• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400102921996
  • خبرنگار : 50126

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام خبر داد:

ثبت ۸ روز هوای خارج از حد مجاز از ابتدای سال/ ۱۴۰هزار هکتار از مناطق ایلام مستعد گرد و غبار است

ثبت ۸ روز هوای خارج از حد مجاز از ابتدای سال/ ۱۴۰هزار هکتار از مناطق ایلام مستعد گرد و غبار است

ایسنا/ایلام مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: امسال فقط ۸ روز در ۹ماه اول سال هوای استان خارج از حد مجاز و در حالت هشدار و اضطرار داشته‌ایم.

مهندس «غلامرضا ابدالی» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: ما برای ادامه حیات به منابع اصلی مانند آب،هوا و خاک داریم و همین منابع کره زمین را به یک مکان زیبا و قابل سکونت تبدیل کرده‌اند و اگر این سه پارامتر نبود زندگی هم بر روی کره زمین مقدور نبود و شیشه عمر بشریت به این‌ها وابسته است.

وی گفت: ما با هر نفسی که می‌کشیم حجم عمده هوا را داخل ریه‌های خود می‌کنیم و اگر آلاینده‌های بیماری‌زایی وجود داشته باشد اثرات بسیار بدی را دارد بطوری که حدود یک‌،سوم مرگ‌ومیرها ناشی ازسکته‌های مغزی،بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه و یک،چهارم حملات قلبی به دلیل آلودگی هوا است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام ادامه داد: شعار ملی روز هوای پاک امسال «هوای پاک، حقوق عامه،اراده‌ی ملی» است، این سه کلمه بسیار معنادار است، به طوری که هوای پاک و حقوق عامه که مطالبه اصلی و دلخواه ما انسان‌ها است.

ابدالی ادامه داد: در این بین مردم هم سهم بسیار زیادی در ایجاد و حفظ هوای پاک دارند، بر طبق اصل ۵۰ قانون اساسی «در جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی تلقی می‌شود به همین دلیل تخریب محیط زیست و آلودگی آن ممنوع است.» همان‌طور که ما وظیفه حفاظت از محیط زیست را داریم عامه مردم و نهادهای دیگر هم وظیفه مراقبت و محافظت دارند برای مثال در بحث ریز گردها قانون موظف کرده که تمام دستگاه‌ها با آن مقابله کنند این دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی،وزارت بهداشت،وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها است که هر کدام وظایفی دارند.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست گستره‌ای به اندازه‌ی همه‌ی دنیا است،گفت: در استان ایلام ۲میلیون هکتار وسعت استان ما است که این دو میلیون هکتار شامل ۶۴۰هزار هکتار جنگل،یک میلیون و۱۰۰هزار هکتار مرتع و ۱۵ رودخانه دائم است که این‌ها باعث زیست‌گاه‌های بسیار خوبی شده و این زیستگاه ۲۰۰ گونه پرنده،۴۹گونه پستاندار،۳۰گونه دوزیست و ماهی و در مجموع ۳۰۰گونه مهره‌دار و ۱۰۰۰گونه گیاهی  را در خود جای داده و این زیستگاه هم حیات وحش بسیار خوبی را به وجود آورده اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام ادامه داد: اگر سازمانی مانند محیط زیست متولی اصلی حفاظت از این همه زیرمجموعه باشد قطعا موفق نیست چون هم از نظر تعداد نیرو،محدودیت و گستره ی کاری قطعا ما نمی‌توانیم به همه‌ی آن ها برسیم و نیاز به مشارکت بخش‌های دولتی دیگر هم داریم و از همه مهمتر مشارکت مردم است و مردم خوشبختانه حضور پررنگی دارند.

ابدالی با بیان اینکه در استان ایلام سازمان های مردم نهاد خوبی داریم و جزء استان های پیشرو هستیم، تصریح کرد: برای مثال ۴۷ سازمان مردم نهاد با بیش از ۲۰هزار نفر عضو که به درستی هم در حفظ محیط زیست و منابع از ما مطالبه گری می‌کنند و یاورانی برای بخش دولتی هستند و از بودن آن‌ها در کنار خود احساس بسیار خوبی داریم.

وی با بیان اینکه کار خفاظت محیط زیست بسیار سخت است به طوری که حفاظت  از یک تک‌یاخته در زیر سنگ تا لایه اوزن به این سازمان مرتبط است، تصریح کرد: ترافیک شهری،قطع اشیاء، فضای سبز شهری، حیات وحش، آلایندگی‌ها، استقرار و پایش  صنایع و... از کار های مرتبط با ما است و برای همین است که ما همیشه از مردم کمک میخواهیم و خوشبختانه مردم هم از ما هم حمایت می‌کنند.

ابدالی تصریح کرد: در استان ایلام چیزی حدود ۱۴۰هزار هکتار مناطق مستعد گرد و غبار داریم که بیشتر در نواحی جنوبی و گرمسیری است.

وی با بیان اینکه آنچه در بحث گرد و غبار استان ما را در بر می‌گیرد بیشتر حدود ۹۵ در صد آن از خارج از استان ما یعنی از عراق می‌آید و این توده‌ها می‌آیند و خوشبختانه امسال ما فقط ۸ روز در ۹ماه اول سال خارج از حد مجاز داشتیم که به صورت هشدار و اضطرار بوده که در سال گذشته این ۱۴ روز  در کل سال داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ما ۸ ایستگاه پایش هوا در سطح استان داریم که دو مورد آن در سطح شهر ایلام واقع است و در شهرستان‌های ایوان، مهران،دهلران،آبدانان و سرابله نیز ایستگاه داریم که به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و وضعیت استان را از نظر آلودگی‌ها رصد می‌کنند.

ابدالی تصریح کرد: کارخانه سیمان یک تکنولوژی بسیار قدیمی دارد که فیلتراسیون جدید می‌خواهد و تذکرات لازم را داده‌ایم و حتی مقامات قضایی شهرستان سیروان  هم به آن ورود پیدا کرده‌اند و مجوز تعطیلی آن را هم گرفتیم و قسمتی از آن که آلودگی بیشتری ایجاد می‌کرد تعطیل کردیم و الان هم پبگیری می‌کنیم که سیستم جدید نصب بکنند و با توجه به محدودیت مالی که داشتند ما قرار شد از طرف صندوق ملی محیط زیست ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بگیریم که در دو فاز یک ۱۵ میلیارد امسال و یک ۱۵ میلیارد سال آینده به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا نسبت به به‌سازی اقدام بکنند.

وی ادامه داد: کارخانه پتروشیمی هم آلودگی‌هایی داشت ماهم تذکر لازم را دادیم و جواب آن‌ها هم این بود در مرحله ابتدای کار هستیم و هم‌اکنون پتروشیمی به مرحله پایداری رسیده و تعهد دارند که وضعیت پساب هم تا آخر سال پیگیری شود و اگر پتروشیمی خوب کار بکند به دنبال آن پالایشگاه هم خوب کار می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: با توجه به وجود صنایع مختلف نفتی که وجود دارد قطعا آن‌ها هم آلایندگی هایی دارند و ما آن‌ها را رصد می‌کنیم و صنایعی که از ما تمکین نمی‌کنند جزء صنایع آلاینده محسوب می‌شود که ما در ۳ ماه سوم  امسال ۱۰ مورد را به عنوان صنعت آلاینده انتخاب کردیم که طبق قانون این‌ها باید یک درصد از فروششان را باید به حساب دولت واریز کنند تا صرف امور حفظ محیط زیست بشود که به آن عوارض آلایندگی می‌گویند.

ابدالی تاکید کرد: ما زمانی می‌توانیم افتخار بکنیم که صنایع سبزمان بیشتر شود برای مثال ما یک سامانه داریم که در آن صاحبان خوداظهاری می‌کنند و اگر شرایط لازم را داشته باشند و جز صنایع سبز می‌شوند و از آن ها تجلیل به عمل می‌آید و گواهی هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha