• پنجشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031208938
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/ واکاوی شخصیت و اندیشه امام خمینی/

سیره امام(ره) در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن بود

سیره امام(ره) در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن بود

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت قرآن اداره‌ کل فرهنگ خراسان رضوی گفت: سیره امام(ره) به لحاظ عملی در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم بود و اکنون نیز مقام معظم رهبری در این راستا حرکت می‌کنند.

حمید صمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت قرآنی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: شخصیت امام راحل همان‌طور که از وصیت‌نامه ایشان پیداست، در واقع یک شخصیت الهی و سیاسی است. در این زمینه سبک زندگی اسلامی و قرآنی ایشان برگرفته از قرآن کریم بود. همین جمله که امام فرمودند: "انقلاب ما انفجار نور بود" یا در جایی فرمودند: "انقلاب برگرفته از قرآن است"، نشان می‌دهد که ایشان در همه جنبه‌های زندگی الگوی قرآنی داشتند.

وی با اشاره به تفسیر سوره حمد توسط امام راحل، بیان کرد: می‌توان به وضوح مشاهده کرد که رفتار، دیدگاه و سیره امام(ره) تحت تاثیر این تفسیر نورانی قرار داشته است. هدف ایشان از بنیانگذاری انقلاب اسلامی نیز این بود که کشور به سمت سبک زندگی قرآنی پیش برود. نوع عملکرد امام(ره)، خودش یک درس است و نتیجه این درس، شاگردانی همچون مقام معظم رهبری هستند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد در زمان پیش از پیروزی انقلاب، گفت: همچنین در جلسات این مسجد، مباحث سیاسی نیز در کنار مباحث قرآنی مطرح می‌شد.

صمدی اضافه کرد: امروز نیز جهش‌های حوزه‌ قرآن زیر نظر مقام معظم رهبری رقم می‌خورد و ما توانسته‌ایم از حوزه ظواهر قرآن از جمله صوت و لحن گرفته تا تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، به پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری دست یابیم. رهنمودهای رهبر معظم انقلاب منجر به برنامه‌ریزی‌های کلیدی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح هر مسجد یک پایگاه قرآنی، اشاره کرد. این موارد بسیار حائز اهمیت است، به ویژه وقتی می‌بینیم متاسفانه در بسیاری از موارد، قرآن مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی افزود: در قرآن کریم نیز به مسئله غفلت از مصحف شریف اشاره شده است و در آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان، خداوند می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، در آن روز رسول به شکوِه از امت در پیشگاه رب‌العزه می‌گوید: "بارالها تو آگاهی که امت من این قرآن را به کلی متروک و رها کردند.".

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: سیره امام(ره) به لحاظ عملی در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم بود و اکنون نیز مقام معظم رهبری در این راستا حرکت می‌کنند، لذا هر میزان زیر چتر قرآن که درسنامه اصلی زندگی برای بشر است، قرار گیریم، بقیه امور زندگی از فرهنگ گرفته تا سیاست و سایر رفتارهای اجتماعی، درست خواهد شد.

صمدی در خصوص اهتمام امام راحل به تلاوت قرآن کریم، بیان کرد: طبق سیره عملی امام(ره) و گزارشاتی که از زندگی ایشان آمده است، حضرت امام(ره) با تمام مشغله‌ای که داشتند، در روز سه جزء قرآن می‌خواندند و این نیز نشان از اهتمام ایشان به تلاوت و تدبر در قرآن کریم دارد.

وی در خصوص تنها خاطره خود از امام راحل، عنوان کرد: در سال ۵۸، یعنی آن دوران که امام(ره) با مردم دیدار مردمی داشتند، در سنین کودکی بودم که با پدرم برای یک سخنرانی امام به قم رفته بودیم و از مراسم سخنرانی آن روز تنها چهره نورانی امام(ره) را به خاطر دارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha