• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400112721379
  • خبرنگار : 50455

حضرت زینب (س) الگوی جاودانی برای زنان مسلمان

حضرت زینب (س) الگوی جاودانی برای زنان مسلمان

ایسنا/قم طباطبائی ادامه داد: با نگاهی گذار به وضعیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی دوران زندگی حضرت زینب (س) و نوع مواجهه حضرت با رخدادهای مختلف عصر زندگی شان باعث شده از ابعاد شخصیت حضرت زینب (س) به عنوان الگوی جاودان زنان مسلمان تا امروز یاد شود.

دکتر معصومه سادات طباطبائی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تأکید بر این که حضرت زینب (س) به عنوان الگوی رفتار اجتماعی، سیاسی و کنش گری زنان مسلمان هستند، عنوان کرد: می‌توان از حضرت زینب (س) به عنوان الگوی تمام عیار در عرصه های مختلف زندگی و در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به طور کلی در عرصه های فردی و اجتماعی یاد کنیم.

وی ادامه داد: با نگاهی گذار به وضعیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی دوران زندگی حضرت زینب (س) و نوع مواجهه حضرت با رخدادهای مختلف عصر زندگی شان باعث شده از ابعاد شخصیت حضرت زینب (س) به عنوان الگوی جاودان زنان مسلمان تا امروز یاد شود.

طباطبائی با بیان اینکه در بیانات رهبر معظم انقلاب هم اشارات ویژه ای نسبت به شاخص بودن شخصیت و عملکرد حضرت زینب (س) بیان شده، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال۱۳۷۴ در مورد حضرت زینب (س) فرمودند که از جهات مختلف یک استاد، معلم معنویت، معلم اخلاق و معلم رفتار اسلامی زنان محسوب می‌شود، زن مسلمان از درون خانواده تا درون جامعه مسائل علمی و سیاسی، کمک رسانی، ارزش های اخلاقی و نشان دادن منشأ بزرگ انقلابی همه را با هم دارد.

وی در ادامه یادآور شد: نکته‌ای که در خصوص حضرت زینب (س) در بیانات رهبر معظم انقلاب ریشه داشت این است که یک زن مسلمان در تمام ابعاد زندگی خودش موفق و سربلند است از این که می‌تواند بین مسئولیت ها و نقش های مختلفی که در جامعه بر عهده می‌گیرد تعادل برقرار کند.

استاد حوزه تصریح کرد: خطبه خوانی حضرت در بین دشمنان، جایگاه و ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی شخصیت ایشان و بلاغت و فصاحتی که در کلام شان بود باعث شد برای دشمنان هم بیان و اندیشه امیرالمؤمنین تداعی شود لذا وقتی حضرت در بین حاکمان اموی لب به سخن گشودند آن‌ها به یاد بیان حضرت علی (ع) افتادند و از این شباهت سخن می‌توانیم به این نتیجه برسیم که شخصیت حضرت زینب (س) به نوعی بازتاب ابعاد وجودی ائمه اطهار به ویژه امیر المؤمنین(ع) و فاطمه زهرا (س) است.

وی اضافه کرد: شخصیت حضرت زینب (س) بازتاب ابعاد وجودی پدر بزرگوارشان و دیگر ائمه در کالبد یک زن مسلمان است و از این جهت بدون شک زنان مسلمان به خوبی می‌توانند از رفتار ایشان الگو بگیرند.

طباطبائی عنوان کرد: گزاره‌های تاریخی که در مورد حضرت زینب (س) در مقایسه با دیگر فرزندان امام علی (ع) قابل توجه است نقش ایشان در واقعه عاشورا از باب تبعیت از امام زمان عصر خودشان امام حسین (ع) بود و این امر ریشه در انتخاب همراه زندگی و همراهی همسرشان برای اینکه حضرت در واقعه کربلا نقش آفرینی کنند دارد لذا نخستین بعد شخصیت اجتماعی حضرت را می‌توان در بحث چگونگی انتخاب همسر و همراه زندگی شان یاد کنیم.

استاد حوزه با بیان اینکه حضرت در شرایط و موقعیتی سخت همسر خود را انتخاب کردند، اظهار کرد: ویژگی‌های خاص شخصیتی عبدلله بن الجعفر باعث حضرت ایشان را برای همسری برگزیدند و این علقه ازدواج باعث نشد که حضرت زینب(س) از پدر و بردران خود دور شود و در حوادث مختلف همچون واقعه عاشورا و قبل تر از آن در همراهی با امام حسن(ع) و پدر بزرگوارشان همیشه همراه و همدل بودند.

وی در خصوص یکی دیگر از ابعاد مهم سیره و رفتار اجتماعی حضرت زینب(س)، توضیح داد: یکی از ابعاد مهم سیره و رفتار اجتماعی حضرت زینب این است که ایشان به عنوان فرزند رشد یافته در دامن دختر پیامبر و خانه حضرت علی(ع) بودند و وظیفه خودشان می‌دانستند که رخدادهایی که در داخل منزل بیانگر فضایل و جایگاه ویژه مادرشان است را به مردم منتقل کنند لذا ترویج آموزه های دینی و معارف والای سیره زندگی امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا(س) یکی از دیگر از رسالت های اجتماعی حضرت زینب(س) بود.

استاد دانشگاه تأکید کرد: حضرت زینب (س) بیش از اینکه بخواهند نسبت به مسائل و امور اطراف خود بی توجه باشند نسبت به وظیفه خودشان در اقتضاعات و شرایط مختلف توجه ویژه داشتند به این معنا تکلیف محوری را به زنان مسلمان یاد می‌دهند و می‌توان این تکلیف محوری را به عنوان الگو از سیره حضرت زینب (س) برداشت کنیم.

وی ابراز کرد: مطابق با شواهد می‌بینیم که ایشان برای دفاع از ولی زمان خودشان بارها جان خود را در معرض خطر قرار دادند و این همراهی حضرت زینب(س) با امام حسین (ع) درحالی بود که برخی از نزدیکان امام ترجیح به حضور در شهر و دیار خودشان داشتند و سختی‌های مختلفی که حضرت در مسیر واقعه عاشورا متحمل شدند نشان‌دهنده این است که ایشان نسبت به وظیفه‌ای که در زمان و شرایط مختلف بر عهده شان هست بی توجه نبودند و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

طباطبائی ادامه داد: حضرت در عین اینکه اقتضاعات زمان خودشان را درست تحلیل می‌کردند بر اساس تکلیفی که به عهده داشتند به هنگام و به موقع عمل می‌کردند یعنی اینطور نبود که در انجام وظیفه خودشان تعلل کنند.

وی در ادامه افزود: جایگاه ویژه حضرت زینب (س)، صلابت و شجاعت حضرت مثال زدنی بود کمااینکه دشمنان هم اذعان داشتند این سیره و رفتار حضرت الگوی تمام عیار سیره امیر المؤمنین (ع) بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha