• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400102821397
  • منبع : نمایندگی قزوین

استاندار قزوین:

وظیفه دولت در قبال فرهنگ، گفتمان سازی است

وظیفه دولت در قبال فرهنگ، گفتمان سازی است

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: فرهنگ یک مقوله سیال و متاثر از باورها و خواسته‌های عموم مردم است و با فرمان حرکت نمی‌کند بلکه باید همه متغیرهای فرهنگ مورد توجه قرار گیرند. با تصدی‌گری در حوزه فرهنگ این بخش را از آرمان‌ها دور خواهیم کرد بنابراین عمده وظیفه ما گفتمان‌سازی است و این گفتمان باید مبتنی بر خواست و اراده عمومی باشد تا مورد استقبال مردم قرار گیرد.

محمدمهدی اعلایی در شورای فرهنگ عمومی که امروز ۲۸ دی در سالن جلسات دفتر استاندار قزوین برگزار شد، اظهار کرد: فضای مجازی در عین حال که در فرهنگ تاثیر دارد ویترین فرهنگ نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فرهنگ یک مقوله سیال و متاثر از باورها و خواسته‌های عموم مردم است و با فرمان حرکت نمی‌کند بلکه باید همه متغیرهای فرهنگ مورد توجه قرار گیرند. با تصدی‌گری در حوزه فرهنگ این بخش را از آرمان‌ها دور خواهیم کرد بنابراین عمده وظیفه ما گفتمان‌سازی است و این گفتمان باید مبتنی بر خواست و اراده عمومی باشد تا مورد استقبال مردم قرار گیرد.

اخلاق، شاه‌کلید باورهای فرهنگی و دینی است

استاندار قزوین تصریح کرد: در حوزه سیاست‌گذاری باید بسترهای عمومی مردم را برای اثرگذاری فرهنگ مدنظر قرار دهیم؛ اخلاق شاه کلید باورهای فرهنگی و دینی است و اگر به آن تاکید و عمل کنیم می‌تواند همراهی جامعه را به بار آورد؛ نباید از این موضوع به راحتی بگذریم چراکه اخلاق به ارتقای سرمایه اجتماعی جامعه کمک خواهد کرد.

وی اشاره کرد: اگر بنا باشد مطالعه‌ای در سطح ملی صورت گیرد قطعاً مشابه مطالعه استانی ما با عنوان تحول فرهنگی فضای مجازی خواهد بود. امروزه زندگی مجازی به حقیقتی انکار ناپذیر تبدیل شده و جزئی از حقیقت به شمار می‌رود.

اعلایی بیان کرد: فضای مجازی حد و مرز ندارد به همین جهت سیاست‌گذاری منطقه‌ای معنا نخواهد داشت و باید خود را برای اثرگذاری و اثرپذیری از سطوح کلان آماده کنیم. باید به یکسری از مزیت‌های استان معطوف شویم و برای گسترش آن از فضای مجازی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمدتاً کسانی که در مسئولیت‌های اداری فعالیت دارند از فضای مجازی عقب‌تر هستند و این در حالی است که سیر و حرکت ما باید همگام با حرکت جامعه باشد. باید برای مخاطبان فضای مجازی برنامه‌ریزی کنیم و در جلسات دستگاه‌های فرهنگی، سیاست‌گذاری و هزینه‌ کرده و برای بخش فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

استاندار قزوین افزود: اعداد و ارقام قابل توجهی در کشور در حوزه فرهنگ هزینه می‌شود اما باید بگوییم هزینه پرسنلی حوزه فرهنگ از هزینه کرد برای فرهنگ بیشتر است و سیاست‌گذاران ملی باید بازنگری اساسی در این حوزه داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های کلان اثرگذار فرهنگی باید همگرا شوند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک شورای هماهنگی با حضور دستگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، میراث فرهنگی و سپاه تشکیل شود تا با هم همگرایی داشته باشند.

اعلایی مطرح کرد: در حوزه فرهنگ گاهی شاهد تناقض در سیاست‌گذاری هستیم برای مثال در مناسبت‌های مختلف ده‌ها مراسم در سطح پایین برگزار می‌شود که اگر تمامی این مراسم‌ها جمع شده و یک برنامه فاخر اجرا شود می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

وی تشریح کرد: تقسیم منابع و تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در اختیار ماست بنابراین با توجه به ظرفیت استان می‌توانیم اثرگذاری ملی داشته باشیم؛ روزانه ۸۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان انجام می‌شود و تعداد زیادی از این مسافران در توقفگاه‌های استان استراحت می‌کنند اما در توقفگاه‌های استان اثری از فرهنگ قزوین مشاهده نمی‌شود.

اعلایی یادآور شد: یکی از مزیت‌های اصلی قزوین فرهنگ این شهر است که در مفهوم عام و اذهان، اخلاق و تقیدهای مردم این شهر متصور می‌شود. بنابراین مانور میدانی فرهنگ می‌تواند موثر باشد در صورت موافقت شورای فرهنگ عمومی استان با نهادینه کردن اخلاق در عملکردها می‌توانیم موجب بازگشت اعتماد مردم شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha