• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400091612808
  • خبرنگار : 50176

یک مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

برآوردن حاجات و عزت بی‌انتهای خداوند

برآوردن حاجات و عزت بی‌انتهای خداوند

ایسنا/لرستان یک مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه عزت غیرمتناهی خداوند ایجاب می‌کند که تمام حاجات بندگانش را خودش برآورده کند، گفت: کسانی که غیرخدا را انتخاب می‌کنند مانند عنکبوتی هستند که به خانه خود پناه برده در حالی‌ که سست‌ترین خانه‌ها، خانه عنکبوت است.

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح فراز یازدهم دعای اول صحیفه سجادیه، با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اخْتَارَ لَنَا مَحَاسِنَ الْخَلْقِ، وَ أَجْرَی عَلَینَا طَیّبَاتِ الرِّزْقِ وَ جَعَلَ لَنَا الْفَضِیلَةَ بِالْمَلَکةِ عَلَی جَمِیعِ الْخَلْقِ، فَکلُّ خَلِیقَتِهِ مُنْقَادَةٌ لَنَا بِقُدْرَتِهِ، وَ صَائِرَةٌ إِلَی طَاعَتِنَا بِعِزَّتِهِ»، اظهار کرد: در این فراز می‌خوانیم: «سپاس خدایی راست که ما انسان‌ها را به بهترین چهره آفرید و بهترین نوع ارزاق را برای ما و به‌سوی ما روان گردانید و آن فضیلت را به ما عطا کرد که می‌توانیم بر نظام خلقت مسلط باشیم و از آنان در خدمت به خود استفاده نماییم و بلکه جملگی را تسخیر کرده و در اطاعت خود در آوریم.»

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده است که انسان را در بهترین بنیه وجودی خلق کردیم، افزود: از بارزترین شئونات انسان که نظام فیزیکی اوست تا دقیق‌ترین مراحل نفسانی و روحی و معنوی او، بر سبیل هنر فوق‌العاده دستگاه خلقت و زبده‌ترین صنایع عالم آراسته است.

عالی‌پور اضافه کرد: انسان در میان سایر موجودات تنها موجودی است که سر به‌سوی آسمان دارد و بر تمام قامت ایستاده و دو چشمان او بر افق باز فضا بینا و حس شنوایی او با قدرت جهت‌یابی صداها، در بهترین موقعیت فیزیکی بدن جاسازی شده است، همه غذاها و انواع سبزیجات و میوه‌ها در اختیار او قرار دارد، گذشته از آنکه رنگ هر یک متناسب با خوشایند چشم و بوی آنان برای حس بویایی جالب و جلوه‌های آنان برای توجه انسان به آنها در نهایت جذابیت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم که گویی تمامی آنچه بشر به آن محتاج است، چنان آفریده شده که تحت تسخیر او باشد و آن‌چنان موجود شده که او می‌خواهد و تمامی حرکات و فعل و انفعال آنها و تجزیه و ترکیب عناصر تشکیل دهنده‌شان، تقدیم به مقام انسانیت است و همگی چنان نهادینه شده‌اند که حاجات انسانی را برآورند.

وی اضافه کرد: چندی قبل در جریان یک تحقیق فوق‌العاده، برخی از ابراخترشناسان به‌وسیله تلسکوپ‌های بسیار دقیق خود در فاصله‌ای بیش‌ از میلیون‌ها سال نوری دیدند که بسیاری از کرات و منظومه‌ها از هم فرو پاشیده و تبدیل به گازهای پراکنده در فضا می‌شوند و بسیاری از توده‌های پراکنده در فضا، جذب یکدیگر شده و کرات و منظومه‌های جدیدی را تشکیل می‌دهند و به این نکته رسیدند که این فروپاشی‌ها و شکل‌گیری‌ها همگی در خط زندگی انسان است.

عالی‌پور با اشاره به فراز دوازدهم این دعا با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَغْلَقَ عَنَّا بَابَ الْحَاجَةِ إِلَّا إِلَیهِ، فَکیفَ نُطِیقُ حَمْدَه، ‌أم مَتَی نُؤَدِّی شُکرَهُ! لَا، مَتَی؟ و حمد سزاوار آن خدایی است که ابواب فقر و حاجت را به روی ما بسته و فقط ما را به درگاه خود متوجه فرموده است و ما چگونه می‌توانیم سپاس‌گوی او باشیم؟ نه، هرگز نمی‌توانیم»، گفت: خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید «مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ؛ داستان کسانی که غیر از خدا دوستانی اختیار کرده‌اند همچون عنکبوت است که خانه‌ای برای خویش ساخته و در حقیقت اگر می‌دانستند سست‌ترین خانه‌ها همان خانه عنکبوت است.»

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خدای متعال بزرگوارتر از آن است که بندگان خود را به غیر وا گذارد، بلکه عزت غیرمتناهی او ایجاب می‌کند که خود جملگی حاجات بندگان را برآورد و به در خانه ارباب بی‌مروت دنیا حواله نکند، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرماید: «سپاس خدایی را که مرا به مردم واگذار نکرد تا آنان مرا خوار و خفیف کنند.»، بنابراین بنده راستین حضرت حق، در پناه بندگی او از هر تعلق و وابستگی به دیگران آزاد است.

عالی‌پور افزود: در حدیث قدسی آمده است: «به عزت و جلال و مجد و بلندای عرشم قسم، که آرزوی آزمندان به دیگران را به یأس تبدیل کرده و به او جامه ذلت می‌پوشانم»، خداوند متعال که مژگان چشمان را برای زیبایی قیافه انسان با چنین ظرافت خاصی ابداع فرموده و بهترین قیافه‌های موجود در نظام طبیعت و بهترین لباس و جالب‌ترین نوع تغذیه و بهترین آشامیدنی‌ها و زیباترین مناظر طبیعت را در خدمت لذایذ و بهره‌وری انسان قرار داده، آیا ممکن است آنجا که گره‌های زندگی مشکلات عظیمی را فراهم می‌آورد، بندگان خود را رها کند و آنان را به یکدیگر واگذار کند؟

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حال آنکه دیده‌ایم حتی آنجا که اختیار و درخواستی از ناحیه انسان در کار نبوده، بیش‌ از مقدار حاجت و بلکه با بهترین درجه حُسن و ظرافت او را بهره‌مند ساخته و از عطایای بدیع و زیبای خود محروم نکرده، پس چگونه در موارد تمنا و درخواست بندگان، تفضل نمی‌کند؟، افزود: البته تربیت بندگان نیز در گرو توجه‌شان به خداست و لذا در بعضی از حوائج و کمبودها، از بندگان خود خواسته که بر درگاه او عرض حاجت کرده و از او بخواهند و دعا کنند تا به این وسیله حالت روحی و معنوی در ارتباط با خدا اشباع شود.

وی تصریح کرد: گذشته از آنکه خداوند بر نفس دعا و نیایش اجر بسیار مقرر کرده، که اگر خواسته او قابل اجابت و تحقق نبود، چندین برابر آنچه را که درخواست کرده در دنیا و آخرت به وی اعطا می‌فرماید، چنان‌که در این زمینه از ائمه معصومین(ع) روایات مفصلی وارد شده است و به قول سعدی «هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیاتست و چون برمی‌آید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.»

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همچنین امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «اگر تمامی روزهای عمر روزه‌دار و شب‌ها به نماز باشید و تمام دهر را با این حال بگذرانید، شکر یکی از نعمت‌هایی که خدا برای شما تدارک دیده و بر شما ارزانی داشته را به جا نخواهید آورد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.