردوگاه عنبر(الانبار) منتقل شد و در کنار دکتر مجید جلالوندی به درمان مجروحینی که اسیر شده بودند پرداخت. دکتر بیگدلی با کمترین امکانات جان بسیاری از مجروحین را نجات داد و گاهی بدلیل گانگرین (قانقاریا و عفونت غیر قابل درمان) مجبور به قطع عضو با اره‌های معمولی و بخیه با نخ و سوزن معمولی می‌شد.

به گزارش ایسنا، آزاده و جانباز دکتر «هادی بیگدلی» جراح و متخصص زنان و زایمان متولد ۱۳۱۰ از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی  است. بیگدلی پیش از آغاز جنگ تحمیلی در دو کلینیک تخصصی در دو شهر مختلف آمریکا مشغول فعالیت بود. تابستان ۱۳۵۹ طبق روال هر ساله برای بازدید از اقوام و خویشاوندان به ایران آمده بود که مصادف با حمله رژیم بعث صدامی به میهن اسلامی شد.

وی با اعلام نیاز به پزشک در جبهه‌های جنگ بی درنگ عازم جبهه جنوب شد و پس از دو هفته خدمت به رزمندگان اسلام، در تاریخ ۱۹ مهر به دست دشمن بعثی به اسارت درآمد و پس از بازجویی های متعدد، دوسال در سلول های زندان الرشید و زندان ابوغریب در سخت ترین شرایط و تحت شکنجه های روحی و جسمی به سر برد.

در شهریور ۱۳۶۱ به اردوگاه عنبر(الانبار) منتقل شد و در کنار دکتر مجید جلالوندی به درمان مجروحینی که اسیر شده بودند پرداخت. دکتر بیگدلی با کمترین امکانات جان بسیاری از مجروحین را نجات داد و گاهی بدلیل گانگرین (قانقاریا و عفونت غیر قابل درمان) مجبور به قطع عضو با اره‌های معمولی و بخیه با نخ و سوزن معمولی می‌شد. وی یکی از بدترین لحظات زندگی خود را همین لحظات قطع عضو و درد کشیدن رزمندگان بدلیل عدم داروی بی حسی عنوان می کرد.

دکتر بیگدلی در زندان‌های عراق علی رغم تلاش شبانه روزی جهت بهبود بیماران و مجروحین، هیچگاه از ذکر و عبادت خداوند غافل نشد و به گفته آزادگانی که در اردوگاه عنبر بودند نماز های مستحبی جعفر طیار ایشان زبانزد همگان بود.

این آزاده سرافراز صبح روز ۲۱ فروردین ۱۳۶۴ قبل از اینکه سربازان بعثی به سرشماری آسایشگاه بیماران بیایند و درهای آسایشگاه را پس از ۱۶ ساعت جهت هواخوری چندساعته باز کنند، برای مجروحین وبیماران اسیر، خوابی را بازگو کرد که در آن خواب نوید آزادی به وی داده شده بود. سرانجام روز ۲۴ فروردین ساعت ۱۰ صبح سربازان بعثی او را فرا خواندند و در یک اتفاق معجزه گونه برای همیشه از اردوگاه خارج و عازم ایران شد.

وی پس از آزادی در ایران ماند و همچنان در کسوت پزشکی به تلاش و خدمت به مردم مشغول شد. گفتنی است؛ آزاده سرافراز دکتر هادی بیگدلی عصر روز سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۰ سالگی به دیار حق شتافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha