• سه‌شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401011607837
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی:

اجرای نمایش و سرود جانی تازه به المان‌های نوروزی مشهد بخشید

اجرای نمایش و سرود جانی تازه به المان‌های نوروزی مشهد بخشید

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در نوروز امسال اجرا و برگزاری نمایش‌ و سرود تعداد بازدیدکنندگان المان‌های شهری را افزایش داد، گفت: اجرای نمایش و سرود و به تعبیری ایجاد تعامل میان مردم و المان سبب شد که بازدید المان‌ها افزایش یابد و رنگ و بوی تازه‌ای به فضای شهری ببخشد.

کریم جشنی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تئاتر و هنر نمایش‌ استان در نوروز امسال اظهار کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی در حوزه نمایش در سطح شهر مشهد وجود داشت. از این رو نمایش‌های خیابانی بر اساس موضوعات المان‌های سطح شهر طراحی و آماده شده بود. در فراخوانی که آبان‌ ماه ۱۴۰۰ توسط خانه هنرمندان منتشر شد، بیش از ۲۰۰ طرح و ایده در حوزه تئاترهای خیابانی و نمایش‌های میدانی به دبیرخانه ارسال که حدود ۴۲ اثر با موضوع المان‌ها برگزیده شد. در واقع برای هر موضوع ۲ گروه منتخب شدند که یکی از این ۲ گروه در روز بازبینی به مرحله عقد قرارداد رسیده و گروه دوم هدیه‌ای دریافت کرده و از رقابت خارج شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس در نهایت ۱۵ نمایش در سطح شهر اجرا شد که شامل پنج گروه از شهرها و شهرستان‌های دیگر و ۱۰ گروه نمایش مشهدی می‌شود. این نمایش‌ها از ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه و از ۲ تا ۱۲ فروردین و در مجموع ۱۵ روز در سطح شهر و نقاط تعیین‌ شده اجرا شد و هر گروه روزانه سه اجرا و در مجموع ۴۵ اجرا داشت. این گروه‌های نمایشی از سقز، سبزوار، البرز، کردستان و تهران میهمان مشهد بوده و نمایش‌هایی اجرا کردند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری و اجرای تئاتر و سرود در کنار المان‌ها و با توجه به موقعیت‌های مکانی المان‌ها اتفاقی است که برای نخستین بار رخ داده و تجربه‌ای نو به شمار می‌رود. المان‌ها هر سال بازدیدکنندگان زیادی دارد.  ۷۰ درصد نمایش‌های اجرا شده به نوعی تکمیل‌کننده المان بوده و به نظر من جانی تازه و نو به المان‌های ثابت و بی‌جان بخشیده و تعاملی میان مخاطبان با المان‌ها و پاویون‌ها ایجاد کرده است که به نظر من این اتفاق تجربه خوبی بود و می‌تواند در سال‌های دیگر نیز تکرار شود.  

جشنی با اشاره به وضعیت نمایش‌های صحنه‌ای در نوروز خاطرنشان کرد: امسال در بخش نمایش صحنه‌ای فعالیت زیادی شکل نگرفت زیرا در سال‌های گذشته بازخوردی متناسب با برنامه‌ها دریافت نشده است. بر این اساس امسال این نوع از نمایش‌ها در جشنواره نیز حضور نداشت. در حالی که تعدادی نمایش در برخی از روزهای نوروز اجرا شده و روی صحنه رفته است.  

وی اضافه کرد: در این راستا امیدواریم به زودی سالن‌های اصلی تئاتر شهر بازگشایی شود تا تئاتر بتواند جان دوباره‌ای بگیرد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha