• پنجشنبه / ۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400090403054
  • خبرنگار : 50167

امروز، همزمان با سراسر کشور محقق می‌شود؛

اجرای پویش «حرف و گفت» در زنجان

اجرای پویش «حرف و گفت» در زنجان

ایسنا/زنجان برنامه‌های چهارمین روز پویش «حرف و گفت» با شعار «خانواده‌ حمایت‌گر، نردبان رشد یکدیگر شویم» امروز (۴ آذرماه) همزمان با سراسر کشور در زنجان اجرا می‌شود.

پویش «حرف و گفت» با محوریت هفت موضوع اصلی شامل خانواده‌ گفت‌وگومحور، خانواده‌ خشونت‌پذیر، خانواده‌ ساختارمند، خانوده‌ حمایت‌گر، خانواده‌ همدل، خانواده‌ همراه و اوقاتی برای خانواده از اول تا هفتم آذرماه توسط دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود.

در برنامه‌های چهارمین روز پویش «حرف و گفت» علل شکوفایی افراد، چگونگی فراهم کردن فضای رشد در خانواده و نیز نحوه‌ حفظ و بهبود کیفیت سلامت جسمی و روانی آموزش داده می‌شود.

خانواده حمایت‌گر؛ نردبان رشد یکدیگر شویم

خانواده نخسـتین محیط اجتماعی اسـت کـه فرد در آن قرار می‌گیرد و بسـتری است که در آن فـرد رشـد پیدا می‌کند و از موجودی ضعیف و ناتوان به انسانی باشـخصیت تبدیل می‌شـود. بـدون شـک، خانـواده مهم‌ترین نقـش در کنترل و هدایـت تخیل و ظهور خلاقیت‌ها را دارد.

اگـر خانواده‌ها فرصـت لازم را بـرای سؤال کردن، کنجکاوی و کشـف محیـط بـه کـودکان بدهنـد و هرگـز آن‌ها را به خاطـر سـؤال‌ها و کارهـای عجیب و غریـب تنبیه نکنند، زمینه رشـد خلاقیـت فراهم می‌شـود.

والدیـن و اطرافیـان کـودک، نخسـتین انسـان‌هایی هسـتند که بـا وی ارتباط برقـرار می‌کنند و بسـیاری از اعمـال، اندیشه‌ها، احساسـات و جهت‌گیری‌هـای فـرد در بزرگسـالی ریشـه در خانـواده و دوران کودکـی او دارد.

علل شکوفایی افراد؛ خانواده

خانـواده مهم‌تریـن نقـش در کنتـرل و هدایـت تخیـل و ظهـور خاقیت در کـودکان را دارد. فرزنـدان خـلاق بـه آرامش روانـی، اطمینان خاطـر و اعتماد به نفس قوی نیاز دارنـد. بنابراین اگـر والدیـن کـودکان خـود را به همراه نـکات مثبت و منفـی و همان‌گونه که هسـتند، بپذیرند و حـس کنجـکاوی آن‌هـا را برانگیزند و کودکان‌شـان را در انتخاب موضوعـات مورد علاقه خود آزاد بگذارنـد و نظـارت درسـت و دائمـی بـر کار آنـان داشـته باشـند، موجـب شـکوفایی خلاقیـت در آنـان می‌شـود.

مدرسه و دانشگاه

عـلاوه بـر خانـواده، مدرسـه و دانشـگاه، نقـش بسـیار مهمـی در شـکوفایی خلاقیت‌هـای کودکان، نوجوانان و جوانان دارند، سـن ورود به مدرسـه بسـیار حسـاس و بحرانی در ارتباط با خلاقیت‌هـای ذهنـی اسـت. عواملی مانند تکالیـف، اجـرای برنامه‌های هماهنـگ و انتظـار رفتارهـای یکسـان از کـودکان، توجه نکردن بـه تفاوت‌های فـردی، وجود کلاس‌هـای پـر جمعیـت، اعمـال انضبـاط و مقـررات فوق العـاده شـدید، تشـویق بـه کسـب نمره‌هـای بـالا و ایجـاد جـوی تـوأم بـا رقابت‌هـای فـردی بـرای ممتاز شـدن و سـرانجام بی‌توجهـی بـه ویژگی‌هـای کـودکان، نوجوانـان و جوانـان خلاق سـبب می‌شـود کـه قـدرت خلاقیـت آنـان به تدریـج کاهـش یابد.

جامعه

جامعه از دیگر عوامل مؤثر در شـکوفایی خلاقیت و فراهم‌ کردن زمینه رشـد کودکان بوده و محیـط یـا جـوی کـه تحقـق چنیـن هدفـی را از آن انتظـار داریـم بایـد سـه عامـل اساسـی را فیزیکی، عقانـی و عاطفی داشـته باشـد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.