• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400092720501
  • خبرنگار : 71451

چرا طرح انهدام قطار حامل رزمندگان ایرانی اجرا نشد؟

چرا طرح انهدام قطار حامل رزمندگان ایرانی اجرا نشد؟

به رئیس جمهور(صدام) پیشنهاد کردیم با جنگنده­‌های نیروی هوایی به این قطار حمله کنیم، زیرا می­‌دانستیم قطار مزبور یک لشکر از نیروهای ایرانی را که قرار بود به ما حمله کنند با خود حمل می‌­کند و از زمان­بندی حرکت قطار هم آگاهی داشتیم.

به گزارش ایسنا، «سرلشکر میسر رشید الطرفه العبیدی» در سال ۱۹۷۵میلادی مدرک کارشناسی علوم نظامی­اش را از دانشکده نظامی بغداد اخذ کرد. همچنین دیپلم روان­شناسی، کاردانی زبان فارسی و کارشناسی رشته تاریخ و تمدن از دانشکده بغداد را نیز در کارنامه علمی­اتی‌اش  به چشم می‌خورد. ژنرال طرفه پس از پیوستن به ارتش عراق، در رسته اطلاعات و تدریس اطلاعات نظامی مشغول کار شد. او در دوران جنگ ایران و عراق از سال ۱۹۸۰تا ۱۹۸۷میلادی در اداره اطلاعات فرماندهی کل در بخش ایران کار می­‌کرد و در دهه ۱۹۹۰میلادی نیز جانشینی بخش ایران در اداره کل اطلاعات نظامی را بر عهده داشت. بین سال­‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰میلادی ژنرال طرفه وابسته نظامی غیررسمی سفارت عراق در تهران بود و در هنگام تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳میلادی هم مدیریت سامانه اطلاعاتی بخش جنوبی را برعهده داشت.

این فرمانده عراقی در کتاب «فرماندهان صدام»  درباره پیشنهاد طرح انهدام قطار حامل یکی لشکر از نیروهای ایرانی توضیح داده است:

*شکست در «فاو» به روایت یک فرمانده

در یکی از روزهای اوایل سال۱۹۸۷میلادی پس از عملیات فاو(۱۳۶۴ خورشیدی)، یک قطار ایرانی قرار بود لشکری متشکل از حدود ۵۰۰۰ تن پاسداران را از تهران به اندیمشک و دزفول حمل کند. به رئیس جمهور(صدام) پیشنهاد کردیم با جنگنده­‌های نیروی هوایی به این قطار حمله کنیم، زیرا می­‌دانستیم قطار مزبور یک لشکر از نیروهای ایرانی را که قرار بود به ما حمله کنند با خود حمل می‌­کند و از زمان­بندی حرکت قطار هم آگاهی داشتیم. رئیس جمهور از دستگاه اطلاعاتی عراق خواست این طرح را دنبال کنند و اما ژنرال سامرایی که مسئول بخش ایران بود از اجرای آن امتناع کرد، زیرا این کار می­‌توانست منابع اطلاعاتی­‌مان را افشا کند و ایرانیان متوجه شوند که می‌­توانیم پیام­‌هایشان را رمزگشایی کنیم.

اینجا بود که ژنرال سامرایی با عصبانیت بر سرم فریاد کشید و از اینکه رئیس جمهور را علیه او تحریک کرده بودم به شدت از من شاکی بود. باز پیشنهاد دادم نیروی هوایی هم­زمان به این قطار و تعدادی دیگر از اهداف ایرانی حمله کند تا ایرانیان متوجه نشوند پیام­‌های‌شان رمزگشایی شده است. این ­بار، نیروی هوایی از اجرای این طرح امتناع کرد زیرا دستگاه اطلاعاتی نمی­‌توانست زمانی دقیق را که قطار قرار بود ایستگاه تهران را ترک کند در اختیار این نیرو قرار دهد و فکر می­‌کنم دستگاه دستگاه اطلاعاتی تعمدا این کار را انجام داد تا منابعش افشا نشود.

 پس از این جریان، او دیگر به طور معمول این کار را نمی‌­کرد. البته من در زمینه رمزگشایی پیام­‌های ایرانیان همچنان با دفتر رئیس­ جمهور در ارتباط بودم و تا مدتی با دستگاه اطلاعاتی مرتبط نبودم  و در رمزگشایی پیام­ها هم استقلال عمل داشتم.

تغییراتی هم در فرماندهی سپاه و لشکرها داشتیم. در حمله متقابل به فاو، تکیه ما عمدتا بر فرماندهی گارد ریاست جمهوری بود. ساختار فرماندهی و کنترل دستگاه اطلاعات نظامی ایرانیان در عملیات بازپس­ گیری فاو به­ طورکلی از هم پاشید. در نتیجه، نیروهای ما بدون آنکه با مقاومت ایرانیان مواجه شوند از مرز عبور کردند. در این مرحله از عملیات، وظیفه ما افسران اطلاعاتی تغذیه مداوم اطلاعاتی نیروهای خط مقدم بود. دید افسران اطلاعاتی به اوضاع جنگ با دید سربازان عملیاتی متفاوت است و همین امر سبب می­‌شد که رئیس جمهور در تهیه و اجرای طرح­‌های فریب نظامی به ما اعتماد کند.

اداره کل اطلاعات نظامی تقریبا به سه اداره و هشت بخش توسعه یافت و این در حالی بود که در سال ۱۹۸۶میلادی از بخش به اداره ارتقا یافته بود. بخش ایران پنجمین زیرمجموعه این اداره بود که زیر نظر ژنرال سامرایی اداره می­‌شد و با تمرکز بر ایران، مسئولیت اجرای امور مربوط به این کشور در زمینه مسائل امنیتی، اطلاعات راهبردی، اطلاعات تاکتیکی، عملیات ویژه و شناسایی در عمق را برعهده داشت.

در سفارتخانه‌­های همه کشورها از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و اتحاد شوروی پیش از فروپاشی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز عواملی داشتیم. همچنین منابع و اطلاعاتی از طریق شنود مکالمات کشورهای منطقه خلیج فارس به ما می‌­رسید و روی بهبود روابط با سازمان­‌های اطلاعاتی کشورهای غربی نیز کار می‌­کردیم؛ کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، یوگسلاوی سابق، آرژانتین و برزیل. اینها همه بخشی از اقدامات‌مان برای پایان دادن به جنگ در سال ۱۹۸۸میلادی بود. در واقع، روند توسعه اداره ما در سال ۱۹۸۶میلادی و پس از تسخیر فاو به­ دست ایرانیان آغاز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha