• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400092720603
  • خبرنگار : 71573

گفت‌وگو با حسن یعقوبی درباره «مثنوی سُبحه هزاردانه»

شاعری که تنها درباره عشق سروده است

شاعری که تنها درباره عشق سروده است
حسن یعقوبی

حسن یعقوبی در «مثنوی سُبحه هزاردانه» از میرمنصور سمنانی، شاعری می‌گوید که تنها درباره عشق سروده و چندان هم شناخته‌شده نیست.

به گزارش ایسنا، حسن یعقوبی دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و مدرس دانشگاه سمنان است. از او تاکنون چند کتاب منتشر شده؛ دو مجموعه شعر به نام‌های «سپیده‌دم سکوت» و «به لهجه انگور» که دومی را نشر سوره مهر به چاپ رسانده است. همچنین «کلاغ سرماخورده» که مجموعه شعر کودک است از سوی این نشر به چاپ رسیده. از این شاعر آثار پژوهشی متعددی منتشر شده که تازه‌ترین آن «مثنوی سُبحه هزاردانه» است که این اثر نیز از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

 او در گفت‌وگویی درباره این کتاب و دلیل انتخابش از سوی او و دو همکارش به نام محمدجواد زینلی و شهلا محمودیان توضیحاتی ارائه کرده که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

میرمنصور سمنانی شاعر نام‌آشنایی نیست... از پیشینه او بگویید.

این اثر شخصی به نام ﻣﯿﺮﻣﻨﺼﻮر، ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﯿﺮﻓﺰوﻧﯽ ﺳﻤﻨﺎﻧﯽ، ﻣﺘﺨﻠﺺ ﺑﻪ ﻋﺎﺷﻖ، از ﺷﺎﻋﺮان و ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﻗﺮن ﯾﺎزدﻫﻢ و دوازدﻫﻢ ﻫﺠﺮی اﺳﺖ. او اﻫﻞ ﺳﻤﻨﺎن ﺑﻮده و ﻣﺪﺗﯽ ﻧﯿﺰ در اﺻﻔﻬﺎن زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﭘﺪرش ﻣﯿﺮﻓﺰوﻧﯽ، از ﺷﺎﻋﺮان ﻣﺸﻬﻮر، ﺑﻪ ﻓﺰوﻧﯽ ﻧﮑﺘﻪدان ﻣﻌﺮوف ﺑﻮده اﺳﺖ. او در ﺳﺎل ۱۱۴۵ ق از دﻧﯿﺎ رﻓﺖ. ﺷﻌﺮ ﻣﯿﺮﻣﻨﺼﻮر ﺳﺎده و روان اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻧﺜﺮی تکلف‌آﻣﯿﺰ دارد. آﺛﺎر ﻣﯿﺮﻣﻨﺼﻮر ﻋﺒﺎرت‌اﻧﺪ از: «دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺳﯿﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻬﺸﺖ ﻧﺸﺎن» در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن، «ﻣﻨﺸﺂت، ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻃﺎﻟﺐﺧﺎن و ﻣﯿﺮزا ﺻﺎدق ﻣﺴﺘﻮﻓﯽ اﻟﻤﻤﺎﻟﮏ»، «ﻣﺜﻨﻮی ﺳﺒﺤﮥ ﻫﺰارداﻧﻪ» ﮐﻪ درﺑﺎره ﻋﺸﻖ و ﻋﻮاﻟﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن و از آﺛﺎر ارزﺷﻤﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﻋﺸﻖ ﺳﺮوده ﺷﺪه، «ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻃﺎووسﺧﺎﻧﻪ» اﺛﺮی اﺳﺖ ﺑـﻪ ﻧﻈﻢ و ﻧﺜﺮ در وﺻﻒ ﺑـﺎغ وﺣﺶ و ﻋﻤﺎرﺗﯽ در ﮐﻨﺎر پل ﺧﻮاﺟﻮ و ﻣﺸﺮف ﺑﻪ زاﯾﻨﺪه‌رود ﮐﻪ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺷﺎه‌ ﻋﺒﺎس دوم در ﺳﺎلﻫﺎی ۱۰۶۸ ﺗﺎ ۱۰۷۸ ق ﺑﻨﺎ ﺷﺪ.

مخاطب در «مثنوی سبحه هزاردانه» چه خواهد خواند؟

میرمنصور این اثر را در ۱۰۸۸ بیت سروده و موضوع و مضمون این مثنوی هم عشق و عوالم و احوال مربوط به آن است. تاثیر مثنوی معنوی مولانا و عطار هم بر این مثنوی کاملا به چشم می‌خورد. چون تا به حال تصحیح و چاپ نشده بود با دو تن از دوستان تصمیم به تصحیح گرفتیم و مقدمه‌ای بر آن نوشتم و شرح مختصری هم در پایان درباره آن ارائه شده است. برای تصحیح دو نسخه در دست داشتیم؛ یکی مربوط به کتابخانه مجلس شورای اسلامی که نسخه ناقصی بود و تعداد کمی از ابیات را داشت و دیگری نسخه کاملی که کتابخانه آستان قدس رضوی در اختیار ما گذاشت. اصل تصحیح از روی این نسخه انجام شد و از نسخه مجلس کمک گرفتیم. برخی مصرع و کلمه‌ها در اثر گذشت زمان یا آب‌خوردگی پاک شده و ناخوانا شده بود که با نقطه‌چین مشخص کردیم. این اثر تمام ۱۰۸۸ بیت را دارد.

چرا «سبحه هزاردانه» را انتخاب کردید؟

یکی از دلایل بومی بودن شاعر بود که کمتر هم به آن پرداخته شده است. در عین این‌که شعر ایشان به دلیل پرداخت اختصاصی به شعر ارزشمند است. علاوه بر مثنوی غزل‌های شیرینی هم دارد که در پایان تخلص عشق را آورده و به لطف این مثنوی افزوده است. نکته جالب این‌که گرچه او در عصری زندگی می‌کرده که سبک هندی رواج داشته اما شعر او خالی از تکلف و پیچیدگی و ساده و روان است و به سبک عراقی بیشتر و اشعار مولانا و عطار نزدیک است.

چطور با اشعار میرمنصور آشنا شدید؟

تحقیقی درباره شاعران معاصر سمنان انجام دادم که توسط حوزه هنری سمنان هم منتشر شد. در این تحقیق نیم‌نگاهی هم به شعر گذشته داشتم و آن‌جا با نام میرمنصور برخورد کردم و دیدم شاعر خوبی است و همان‌جا جرقه‌ای شد که اشعار او پی بگیرم.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha