• جمعه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401022314838
  • خبرنگار : 71021

نقد پیروز حناچی به طرح مجلس: به دوران قاجار برگشتیم!

نقد پیروز حناچی به طرح مجلس: به دوران قاجار برگشتیم!

پیروز حناچی ـ استاد دانشگاه و شهردار پیشین تهران ـ طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را تداعی‌کنندۀ قرارداد ننگین ۱۹۰۰ دانست که در دوران قاجار انحصار دائمی کاوش و خروج آثار باستانی را به فرانسه واگذار کرد و کشور برای ابطال آن متحمل هزینه‌های سنگینی شد.

این کارشناس مرمت و معماری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایندگانی که این طرح را پیشنهاد کرده‌اند نگاهشان به میراث فرهنگی به مثابه «گنج» است. شاید در لفظ این‌طور نگویند، ولی نگاهشان این‌گونه است. اتفاقا اصلی‌ترین انتقاد به این طرح آن است که میراث فرهنگی را گنج زیرخاکی دیده‌اند، به عبارتی ما به سال ۱۲۷۵ شمسی برگشته‌ایم.

او افزود: این نگاه نمایندگان مجلس به میراث فرهنگی تازگی ندارد؛ در سال ۱۹۰۰ میلادی برابر با ۱۲۷۹ هجری شمسی در دوره قاجار، قراردادی بین ایران و فرانسه بسته شد که امتیاز اکتشاف و انحصار همگانی و دائمی آثار باستانی ایران را به کشور فرانسه واگذار کرد. به موجب آن قرارداد، «دمورگان» و جانشین او بیش از ۵۵ سال فقط در شوش حفاری کردند. به خاطر بیاوریم که لغو آن قرارداد، کشور را متحمل هزینه‌های سنگینی کرد، به گونه‌ای که حتی انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس هم نتوانست آن امتیاز انحصاری را به طور کامل ملغی کند. حتی پس از لغو این قرارداد در سال ۱۹۲۷ میلادی، فرانسوی‌ها همچنان در ایران (شوش) کاوش و برداشت می‌کردند و در ازای لغو این قرارداد نیز دولت وقت را مجاب کردند که فرانسوی‌ها در ایران موزه و کتابخانه بسازند و ریاست سازمان حفاظت آثار باستانی ایران را سه دوره به مدت ۱۵ سال به یک نفر فرانسوی «آندره گدار» بدهند.

حناچی ادامه داد: اینک نگاهی که در طرح نمایندگان مجلس جاری است، به رغم همه شعارهایی که در ابتدای طرح آمده، مشابه همان نگاه دوران قاجار است و به میراث فرهنگی به عنوان ارزش‌های منحصر به فرد ملی، سرزمینی و تمدنیِ ایران قدیم که آن را از کشورهای دیگر متمایز می‌کند و آن را واجد ارزش می‌شمارد، نگاهی ندارد.

این استاد دانشگاه به رسمیت شناختن خرید و فروش آثار تاریخی کشف‌شده از حفاری‌ها را در این طرح، یکی از اساسی‌ترین ایرادهای آن برشمرد و بیان کرد: طرح نمایندگان مجلس به واسطه ایجاد بازاری برای فروش اشیاء تاریخی، هرچند که وزارت میراث فرهنگی آن را ارزشیابی کند و کنترل داشته باشد، به حفاری‌های غیرقانونی و غیرمجاز بیش از پیش دامن می‌زند. البته این طرح هنوز در مجلس تصویب نشده است، اما این نگرانی مطرح است که اگر حساسیت وجود نداشته باشد آن را به همین شکل تصویب کنند.

او در ادامه اظهار کرد: زمانی که طرح را مطالعه می‌کردم واقعا از کسانی که آن را پیشنهاد کرده‌اند تعجب کردم، چون از حداقل مشورت‌های کارشناسان در زمینه باستان‌شناسی استفاده نکرده‌اند، مثلا بی‌توجهی به بستر و لایه‌های تاریخی و مکان کشف آثار و... یا با کار باستان‌شناسی که امروزه به رسته‌های علمی مختلفی تقسیم شده تا این حد ساده برخورد شده و از کنار آن مغفول گذر کرده است، به طوری که در (ماده ۳) طرح آمده "هر کسی که به وزارت میراث فرهنگی تقاضای کاوش داد و در صورت عدم پاسخ کتبی طی حداکثر پنج هفته، پاسخ وزارت متبوع مثبت تلقی شده و کاوشگر می‌تواند نسبت به حفاری در سایت استعلام‌شده اقدام کند" و این اصلا باورکردنی نیست که در مجلس چنین تفکری حاکم باشد. نمی‌دانم ریشه این تفکر کجاست، اما فقدان حداقل نگاه علمی به موضوع باستان‌شناسی را در این طرح حس می‌کنیم و برخورد راحت با موضوع، تردیدهایی را ایجاد می‌کند. این طرح حتما تبعاتی برای کشور خواهد داشت، به‌ویژه آن‌که سرزمین ما با توجه به پیشینه تمدنی و از طرفی، انجام نشدن کاوش‌های علمی گسترده، مستعد حفاری‌های غیرمجاز است.

این استاد دانشگاه افزود: مواد قانونی پیشنهادشده در طرح نمایندگان مجلس مثل این می‌ماند که شما به هر شکل دنبال این باشید مجوز کاوش و حفاری را از دستگاه حاکمیتی دریافت کنید و این اتفاقِ خیلی خیلی خطرناکی است. به هر حال، چنین حساسیت‌هایی در مجلس به شکل تخصصی وجود ندارد و تهیه‌کنندگان ممکن است با اهداف ظاهری از جمله اشتغال و جلوگیری از قاچاق اشیاء عتیقه، دیگر نمایندگان را گمراه کنند. بند بند این طرح خطرناک است. طراحان تصور کرده‌اند ایران مثل انگلیس است، انگلیس یکی از بورس‌های خرید و فروش اشیاء عتیقه در دنیا است، ولی واقعیت این است که در بورس انگلیس، اشیاء متعلق به این کشور فروخته نمی‌شود و اکثرا آثار کشورهای دیگر را می‌فروشند و اتفاقا در انگلیس کسی اجازه ندارد حفاری بدون مجوز و کنترل دولت را انجام دهد.

او همچنین بیان کرد: طرح نمایندگان مجلس بدون مذاکره با اهل فن و عبور از کریدورهای کارشناسی، عواقب خطرناکی دارد؛ چرا که نمایندگان مجلس با حساسیت‌های موضوع به شکل تخصصی آشنایی ندارند و ممکن است به جای درست کردن ابرو، چشم را کور کنند. به هر حال، این نگرانی وجود دارد.

حناچی با اشاره به مزایایی که طراحان در این طرح برشمرده‌اند، از جمله تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور، ایجاد ردیف درآمدی جدید برای وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و حفظ آثار باستانی، اشتغال‌زایی فراوان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با تاریخ، گوهرشناسی! و باستان‌شناسی، حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از تخریب‌ها و کاوش‌های غیرکارشناسی و حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از فروش به ثمن بخس به دلالان و قاچاقچیان، متذکر شد: قطعا آن‌هایی که قاچاقچی و دلال هستند با این طرح اشیاء خود را عرضه نمی‌کنند، آن‌ها کار خودشان را به شکل غیرقانونی همچنان ادامه می‌دهند.

او اضافه کرد: اما نکته این است که  تجربۀ کشور نشان داده که اختصاص ردیف درآمدی جدید به وزارتخانه‌هایی که وظیفه کنترل دارند، کار بسیار خطرناکی است. هر کجا که ماموریت حاکمیتی دستگاه‌ها با پول تعریف شده و اجازه داده‌ایم از آن محل، درآمد کسب کنند این معنا را داشته که به دستگاه مربوطه اجازه داده‌ایم به جای کنترلِ فضای حاکمیتی، دنبال کسب منابع از طریق دادن مجوز و ارزیابی اشیاء باشند و در درازمدت، آن ماموریت عکس خود عمل کرده است، یعنی کسبِ منابع مالی هدف شده و وظیفه حاکمیتی در درجه بعدی قرار گرفته و یا مغفول واقع شده است. نباید این دو موضوع به هم گره بخورد.

این استاد دانشگاه در عین حال گفت: البته شناسنامه‌دار کردن اشیاء عتیقه و تاریخیِ در اختیار مردم، می‌تواند اقدام مناسبی باشد، برای این‌که مشخص شود چه اشیائی در کجا و در اختیار چه افرادی است. البته نه آن آثاری که از حفاری‌های غیرمجاز کشف شده‌اند، منظور اسناد، نسخ خطی و یا آثاری است که در بین خانواده‌ها از گذشته و اجدادشان به جای مانده و در جایی ثبت نشده است. این اقدام ممکن است انگیزه‌ای برای شکل‌گیری موزه‌های خصوصی شود، چه بسا که یک بار در سال ۱۳۸۴ براساس قانون برنامه چهارم به سمت این ایده رفتیم و باعث شد تعداد زیادی موزه خصوصی راه‌اندازی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۴:۱۰

اینا فنی نیستند از بیکاری یاطرح صیانت یا ساعت راعنوان میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۴:۳۷

جناب دکتر ، انسان با عملکردش بزرگ میشود نه با لقب و یا حرافی. لطفاً بگو وقتی شهردار بودی چه کردی ؟ شما اهالی سیاست خودتان را با طعنه و تمسخر این و آن بزرگ میکنید اما به عملکرد خودتان که میرسد هیچ ندارید.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۷:۱۶

از کوه خواری جنگل خواری ساحل خواری زده شدند آقایون رو آوردن به چیزهای باستانی وزیر خاکی های کشور تورا خدا ی چیزی هم برای نسلهای بعد نگهدارید

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۷:۳۲

مگه دوره قاجار رو هم دیدی؟

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۸:۰۵

باید تک تک نمایندگانی که این طرح را تایید کردند را مورد بازپرسی و اموال آنها را کنترل کرد ، شاید چیزی برای فروش جمع آوری کردند یا دسترسی دارند که سعی در لغو قوانین گذشته دارند ! موضع کاملا مشکوک است .

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۸:۱۲

سلام تمام کشور روزبه روز پیشرفت میکنند ایران به عقب برمی‌گردد این حق ماایرانها است خدا کنه به 300سال قبل برگردیم

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۹:۲۶

شما به مجلس کاری نداشته باش یکی از عملکردهای مثبت شما در دوره شهرداری را برای مردم بگو

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۰۹:۵۲

چه خبر از شرکت "بی دود "!!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۱:۵۳

برای شاگردان ایشون متاسفم!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۲:۵۶

جناب حناچی وقتی می خواهید حرف بزنید قبلش به اندازه کافی اندیشه و فکر کنید آیا غیر از اینکه دوران قاجار یکی از پیشرفته ترین دوران های تاریخ حکومت در ایران است اولین خودرو اولین دوربین اولین تلفن و خیلی از اولین ها در زمان قاجار ها به ایران آمد و خیلی از اولین ها در زمان قاجار تاسیس و احداث شدند پس لزومی نداره در در مورد گذشته و تاریخ ایران به نادرستی قضاوت کنید با تشکر

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۵:۲۱

موزه های کشور بسیار کم تعداد و از نظر آثار تاریخی به نمایش گذاشته شده بسیار فقیر هستند و اندک موزه هایی هم که در برخی شهرستانها وجود داره مملو از مانکن ویترینی با لباسهای محلی و صنایع دستی و کلا آثار فاقد ارزش تاریخی میباشد و مشخص نیست انبوه آثار تارخی مکشوفه کجا و به چه شکلی نگهداری میشود و دست چه افرادیست این یک ضعف آشکار مدیریتی میباشد که مسئولان مربوطه فاقد آگاهی و دانش میراث فرهنگی میباشند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۶:۴۶

هر روز معجزه آقای همتی، با اون پیشینه، میگه چاپ پول زیاد شده ایشون با اون شهرداریشون، زبان نقد باز کردن

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۷:۳۱

دوره مدیریت ایشان در شهرداری نمونه بارز مدیریت قاجاری یعنی بی عملی و لابی گری با قدرت ها بود بنابرین بهتر است ایشان به جای نشان دادن خود به عنوان یک محقق قرن بیست و یکمی پاسخگوی عملکرد قرن نوزدهم خود باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۰۰:۰۸

این طرح اگر واقعا درست اجرا شود خیلی هم خوب هست هزاران تن طلا در دل خاک باشد مردم از گرسنکی بمیرد بهترهست یا اینکه دربیاد وضع مردم بهتر شود. اینایی که ساز مخالف میزنن در واقع ترسشان از اینست با این قانون اینکار تز انحصار خود آقایان خارج بشه . حق ماهم همینست گذشتگان دردل خاک گذاشتن ارثشان به آینده نرسید حالا هم یکسری به ادعای دلسوزی میگن بزار در زیر زمین بماند مبادا که شاید کمک حالی به حال مردم باشد ننگ براین تنگ نظری

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۰۰:۱۱

استاد عزیز آیندگان نخواهند گفت که کار خوبی کردید که نفت را کمتر فروختید و دیگر درآمدهای بالقوه را استفاده نکردید و برای ما گذاشتید بلکه خواهند پرسید چرا در زمانی که فرصت داشتید بجای ملاحظه‌هایی که ریشه در مناقشات حزبی دارد از امکانات بطور کامل استفاده نکردید و اقتصاد کشور را شکوفا نکردید تا ما هم الآن در مشکلات باقی نمانیم

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۰۰:۱۵

آغای حناچی فکر میکنم تویک تبریزی اصل باشید بجای ایراد گیری بیمورد توهین به ترک‌های قاجار به فکر ویرانی آثار باستانی شهرستانهای آذربایجان در زمان حکومت پهلوی ها باش که رضاشاه پهلوی ملعون تمام کارهای خوب زمان حکومت قاجار را به اسم خودش ثبت وبقیه را ویران وازبین برد نماینده گان بهتر می‌دانند چه کار کنند اگر خوابی بیدار شو

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۹:۵۷

استاد دانشگاه و شهردار پیشین تهران ـ طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را تداعی‌کننده قرارداد ننگین ۱۹۰۰ دانست. که در دوران قاجار انحصار دائمی کاوش و خروج آثار باستانی را به فرانسه واگذار کرد و کشور برای ابطال آن متحمل هزینه‌های سنگینی شد. از رویکرد و بیانات وی(حناچی) فیض بردیم.!!!!!!!!! حالا ایشان برای اطلاع عموم مردم ایران و به خصوص مخاطبان خبر فوری بفرمایند: آیا با سوابق درخشانشان در دهه های گذشته نقشی در برگشتن ما به دوران قاجار داشته یا خیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و اگر بله چند درصد؟ و اگر خیر! چه نقشی در غیر قاجاری شدن ما داشته اند و مصادیش را فهرست نمایند. پیروز حناچی زاده ۲۱ خرداد ۱۳۴۲ تهران ) سیاست‌مدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه و مدیر اجرایی ایرانی و شهردار پیشین تهران است. وی پیش‌تر از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و از خرداد تا آبان ۱۳۹۷ نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بود. حناچی دانش‌آموخته دکتری معماری از دانشگاه تهران است. وی در طول جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.[۵] او در فاصله سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ بعنوان قائم‌مقام رئیس دانشکده هنرهای زیبا فعالیت می‌کرد و از ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹ معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران را برعهده داشت. حناچی در فاصله سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن و شهرسازی بود و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ نیز به عنوان معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کرد.