• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102922350
  • خبرنگار : 50071

یک مسئول در حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

چالش آلودگی هوای مشهد نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است

چالش آلودگی هوای مشهد نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است

ایسنا/خراسان رضوی مسئول آموزش و مشارکت مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد چالش آلودگی هوا نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است؛ زیرا این شهر سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت دارد و سالانه قبل از کرونا بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون نفر زائر و مسافر وارد این شهر می‌شد.

محمدمهدی توکلی در همایش استانی هوای پاک که امروز در دبستان حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بحران محیط زیست و چالش‌های محیط زیست بعد از کرونا اولین چالش دنیاست. مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست تغییر اقلیم، گرمایش زمین و فرونشست زمین است. در کشور خودمان به وضوح تغییر فصول، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی را می‌بینیم. متاسفانه میزان بارندگی، میزان دما و رطوبت و همه شرایط جوی تغییرات زیادی داشته‌ است.

وی افزود: در ۶ ماه دوم سال بزرگترین مشکل کلان‌شهرها آلودگی هواست. در شهر مشهد نیز چالش آلودگی هوا نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است زیرا این شهر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سالانه قبل از کرونا بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون نفر زائر و مسافر وارد این شهر می‌شد. این نیاز وجود دارد که برای شهر مشهد بودجه‌ها و اعتبارات در سطح ملی در نظر گرفته شود. خطوط متروی مشهد جوابگوی جمعیت آن نیست و نیازمند این است که اقدامات اساسی‌تر انجام شود.

معاون اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی بیان کرد: با مدیریت انرژی در منازل می‌توانیم در کاهش میزان آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌های محیط زیست در سطح شهر تاثیرگذار باشیم. در اصل پنجم قانون اساسی به صورت واضح به حفظ محیط زیست اشاره و در آن عنوان شده است «در جمهوری اسلامی ایران که نسل امروز و نسل بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است».

وی اضافه کرد: توجه به انرژی‌های پایدار، انرژی‌های سبز و انرژی‌های پاک می‌تواند برای آینده ما مفید باشد.

۴۵ هزار سال از عمر ایرانیان به دلیل آلودگی هوا کم می‌شود

در ادامه این همایش داریوش رستم‌زاده، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد، گفت: هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی شعار امسال روز ملی هوای پاک است. ۲ عبارت حقوق عامه و اراده ملی عبارات پرمعنایی است. هوای پاک حق همه موجودات است و برای رسیدن به آن به یک اراده ملی نیاز داریم.

رستم‌زاده بیان کرد: مشکل آلودگی هوا در کشور ما در حال رسیدن به مرحله حاد است. در غرب آسیا رتبه ۶ آلودگی هوا مربوط به ایران است. ۴۵ هزار سال مجموع سال‌هایی است که از عمر ایرانیان به دلیل آلودگی هوا کم می‌شود.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون قانون هوای پاک که سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت ابلاغ شد، در حال خاک خوردن است. بسیاری از دگرگونی‌های ناخوشایند طبیعت ناشی از رفتارهای غلط ماست و بهترین راه مقابله با این دگرگونی‌ها آگاه و حساس کردن مردم برای تغییر رفتارهای مخرب محیط زیست است.

وی افزود: مهمترین عوامل تغییر در آینده دانش‌آموزان هستند. رعایت موارد بسیار ساده مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری به جای استفاده از خودروی شخصی به ما کمک می‌کند که هوای سالم‌تری برای تنفس داشته باشیم. باید در مصرف برق و انرژی صرفه جویی کنیم زیرا نیروگاه‌ها موجب آلودگی هوا می‌شوند و شرایط آن‌ها در کشور ما بحرانی است.

اگر در طبیعت خللی ایجاد کنیم، هوشمندانه از ما انتقام می‌گیرد

سید جواد قوامی نژاد، مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد نیز در بخش دیگری از این همایش با اشاره به شعارذامسال روز ملی هوای پاک گفت: در برابر هر حق تکلیفی است و در رابطه با هوای پاک باید تکلیف خود را انجام دهیم. خواسته‌ها باید به فرهنگ عمومی تبدیل شوند. طبیعت هوشمند و منتقم است و اگر خللی در آن ایجاد کنیم، هوشمندانه از ما انتقام خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: نباید منافع شخصی و کوتاه مدتمان را به مواردی مثل هوای پاک و آب که منافع عامی هستند ترجیح دهیم. هر جامعه ای که منافع اجتماعی خود را به منافع کوتاه مدت خود ترجیح داده به سعادت و توسعه دست پیدا کرده است.

قوامی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳ به عنوان رئیس اداره آموزش و پرورش نیشابور با جمع‌آوری کاغذباطله‌های مدارس و دانش آموزان اولین مدرسه کاغذی ایران را ساختیم و بعد از آن مدارس دیگری نیز بر همین اساس در کل کشور ساخته شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha