• شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400113022828
  • خبرنگار : 80001

بازار املاک در فاز استراحت

دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

اگرچه از پنج مولفه اثرگذار بر بازارمسکن، دو متغیر کاهشی و سه مورد دیگر افزایشی است، به دلیل ورود این بازار به فاز استراحت، کارشناسان نسبت به رشد قیمتها در آینده با احتیاط سخن می‌گویند.

به گزارش ایسنا، بخشی از ثبات این روزهای بازار مسکن را می‌توان ناشی از تاثیرپذیری آن از مذاکرات هسته‌ای دانست. اما باید توجه داشت که این بازار از آذرماه سال گذشته تا کنون به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. اگرچه عوامل سیاسی به عنوان یکی از مولفه‌ها در ایجاد آرامش بازار مسکن موثر هستند، این بازار از متغیرهایی همچون کمبود عرضه، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی، رشد نهاده‌های ساختمانی و تورم بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد که بجز بازارهای موازی، سایر عوامل با افزایش مواجهند.

با توجه به اینکه بازارهای ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند، بازار مسکن نیز به نوعی بلاتکلیف است. به رسم معمول با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بررسیها از افزایش حجم معاملات در هفته‌های اخیر حکایت دارد اما قیمتها بالا نرفته است. بخشی از این موضوع به کاهش توان متقاضیان به عنوان مولفه‌ای قوی برمی‌گردد. به هر ترتیب با توجه به افزایش ۶۵۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران طی پنج سال گذشته، ظرفیت رشد این بازار به طور محسوسی کاهش یافته است.

تجربه ادوار گذشته بازار مسکن نشان داده که رکود این بازار به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۸ ماه طول کشیده و حداکثر طول دوره رشد قیمت آن ۳۶ ماه بوده است.

در شرایطی فعلی نیز دو دیدگاه درخصوص وضعیت آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی معتقدند با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازار مسکن نیز دچار افت خواهد شد. گروه دیگر اما می‌گویند بازار مسکن برخلاف ارز و طلا که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، چندان به این بازارها وابسته نیست و کسری عرضه نسبت به تقاضا مولفه مهمتری برای این بازار محسوب می‌شود. با این وجود هر دو گروه مذکور با احتیاط نسبت به رشد قیمت مسکن در آینده اظهارنظر می‌کنند.

بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره پیش‌بینی این بازار می‌گوید: در صورت تحقق برجام، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم اما بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد که به همین دلیل با رکود تورمی همراه می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ نیز تقریبا با ستاریان هم‌نظر است او با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۴ خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع با امضای برجام، ثبات بر بازار مسکن حاکم شد. اما قیمتهای موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است؛ چرا که مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.

همچنین حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران ـ معتقد است: مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است؛ چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست. این بازار مدتی صبر می کند، به تثبیت می رسد، سپس خود را با وضعیت کلی اقتصاد وفق می‌دهد؛ این هماهنگی می‌تواند کاهشی یا افزایشی باشد.

با این حال مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ به ادامه آرامش بازار مسکن خوشبین است. او در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

وی ضمن ابراز گلایه از سامانه‌های فروش ملکی که بعضا در جهت افزایش قیمت مسکن عمل می‌کنند بیان کرد: همانطور که بعد از جهش قیمتها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود. با طرح نهضت ملی مسکن بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۹:۰۵

اغلب مسئولین کشور به غرب برای اقتصاد لیبرالی حمله می کنند  اما حتی در غرب هم در موضوع کالاهای اساسی مثل مسکن مانند ایران انقدر لیبرال و آزاد عمل نمی شود چرا باید در ایران یکی چند صد واحد آپارتمان داشته باشد و یکی محروم از یک سرپناه؟؟؟ در کشوری مانند آلمان نظام مالیاتی حتی به فرد اجازه فکر کردن به خانه دوم را نمی دهد چه برسد به اینکه دائم مسکن بخرد و احتکار کند. حاکمیت باید مسکن را از کالای سرمایه ای خارج کند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۹:۴۴

چرابعضیا باارزون شدن مشگل دارن ارزون بشه به نفع همه است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۱:۱۱

این کارشناس ها هر چی پیش بینی می کنند بر عکس می شود .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۱:۵۳

آپارتمانهای خالی مربوط به بانک‌ها، آقا زاده ها، کسانی که از راه انواع و اقسام رانت‌های اطلاعاتی و مالی و اقتصادی بهره بردند و ساختمان سازی کردند تحت هر عنوان، می‌شود، دولت باید مانند بناهای کنار ساحل، خانه های خالی، اپارتمانهای خالی را با جرثقیل تخریب کند چه داخل شهر باشد چه در کنار ساحل، اگر امکان تخریب نبود حداقل از داخل، واحدهای آنرا تخریب کنید.......

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۲:۱۱

با اقتصاد دستوری چیزی حل نمیشه. دولت اگر توان داره جلو افزایش قیمت نهاده ها رو بگیره تا وضعیت بدتر نشه. اگر با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی حل میشد قبل ما کشورهای دیگه انجامش داده بودن. با همین وضعیت موجود هم کمبود عرضه رو درآینده خواهبم داشت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۱:۳۲

حرف شما غیر کارشناسی است اتفاقا این موضوع باید دستوری و حاکمیتی حل شود در حال حاضر تعداد واحدهای مسکونی کشور نسبت به تعداد خانوارها 1/ 1 برابر است و این یعنی همین حالا موجودی مسکن کشور 10‌درصد از کل میزان تقاضای خانوارها بیشتر است. اهرم‌‌‌هایی نظیر مالیات سالانه و مالیات بر عایدی سرمایه برای انجمادزدایی از بازار فعلی ضروری است.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۴:۰۵

آقای مصطفی قلی خسروی که همین چند روز پیش و در همین سایت به نقل از او گفتند و نوشتند که قیمت مسکن پس از امضای برجام ارزان میشود و برخی باید بروند در بهشت زهرا(کنایه از سکته مالکان). البته سخنی غیرکارشناسی بود این اظهار نظر کاملا سیاسی ایشان. برجام امضا میشود دلار حدود 24 میماند مسکن اندکی گران میشود....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۵:۴۹

احسنت به این تفکر اقتصادی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۷:۴۵

قیمت مسکن هم تابع قیمت دلاراست و افزایش های قبلی هم روانی بوده و باید هم منتظر برجام بود و صاحبان مسکن اضافی امیدوارند برجام صورت توافق نخواهد دید واین اشتباه است خود دانی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۹:۲۶

یقینا کارشناسان اقتصاد ایران مخصوصا کارشناسان حوزه مسکن خوب می‌دانند و می‌فهمند که ارزانی قیمت مسکن به نرخ رشد جمعیت بستگی دارد اما خودشون رو به بی اطلاعی زده اند و طوری نظر کارشناسی می‌دهند که گویا قرار است مافیای مسکن مانند مافیای موز وپسته و روغن تعداد انگشت شمار باشند ومالکان مسکن هم محدود به خودشان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۱:۱۹

بنده تا به یاد دارم مسکن هیچ وقت ارزان نشده. حتی در زمان امضای برجام هم ارزان نشد. چون قیمت مسکن بستگی به پارامترهای مختلفی داره. ربطی به این چیزها نداره. مگه اگه برجام امضا بشه حقوق و دستمزد کم میشه؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۳:۰۴

چقدر حرف میزنین، حرف مفت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۳:۲۳

ارزون میشه .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۰:۰۳

ریشه تمام فسادهای کشور دلالی مسکن هست واجاره ها و قیمتهارو می برند بالا بعد مردم برای پرداخت اجاره ها قیمت وسایل رو می برند بالا آخه چرا کسی جلوی دلالهارو نمی گیره حالا کارشناسان مسکن هم مگه داریم؟ مصیبتها؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۰:۱۵

قیمت خانه و مخصوصاً زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوذیها و برنامه ریزی دشمن برای انقراض نسل ایران بی دلیل گران شده و مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری را نشانه میگیرد باید اینقدر ارزان شود تا در دسترس همه اقشار جامعه با هر توان مالی قرار گیرد تا بتوانند ساخت وساز کنند و تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند مالکیت خانه و زمین را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد آن به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلالهای نفوذی دشمن از آن کوتاه شود و هر کس برای نیاز انرا تهیه کند نه سودجویی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۲:۲۳

سلام الان یکی به من راهنمایی منطقی بده من میخوام یه واحد آپارتمان تو اندیشه شهریار بخرم . الان بخرم یا صبر کنم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۴ ۰۷:۴۳

چرا خونه ها همینطور دارن سر به فلک میکشن وهیچ مسئولی هیچ کاری نمیکنه اینا درد مستاجر بودن درد بی پول بودن نکشیدن ک این ملت درک کنن .