• چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401020703884
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جای خالی آموزش در زمینه رفتار با گونه‌های وحشی

جای خالی آموزش در زمینه رفتار با گونه‌های وحشی

ایسنا/اصفهان یک کارشناس حیات‌وحش از مردم خواست در برخورد با گونه‌های وحشی هیچ‌گونه مداخله‌ای انجام ندهند و گفت: مداخله فقط باید زمانی انجام شود که گونه جانوری وحشی به انسانی آسیب می‌زند و یا انسان به گونه جانوری آسیب می‌زند که در این صورت باید با محیط‌زیست تماس گرفت.

ایمان ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از حیوانات وحشی ایران، دو گونه پستاندار در سطح شهر اصفهان دیده می‌شود، اظهار کرد: روباه و خدنگ هر دو سال‌هاست در اصفهان دیده می‌شوند. روباه قرمز یکی از گونه‌هایی است که در تمام دنیا تمایل به اینکه به سطح شهر بیاید دارد، یعنی دیدن روباه در سطح شهر اتفاق عجیبی نیست.

وی با اشاره به اینکه روباه‌ها در همه جای دنیا در شهرها رفت‌وآمد می‌کنند، گفت: در شهر منابع غذایی مثل جوندگان به‌راحتی پیدا می‌شود. البته بستگی به وضعیت محیط‌زیست اطراف شهر و طعمه‌های طبیعی برای این حیوانات دارد که اگر وضعیت مناسب نباشد احتمال بیشتری دارد که به سطح شهر بیایند. عامل اثرگذار دیگر رفتار شهروندان با این حیوانات است، به‌طوری‌که در شهرهایی که هیچ کسی برخورد عجیبی با حیوانات ندارد، رفت‌وآمد حیوانات به سطح شهر نیز بیشتر می‌شود. 

مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم افزود: در هر صورت دیدن روباه قرمز در سطح شهر پدیده عجیب و تازه‌ای نیست، فقط ممکن است فرصتی برای تماشای آن‌ها فراهم شده و تصاویر زیبای آن منتشر شود. همان‌گونه که اخیراً روباه قرمز در بستر زاینده‌رود دیده شد که احتمالاً سراغ حفره‌های ایجاد شده در بستر رودخانه می‌روند که لانه جوندگان و منبع غذایی برای این حیوانات است.

وی از خدنگ به‌عنوان حیوان دیگری نام برد که ممکن است در اصفهان دیده شود و گفت: مردم معمولاً خدنگ را با راسو و سمور اشتباه می‌گیرند. این‌گونه نیز در حیات‌وحش زندگی می‌کند، اما تمایل به تردد در سطح شهر هم دارد. در شهر اصفهان هم به‌ویژه در منطقه کوه صفه دیده می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه جمعیت خدنگ هم تابع رفتار مردم است، تصریح کرد: اگر این حیوانات برخورد نامناسبی نبینند وارد شهر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم ما در زمینه رفتار با گونه‌های وحشی آموزش کافی ندیده‌اند، گفت: مردم تمایل به کمک به حیوانات دارند، اما این کمک‌ها ناآگاهانه است، درحالی‌که گونه‌های حیات‌وحش به شدت وابسته به مادر و وابسته به قلمرویی هستند که در آن زندگی می‌کنند، بنابراین هرگونه جابه‌جایی و جدا کردن توله‌ها از مادر و قلمروشان باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود و درگیری و رقابت اشتباه در قلمرو گونه‌ها ایجاد می‌کند.

این کارشناس حیات‌وحش مداخله مستقیم در طبیعت را منجر به آسیب دیدن حیوانات دانست و گفت: مردم باید در برخورد با گونه‌های وحشی هیچ‌گونه مداخله‌ای انجام ندهند، چون گونه‌های وحشی مثل سگ و گربه نیستند و نمی‌شود رفتار این حیوانات را تعمیم داد. مداخله فقط باید زمانی انجام شود که حیوان به خودش یا افراد ساکن منطقه آسیب می‌زند، مثلاً گرگی وارد شهر شده و خطر حمله به انسان وجود دارد. در این شرایط امکان این مداخله وجود دارد که از سر اجبار است، درعین‌حال که مداخله باید با حفظ جان حیوان باشد و منجر به تلف شدن او نشود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مردم گونه‌های حیات‌وحش را می‌بینند تنها کاری که باید بکنند این است که از تماشای آن لذت ببرند، اما مداخله و درخواست مداخله فقط باید زمانی انجام شود که گونه جانوری وحشی به انسان آسیب می‌زند و یا برعکس، انسان به گونه جانوری آسیب می‌زند که در این صورت باید با محیط‌زیست تماس بگیرید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha