• پنجشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031913036
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی خلیل‌آباد مصوبه‌ای روی کاغذ

ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی خلیل‌آباد مصوبه‌ای روی کاغذ

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد گفت: علی‌رغم اینکه ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی در خلیل‌آباد به تصویب رسیده اما همچنان در حد یک مصوبه روی کاغذ باقی مانده و تاکنون کاری برای عملیاتی شدن آن نشده است.

محمود شبان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی‌های دقیق جوی و همچنین اطلاع‌رسانی به‌ موقع آن تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها دارد، افزود: همه ساله در اعلام دقیق و به موقع وضعیت جوی و دما با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه از طریق ایستگاه هواشناسی کاشمر دمای هوای این شهرستان اعلام می‌شود، بعضا دمایی که اعلام می‌کنند با آنچه اتفاق می‌افتد، تفاوت‌هایی دارد، به طوری که در اراضی پایین‌دست به دلیل کاهش شدید دما گاهی با سرمازدگی‌هایی مواجه می‌شویم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه این وضعیت ضرورت راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی مستقل را در این شهرستان دوچندان کرده است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه از چند سال قبل پیگیر موضوع راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی هستیم و حتی مصوبات مورد نیاز را از مسئولان هواشناسی استان گرفته‌ایم و امسال هم مبلغ اعتباری در این خصوص پیش‌بینی شده اما این اعتبار هنوز تخصیصی نداشته است.

وی گفت: هرچند آمادگی داریم از ساختمان‌های موجود جهاد کشاورزی و یا زمین‌هایی که در اختیار داریم، برای راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی بهره‌برداری کنیم ولی تاکنون اقدامات اجرایی در این خصوص از سوی اداره‌ کل هواشناسی صورت نگرفته و تنها به یک مصوبه خلاصه شده است.

شبان با انتقاد از اینکه اعتبارات قطره‌چکانی دردی را دوا نمی‌کند، گفت: با توجه به اینکه برای راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی نیازمند اعتبار بسیاری هستیم، کشاورزان شهرستان به عنوان خیران برای کمک به این موضوع اعلام آمادگی نموده‌اند ولی هواشناسی هنوز پای کار نیامده و ارائه و عزم جدی را از آن‌ها ندیدیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه شهرستان خلیل‌آباد در بسیاری از محصولات از جمله انگور قطب تولید استان محسوب می‌شود، در صورتی که ایستگاه هواشناسی کشاورزی مزبور احداث شود، اطلاع‌رسانی به ‌موقع شرایط جوی به کشاورزان می‌تواند از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی که سالانه بیش از ۲۳۸ هزار تن انواع محصولات از این سطح برداشت می شود، هنوز از وجود یک ایستگاه هواشناسی بی‌بهره است.

وی گفت: از نظر علمی صحیح نیست که از اطلاعات هواشناسی کاشمر برای وضعیت آب و هوایی شهرستان خلیل‌آباد استفاده شود.

شبان خاطرنشان کرد: این شهرستان قطب تولید انگور استان است و در تولید سایر محصولات از جمله زعفران، پسته و انار هم جایگاه دارد؛ از این رو توجه به زیرساخت‌های بخش کشاورزی از جمله ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت جوی به فعالان این عرصه می‌تواند به بخش تولید کمک شایانی کند.

وی بیان کرد: از اسفند سال گذشته تاکنون بر اثر سرما، طوفان و تگرگ بالغ‌ بر ۶۲۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شده است؛ در صورتی که اگر به موقع وضعیت هوا اعلام می‌شد، بخش قابل توجهی از خسارت‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

اقتصاد خلیل‌آباد بر پایه کشاورزی استوار است و بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی در این شهرستان فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha