• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400091814205
  • خبرنگار : 50184

معاون استاندار کرمانشاه:

کل اعتبارات پژوهشی کرمانشاه به اندازه قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری هم نیست

کل اعتبارات پژوهشی کرمانشاه به اندازه قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری هم نیست

ایسنا/کرمانشاه معاون توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه اعتبارات استانی پژوهش را ناچیز برشمرد و گفت: کل این اعتبارات به اندازه قیمت خرید یک آپارتمان ۵۰ متری هم نمی شود.

افشین کریمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان که ظهر امروز( ۱۸ آذر) برگزار شد، با بیان اینکه در شرایط فعلی پژوهش در جایگاه خودش نیست، اظهار کرد: در استانی مانند کرمانشاه کل اعتبارات پژوهشی استان حدود یک میلیارد تومان است که در حد خرید یک آپارتمان ۵۰متری هم نیست.

وی ادامه داد: این میزان کم اعتبارات پژوهشی هیچ شوق و ذوقی را برای پژوهش در استان ایجاد نمی کند و بویژه کار را برای رشته های آزمایشگاهی و تحقیق هایی که میدانی هستند، سخت می کند.

معاون استاندار کرمانشاه تصریح کرد: البته با وجود اینکه اعتبارات دانشگاه ها ملی است، اما در استان می توان در قالب های مختلف کمک هایی را هم برای آن گرفت تا در خدمت پژوهش قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا، دانشگاه خودش باید به جایی برسد که برنامه ریزان استان را متقاعد کند که برای توسعه استان این هزینه ها در دانشگاه ضرورت دارد.

کریمی با تاکید براینکه دانشگاه باید برای این اقناع سازی پیشگام شود، گفت: اگر این اقدام صورت گیرد سهم آموزش و پژوهش در استان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: از طرفی در سطح ملی اعتبارات پژوهشی در اختیار وزارتخانه ها قرار می گیرد که برای آنها تصمیم‌گیری می کنند. برای مثال وزارتخانه ای مانند وزارت نیرو اعتبارات کلانی در این رابطه دارند، درحالی که ما در استان سهم ناچیزی از این اعتبارات داریم.

معاون استاندار کرمانشاه افزود: دانشگاه باید بتواند به گونه ای عمل کند که ظرفیت جذب این اعتبارات را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون علیرغم محدویت منابع اقدامات خوبی در حوزه پژوهش در استان صورت گرفته، عنوان کرد: با این وجود تا زمانی که صنایع استان طعم باز شدن گره مشکلات خود را از طریق پژوهش نچشند، توجه به پژوهش چندان مورد توجه آنها قرار نخواهد گرفت.

کریمی یادآورشد: در سطح استان موسسات اقتصادی زیادی داریم که مشکلاتی دارند و برای حل آنها نمی دانند چکار کنند، بنابراین دانشگاه ها باید به آنها نزدیک شوند و برای رفع مشکلاتشان کمک کنند.

وی ادامه داد: البته گاها برخی پژوهش هایی که در استان صورت می گیرد، تنها به صورت کلی گویی است و چیزی به داشته های مدیران و صاحبان صنایع ما اضافه نمی کنند. این نوع از پژوهش صرفا به جای توصیف کردن باید تحلیل کنند و برای مشکلات راهکار ارائه دهند.

معاون استاندار کرمانشاه در ادامه به عدم سوق یافتن برخی پژوهش ها به سمت گره گشایی از مشکلات استان اشاره کرد و گفت: در کرمانشاه به اندازه کافی زیرساخت های جاده ای، ریلی و هوایی، منابع آبی، جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی، مرزهای بین المللی و ... را داریم که می توانست توسعه استان را رقم بزند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است، لذا بنظر می رسد که پژوهش هایمان را باید نرم افزارانه تر و عمیق تر  انجام دهیم و یک تعریف مجدد از توسعه داشته باشیم.

وی در ادامه اعلام کرد: باید فارغ از هر سلیقه ای و جایگاهی یک نظام دانایی در استان شکل دهیم و همه ارکان دست در دست هم داده و با قرار دادن دانشگاه به عنوان محور نقادی به سمت توسعه حرکت کنیم.

در پایان این مراسم از ۷۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر استان تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha