• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030704884

/ واکاوی شخصیت و اندیشه امام خمینی/

امام(ره) در کنار تقید به احکام دین برای نظر مردم نیز احترام خاصی قائل بود

امام(ره) در کنار تقید به احکام دین برای نظر مردم نیز احترام خاصی قائل بود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: امام(ره) در کنار مقید بودن به احکام دین برای نظر مردم نیز احترام خاصی قائل بود. ایشان در همین خصوص در صحیفه می‌فرماید: به والله من با بنی‌صدر از ابتدا مخالف بودم ولی چون مردم رای دادند، من رای مردم را تنفیذ می‌کنم.

حجت‌الاسلام جواد مهدوی نسب در گفت‌وگو با ایسنا علت محبوبیت امام خمینی(ره) را جامع بودن شخصیت ایشان دانست و اظهار کرد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که توفیق داشتیم یکی از مردان الهی خدا را از نزدیک ببینیم؛ موضوعی که شاید فقط در داستان‌ها شنیده باشیم. البته شخصیت حضرت امام(ره) آنقدر عظیم است که نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم. این موضوع حکایت هما بیتی است که می‌گوید «آب دریا را گر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید». 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های خاص حضرت امام(ره) جامع بودن شخصیت ایشان است. بعضی از ما انسان‌ها نقصی که داریم، این است که تک‌بعدی هستیم. برخی از ما در موضوع اخلاق عبادی شاید افراد خوبی باشیم اما ممکن است اخلاق اجتماعی‌ یا دیگر وجوه شخصیتی ما خوب نباشد. مثلا ممکن است بعضی از ما واجبات عبادی را به موقع انجام دهیم اما ارتباط ما با همسر و فرزندان و یا همسایه ما خوب نباشد یا در کاسبی انصاف را آنگونه که دین تاکید کرده، رعایت نکنیم یا کارمند خوبی باشیم ولی بنده خوبی برای خداوند نباشیم اما امام(ره) یک شخصیت جامع بود؛ یعنی در ابعاد مختلف برجسته بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: مسجدی که بالای سر حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد، محل نماز شب حضرت امام(ره) در جوانی بوده است. فردی تعریف می‌کند که شبی میهمان حضرت امام بودم؛ دیدم ۲ ساعت مانده به اذان صبح بیدار شد و مدام نماز خواند. بعد از انقلاب که سن و سال زیادی داشت، به من فرمود تا جوانید عبادت کنید؛ وقتی مثل من پیر شدید، نمی‌توانید عبادت کنید. من گفتم بسم الله! شما پیر شدید، اینقدر عبادت می‌کنید؛ من که جوانم، به اندازه شما عبادت نمی‌کنم.  

احترام ویژه حضرت امام به خانواده

وی پیرامون اخلاق خانوادگی حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: به گفته دختر حضرت امام ایشان حتی یک بار دستور نداد برای من چای بریز! اگر چای می‌خواست، نهایت دستور ایشان این بود که چای داریم؟ این موضوع نشان می‌دهد امام تا چه اندازه نسبت به همسر و خانواده‌اش وفاداری و احترام داشت.  

مهدوی نسب اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) را نهایت اخلاق عنوان کرد و افزود: در موضوع اخلاق سیاسی امام دریاست و از همین رو می‌توان به عنوان نمونه از شجاعت ایشان نام برد. اینکه او از کسی غیر خدا نمی‌ترسید، موید همین موضوع است. نمونه دیگر چنین شخصیتی شهید سردار قاسم سلیمانی است که دست‌پرورده همین مکتب بود؛ او نیز از کسی غیر خدا نمی‌ترسید چون خاصیت مردان خدا که به خدا متصل می‌شوند، همین است.

امام(ره) در کنار تقید به احکام دین برای نظر مردم نیز احترام خاصی قائل بود

امام یک عارف واصل بودند

وی شخصیت عرفانی امام خمینی(ره) را از دیگر ابعاد برجسته شخصیت ایشان دانست و افزود: ایشان قبل از اینکه مرجع و رهبر شوند، یک عارف واصل بود. کتب حضرت امام نشانگر سطح بالای عرفانی ایشان است چون پیش برخی بزرگان شاگردی کرد. رساله سرالصلاة یا تفسیر سوره حمد ایشان دریایی از عرفان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی پس از اشاره به جنبه علمی امام خمینی(ره) و دقت بالای ایشان در حوزه دین‌شناسی خصوصا فقاهت، یکی دیگر از وجوه شخصیت او را تاکید بر مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: در اوایل انقلاب و قبل از استقرار نظام برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی، برخی می‌گفتند حکومت اسلامی و برخی هم موافق اسلامی نبودند و صرفا بر دموکراسی تاکید داشتند اما حضرت امام(ره) جمهوری اسلامی را مطرح کرد و گفت: جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

مهدوی نسب اضافه کرد: نقدپذیر بودن ایشان نیز موضوعی قابل توجه است. ایشان هم به انتقادات گوش می‌داد و هم در تصمیمات مشورت می‌کرد.

تخریب شخصیت امام توسط دشمنان و برخی دوستان

وی بیان کرد: در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) دشمنان و مخالفان با تلاش‌های پی‌درپی موفق به ترور شخص پیامبر(ص) نشدند و پس از آن تلاش‌ها متمرکز شد روی ترور شخصیت رسول اکرم(ص). از همین رو احادیث ایشان را تحریف کردند که این تحریفات آنقدر پیش رفت که در سال ۶۱ هجری منجر به رقم خوردن واقعه کربلا شد. در مورد حضرت امام(ره) نیز موضوع همین‌گونه است. برخی تا در بیت امام هم رفتند تا ایشان را ترور کنند اما موفق نشدند. در حال حاضر نیز برخی از دوستان و هم دشمنان برای منافع خود، اندیشه امام را تحریف می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: این تحریف از ۲ زاویه داخلی و خارجی ممکن است؛ از دشمنان انتظاری بیش از این نیست. کار دشمن دشمنی است برای ضربه‌ زدن به این نظام، کشور و انقلاب. کار دشمن تاراج سرمایه‌های ماست. از آن‌ها گله‌ای شاید نباشد اما از دوستان گله است که چرا برخی سعی می‌کنند اندیشه امام(ره) را دور بزنند. فرمایشات امام هم از نظر روش هم از نظر منش سند است. انشاالله بتوانیم از شخصیت علمی، دینی، فرهنگی و مذهبی امام به عنوان یک الگوی رفتاری برای خروج از بحران‌هایی که داریم و برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.

جهاد تبیین ضرورت دارد

مهدوی نسب همچنین در مورد آگاهی نسل جدید و دانشگاهیان نسبت به شخصیت و افکار امام(ره) اظهار کرد: مفاخر ما ارزشمندترین میراث ما هستند. چرا در مورد این سرمایه‌های کشور شناخت کم است؟ اندوه بزرگی که در دل ما و بار سنگینی که بر دوش ماست، این است که فرزندان و دانشجویان‌ ما برخی از شخصیت‌های هنری، ورزشی و بین‌المللی را می‌شناسند اما مفاخر خودمان را به آن اندازه نمی‌شناسند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم انجام جهاد تبیین عنوان کرد: مثلا ما بین ائمه اطهار(ع) که همه نور واحد هستند، امام حسین(ع) را خورشیدی فروزان‌تر از بقیه می‌دانیم اما همین که ایام محرم می‌رسد پیامی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این مضمون که امام حسین(ع) در طبرستان که مازندران امروزی است، همراه سربازانش به ایران آمده و در خونریزی‌هایی که برای فتح قسمت‌هایی از شمال کشور شده، مشارکت داشتند. نامه‌ای را به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که ایرانی‌ها را بنگرید؛ مردان‌شان را بکشید و زنان‌شان را اسیر کنید. این همان تحریف در تبیین است چراکه زمانی که تبیین نباشد، دشمن همانطور که می‌خواهد آن را بیان و به خورد مردم می‌دهد.

امام(ره) در کنار تقید به احکام دین برای نظر مردم نیز احترام خاصی قائل بود

وصیت‌نامه امام آیینه تمام‌نمای شخصیت و اندیشه ایشان است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه شخصیت هر فردی را می‌توان به وسیله وصیت‌نامه‌اش شناخت، گفت: اگر شخصیت حضرت علی(ع) را بخواهیم بشناسیم، باید سراغ وصیت‌نامه ایشان برویم. در موضوع جهاد تبیین از اساتید خواسته شده که خصوصا در مناسبت‌ها برای شناساندن هر چه بیشتر ائمه(ع) و امام راحل(ره) به نسل جدید به مسائلی نظیر استفاده از وصایا تمسک جویند.

مهدوی نسب امام(ره) را متعلق به همه مردم دانست و افزود: در خصوص معرفی شخصیت ایشان هم اساتید و هم دانشجویان باید نقش ایفا کنند و ابعاد مختلف شخصیت آن امام را تبیین کنند. البته تاکنون برای آشنا کردن دانشجویان با سیره و روش امام خمینی(ره) گام‌هایی برداشته شده و در مرحله منبع‌شناسی هستیم. مثلا دلیل آرامش و ثبات حضرت امام و این صلابتشان چه بود؟ «من کان للَّه کان اللَّه له"؛ هر کسی تمام وجودش برای خدا باشد، خدا برای او است». 

وی تاکید کرد: کسی که به واقعیت خدا برسد و وصل شود، غیر خدا را نمی‌بیند. امام(ره) در پاسخ به خبرنگاری که در بازگشت از پاریس به ایران از ایشان می‌پرسد چه احساسی دارید، می‌گویند هیچ! وقتی به سمت حسینیه جماران می‌روند و مردم از روی احساسات شعار درود بر خمینی سر می‌دهند، ایشان به یکی از همراهان می‌گویند اگر همه این‌ها الان بازگردند و بگویند مرگ بر خمینی، برای من فرقی نمی‌کند چون من به وظیفه خود عمل می‌کنم. متاسفانه این اخلاق بین مسئولان و آحاد مردم کمرنگ شده است. بعد از شناخت وظیفه حرکت به سمت انجام آن است. متاسفانه گاهی فردی که می‌خواهد حرکت کند، عافیت‌طلب می‌شود و به مصالح خود و رضایت افراد دیگر فکر می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی عافیت‌طلبی را نتیجه دور شدن از خدا و از حقایق ایمان دانست و بیان کرد: حضرت امام(ره) هم به وصل الهی رسیده بود و هم به خدا و راهی که انتخاب کرده بود و موفقیت در این راه ایمان داشت؛ لذا باکی از هیچ قدرتی غیر از خدا نداشت چون به منبع لایزال الهی اتصال و ایمان داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha