• یکشنبه / ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122922688
  • خبرنگار : 50404

/نوروز ۱۴۰۱/

مروری بر آنچه در سال ۱۴۰۰ بر فرهنگ و هنر خراسان گذشت

مروری بر آنچه در سال ۱۴۰۰ بر فرهنگ و هنر خراسان گذشت

ایسنا/خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ همچون سالیان گذشته، شاهد اتفاقات فرهنگی و هنری بسیاری در زمینه‌های مختلف بودیم؛ اتفاقاتی که گاه شیرین و گاه تلخ بود و ایسنا روایت‌گر این اتفاقات بوده است.

این گزارش مروری کوتاه بر رویدادهای فرهنگی و هنری‌ است که سال گذشته در خراسان رضوی اتفاق افتاده و روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

آغاز احداث بنای جدید مسجد هفت درب مشهد

عملیات اجرایی احداث بنای جدید مسجد هفت درب مشهد که تخریب بنای قدیمی آن توسط شهرداری مشهد در راستای پیشبرد طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی انتقاداتی از سوی برخی افراد و رسانه‌ها را در پی داشت، در فروردین ۱۴۰۰ در محل پیشین آن آغاز شد.

تعطیلی ۹۰ درصد موسسات قرآنی مشهد 

مصطفی حاجی‌حسنی کارگر، مدیر موسسه قرآنی انوارالمصطفی گفت: با شیوع بیماری کرونا و عدم اطلاع‌رسانی پر کردن اظهارنامه‌ مالیاتی، مشکلات موسسات قرآنی شدت پیدا کرد و ۹۰ درصد آن‌ها تعطیل شده‌اند. اطلاع‌رسانی به‌موقع و صحیح در رابطه با پر کردن اظهارنامه‌های مالیاتی به موسسات قرآنی صورت نگرفت و به دلیل گذشت زمان این موضوع بسیاری از آن‌ها دچار جریمه‌های سنگین شده‌ و مجبور به انحلال موسسه خود شدند.

چهار شهر خراسان رضوی به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پیوستند

جعفر مروارید، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از پیوستن چهار شهر استان به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور خبر داد و گفت: در این میان شهرهای نیشابور و تربت حیدریه به عنوان شهرهای خلاق حوزه ادبیات، شهر قوچان به عنوان شهر خلاق حوزه موسیقی و شهر مشهد به عنوان شهر خلاق رسانه و مطبوعات معرفی شدند.

خراسان رضوی به عنوان استان پرفروش‌ طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ معرفی شد

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی وقت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: ۸۶۹ کتاب‌فروشی در سراسر کشور در طرح بهارانه ۱۴۰۰ شرکت کردند و کل فروش کشور بیش از ۲۲۰میلیارد ریال بود. سهم فروش خراسان رضوی ۱۳درصد کل فروش کشور است و بعد از تهران پرفروش‌ترین استان کشور هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد کتاب فروخته شده است.

تخریب سینما آسیا و قدس مشهد

سینما آسیا یکی از سینماهای قدیمی مشهد بود که پیش از انقلاب اسلامی، یعنی حدودا در سال ۱۳۴۰ در خیابان ارگ آغاز به کار کرده و در زمان خود یکی از سینماهای پرمخاطب این شهر بود، اما با توجه به اینکه پس از آن سینماهای جدیدتری تاسیس شدند، این سینما در حاشیه قرار گرفت و مدت زیادی در تعطیلی به سر می‌برد. این سینما که از آن به عنوان حافظه تاریخی سینمای استان یاد می‌شد، با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قرار بود که به عنوان موزه سینمای خراسان رضوی نام‌گذاری شود و مورد استفاده قرار گیرد، اما در کمال ناباوری هنگامی که همه‌ نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود، توسط حوزه هنری کشور و بدون مکاتبه و هماهنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مورد تخریب قرار گرفت.

همچنین سه روز پس از تخریب سینمای تاریخی آسیا، سینما قدس مشهد نیز به همان سرنوشت دچار و تخریب شد. این سینما که پس از ۵۱ سال فعالیت، در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به پایان راه خود رسید و با تعطیلی همیشگی توسط حوزه هنری به بخش خصوصی فروخته شده بود، مورد تخریب واقع شد.

در پی تخریب این سینماهای تاریخی، جمعی از بازیگران مطرح سینمای ایران از جمله پرویز پرستویی، رضا عطاران، رضا کیانیان، سحر قریشی، لاله اسکندری، حمیدرضا حافظ‌ شجری، سعید سهیلی و زنده یاد زهره فکور با انتشار تصاویری از سینماهای آسیا و قدس مشهد، پیش و پس از تخریب در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نسبت به بی‌توجهی، تخریب و از بین بردن آثار فرهنگی و هویتی مشهد انتقاد و اعتراض کردند.

افتتاح مرکز خراسان‌ شناسی

مرکز خراسان شناسی طی مراسمی با حضور منصور غلامی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و بیژن نوباوه، نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مشهد افتتاح شد.

بلاتکلیفی گذر فرهنگ‌وهنر گلستان مشهد

گذر فرهنگ‌وهنر گلستان مشهد که قرار بود در سال گذشته به بهره‌برداری برسد، با تغییر چندباره معاونان فرهنگی شهرداری مشهد دچار بلاتکلیفی شد و در نهایت به بهره‌برداری نرسید.

امین عارف‌نیا، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فضاهای فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ابتدا بهره‌برداری از این گذر را برعهده داشت به ایسنا گفته بود که متاسفانه با وجود اینکه فضای گذر فرهنگ و هنر گلستان مشهد بازسازی شد، از اواخر فروردین ۱۴۰۰، با تغییر معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، شهرداری مشهد از این کارگروه فاصله گرفت و باوجود پیگیری‌ها، مکاتبات و تماس‌های مکرر ما با شهرداری، نماینده آن در جلسات شرکت نکرد و بنا به دلایل غیرموجه از همراهی و همکاری اجتناب کردند که برای ما جای تامل و تعجب داشت. با این حال، با شهردار مشهد مکاتبات متعددی انجام دادیم و تمایل خود را برای اینکه گذر فرهنگ و هنر مشهد را راه‌اندازی کنیم و به کسب‌وکارهای علاقه‌مند، تسهیلات کم‌بهره اعطاء کنیم اعلام کردیم، اما شهرداری مشهد از این حضور اجتناب کرد که این اجتناب برای اهل ما، فرهنگ و هنر و همکاران ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جای سوال و تعجب داشت.

پس از تغییر بهره‌بردار این گذر فرهنگی و واگذاری آن توسط شهرداری مشهد به شهر کتاب نیز اتفاقی رخ نداد و برخلاف وعده معاونان وقت شهرداری مشهد برای بهره‌برداری از این گذر در مرداد ۱۴۰۰، همچنان اتفاقی رخ نداده است.

واکنش تبلیغات اسلامی به تخلفات کرونایی یک هیأت در مشهد/ عذرخواهی مداح و مسئول هیأت

انتشار تصاویری در رسانه‌ها از بی‌توجهی یک هیأت مذهبی در مشهد به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت‌نشدن هیچ‌گونه فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم شب اول محرم توسط این هیأت در شرایطی که مشهد در شرایط بحرانی کرونا قرار داشت با واکنش‌هایی گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بود که مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: اگر این هیات پس از دریافت سه مرحله تذکر شیوه برگزاری مراسمش را اصلاح نکند، برخورد جدی‌تری با آن انجام خواهیم داد.

در پی واکنش سازمان تبلیغات اسلامی، رسانه‌ها و مردم نسبت به این اتفاق، مهدی اکبری، مسئول و مداح این هیات با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به هیأت‌ها مبنی بر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم بابت تخلفات کرونایی به وجود آمده در شب اول محرم در این هیأت عذرخواهی کرد و گفت هیچ عمدی در کار نبوده است. 

همدلی جمعی از فعالان فرهنگی خراسان با مردم افغانستان

جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای خراسان در پی تحولات و آشفتگی‌های پیش آمده در کشور افغانستان با انتشار نامه‌ای با مردم رنج‌کشیده افغانستان اعلام همبستگی و همدلی کرده و خواهان تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای برای احقاق حقوق مردم افغانستان و همچنین استقبال از مهاجران افغانستانی در ایران شدند.  

امکان ایجاد یا انتقال یکی از مراکز سینمایی کشور به مشهد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با امکان انتقال یکی از مراکز سینمایی کشور به مشهد با توجه به مطالبه سینماگران مشهدی اظهار کرد: انتقال یکی از مراکز سینمایی کشور از تهران به مشهد حتما موضوعی قابل بررسی است. با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که در مشهد وجود دارد، چرا نتوان یکی از مراکز سینمایی کشور را در اختیار این شهر گذاشت؟ حتی اگر نتوانیم یک مرکز سینمایی را از تهران به مشهد انتقال دهیم، یک مرکز سینمایی جدید در مشهد ایجاد خواهیم کرد.

برگزاری جلسات شعر مشهد پس از ۲ سال

جلسات شعر مشهد که در پی شیوع بیماری کرونا از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بود، پس از دوسال در آبان‌ماه ۱۴۰۰ مجددا شروع به کار کرد. در پی این آغاز به کار مجدد جلسات شعر، هفتادوچهارمین نشست هفتگی شعر و ترانه خراسان پس از ۲ سال تعطیلی در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد و به روال قبل بازگشت. همچنین جلسات دیگری مانند جلسات انجمن ادب آویشن، ارادت، پاراگراف و... آغاز به کار کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی منصوب شد

محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی منصوب شد.

۲ سینمای مشهد در میان ۱۰ سینمای پرفروش کشور

بر اساس اعلام سامانه فروش بلیت سینما تیکت، پردیس سینمایی هویزه مشهد با یک میلیارد و ۵۳ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان فروش به عنوان چهارمین سینمای پرفروش کشور در آذرماه انتخاب شد. همچنین پردیس سینمایی اطلس مشهد با ۶۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان در رده نهم پرفروش‌ترین سینماهای کشور در آن ماه قرار گرفت. در این جدول فروش پردیس سینمایی کورش تهران رتبه اول، پردیس سینمایی ایران‌مال رتبه دوم و مجموعه سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز رتبه سوم فروش بلیت در کشور را به خود اختصاص داده‌ بودند.

برگزاری اکران‌های مردمی در سینماهای مشهد

با کاهش شیوع بیماری کرونا در مشهد، اکران‌های مردمی فیلم‌های قهرمان با حضور امیر جدیدی، آتابای با حضور نیکی کریمی و گشت ارشاد۳ با حضور سعید سهیلی، ساعد سهیلی، سینا مهراد و بهنام بانی در مشهد برگزار شد.

حضور ۵ نماینده خراسان رضوی در چهلمین جشنواره تئاتر فجر

کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: چهار نمایش از خراسان رضوی در بخش رقابتی صحنه‌ای و یک نمایش در بخش غیر رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

تفکیک جنسیتی در کافه‌بازی‌های مشهد

بر اساس دستور معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد برگزاری بازی در کافه‌بازی‌های شهر به صورت مختلط ممنوع شد. در متن نامه دادستانی آمده بود که کنار هم نشستن دختر و پسر موجب ایجاد ابتذال و جریحه‌دار شدن عفت عمومی شده است. در نتیجه این کار موجب فعل حرام می‌شود و درآمد حاصل از این امر حرام است. 

افتتاح ۲ پردیس سینمایی برفی و پارک‌بازار در مشهد

پردیس سینمایی برفی، واقع در بلوار جانباز و پردیس سینمایی پارک‌بازار واقع در بلوار مفتح همزمان با برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد افتتاح شدند. پردیس سینمایی برفی دارای مساحت ۱۵۰۰ متر و ۶ سالن است؛ پردیس سینمایی پارک‌بازار نیز دارای ۱۱۰۰ متر و ۶ سالن است.

برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد بدون حضور «علف‌زار» و «نگهبان شب»

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، اما مهمترین چالش آن عدم اکران تمامی فیلم‌های جشنواره بود که با انتقادات بسیاری از سوی مردم فیلم‌بین مشهد، سینماگران و مسئولان مواجه شد. در این دوره از جشنواره با وجود تلاش‌های صورت گرفته و چندین بار تغییر جدول اکران، دو فیلم پر مخاطب «علف‌زار» و «نگهبان شب» در مشهد اکران نشدند. این در حالی بود که این فیلم‌ها در بسیاری دیگر از شهرستان‌ها اکران شد.

این مسائل در کنار مسائل دیگری از جمله نحوه فروش بلیت، نحوه اختصاص فیلم به سینماها و... از جمله چالش‌های نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد بودند که امید است در دوره‌های آینده مرتفع شوند.

درگذشت سعید تشکری و محسن مصطفی‌زاده

یکی از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ موجب ناراحتی بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر خراسان شد، درگذشت سعید تشکری و محسن مصطفی‌زاده بود.سعید تشکری که در اکثر داستان‌های خود مخاطب را در انتها به حرم امام رضا(ع) می‌رساند و داستان را در حرم تمام می‌کرد، داستان زندگی خود را در حرم مطهر رضوی ختم کرد و برای همیشه در کنار مضجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آرام گرفت. همچنین سید محسن مصطفی‌زاده که در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت داشت، در بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha