• جمعه / ۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401030604465
  • خبرنگار : 50175

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره):

سیاست‌های نادرست باعث دور شدن جامعه از علوم پایه شده است

سیاست‌های نادرست باعث دور شدن جامعه از علوم پایه شده است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) گفت: سیاست‌های نادرست باعث دور شدن جامعه از علوم پایه شده است.

احسان یاوری در همایش علوم پایه در دانشگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) که امروز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال ۲۰۲۲ میلادی را به‌عنوان سال بین‌المللی علوم پایه یا علوم بنیادی برگزیده و برای نخستین بار دانشگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) همایشی با همین نام و با محورهای بنیادی‌ترین و مهم‌ترین علوم پایه یعنی ریاضی، شیمی و فیزیک برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: علوم پایه با طرح پرسش‌های بنیادی و تلاش برای یافتن پاسخ آن‌ها زیربنای اصلی و لازم برای پژوهش‌های کاربردی را فراهم می‌کند، با این حال سیاست‌های نادرست باعث دور شدن جامعه از این علوم شده است.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) با اشاره به سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر و با همه‌گیری بحران ناشی از ویروس کرونا، اهمیت و نقش علوم پایه برای نجات جهانیان از این ویروس بر همگان آشکارتر شد.

یاوری اضافه کرد: در این میانِ علوم بنیادی، به جرات می‌توان گفت که ریاضیات، شیمی و فیزیک پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترینِ علوم و مبنای رشد و توسعه سایر علوم کاربردی هستند.

وی بیان کرد: مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به نیازهای روز جامعه، تأکید اصلی برگزارکنندگان این کنفرانس در جلب و تشویق پژوهش‌های کاربردی علوم پایه بوده است.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) ادامه داد: خوشبختانه بستر برخط منجر به حضور و مشارکت پژوهشگران و استادان گران‌مایه از دورترین فواصل در این گردهمایی علمی شده است که زمینه‌ساز مشارکت، آشنایی و اشتراک‌گذاری جدیدترین تحقیقات پژوهشگران این سه رشته را در علوم پایه بنیادی فراهم کرده است.

یاوری عنوان کرد: حمایت بسیاری از دانشگاه‌ها از همایش و حضور و حمایت مادی و معنوی مسئولین و شرکت‌های دانش‌بنیان، فراخوان طرح‌های صنعتی و ... همگی در راستای پررنگ شدن جنبه‌های کاربردی محورهای کنفرانس و ارتباط و آشنایی پژوهشگران ارجمند کشورمان با جنبه‌ کاربردی و صنعتی علوم پایه بوده است.

وی اظهار کرد: پالایش مقالات به‌منظور شناسایی و تشویق پژوهش‌های ارزشمند و شناسایی افراد نخبه و مستعد در زمینه محورهای همایش از اهم موارد در این همایش بوده است.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) تصریح کرد: کمیته برگزاری نخستین همایش علوم پایه این دانشگاه مفتخر است که از سرآمدان علمی کشور که هم‌اکنون از فعال‌ترین و برجسته‌ترین استادان در پژوهش‌های کاربردی علوم ریاضی، شیمی و فیزیک هستند، جهت عضویت در کمیته علمی و سخنرانی‌ها دعوت به عمل آورده است.

یاوری خاطرنشان کرد: برگزاری همایش به همت جوانان موفق و فعال حوزه علوم پایه کشور، زمینه حضور جوانان در کنار چهره‌های شاخص را به‌منظور بهره‌وری از تجارب و دانش ارزشمند فراهم می‌کند و خوشبختانه ترکیب مقالات دریافتی نشان‌دهنده‌ حضور همزمان جوانان مستعد و علاقه‌مند، در کنار استادان شاخص و برجسته علمی کشور است.

وی اضافه کرد: میزبان برگزاری نخستین همایش علوم پایه در دانشگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) هستیم. این همایش از دو جنبه برای دانشگاه حائز اهمیت بوده، نخست اینکه با سال علوم پایه مقارن شده و دوم اینکه حمایت از پژوهش‌های کاربردی که منطبق بر آمال دانشگاه‌ است در آن نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha