• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401032517690

فرهنگ شهروندی آخرین تکه پازل شهر سبز

فرهنگ شهروندی آخرین تکه پازل شهر سبز

ایسنا/قم ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای طبیعی، راهی ساده، ولی مهم، جهت کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است.

کاشتن گل و گیاه و یا دریافت هدایایی مانند گل می‌تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد.

پژوهش‏‌ها نشان می‌دهد خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل، باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت‏ اندیشی و دوری از غم و اندوه می‏‌شود.

 از سال 84 با درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دفتر گل و گیاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 خردادماه به‌عنوان روز ملی گل نامگذاری شد.

به همین منظور خبرنگار ایسنا به گفت‌وگوی اختصاصی با پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم پرداخته است.

ایسنا: هدف از نامگذاری روز گل و گیاه در تقویم چیست؟

روز ملی گل و گیاه در کشور ما همزمان با 25 خردادماه مصادف با 15 ژوئن روز جهانی گل و گیاه است و هدف از نامگذاری این روز در تقویم ملی به دلیل اهمیت بسیار زیاد گل و گیاه در زندگی انسان از جهات مختلف است.

ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده درست از گل و گیاهان چه در منازل خصوصی و چه در فضاهای سبز عمومی نیز از دیگر اهداف این نامگذاری است چراکه استفاده از گیاهان علاوه بر تاثیر بر کیفیت زندگی شخصی در زیبایی و شادابی منظر شهری نیز موثر است.

ایسنا: اهمیت استفاده از گل در منظر شهری؟

برای پاسخ به این سوال باید در حوزه کارکردهای فضای سبز ورود کنیم چراکه رسیدن به اکوسیستم پایدار و قابل زندگی، ایجاد منظر شهری زیبا، کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی که نمونه ساده آن تولید میوه درختان و چوب حاصل و گیاهان دارویی است، ازجمله موثرترین فواید وجود فضای سبز است.

اما شاخص‌ترین اهمیت فضای سبز برای کارکرد اکولوژیک و منظر شهری است.

ایسنا: گونه‌های گل و گیاه سازگار با قم؟

تقریبا در حال حاضر بیش از 110 گونه گل و گیاه مختلف در فضای سبز شهری و فضاهای سبز خصوصی شهر قم قابل استفاده است که اگر گل‌های آپارتمانی را نیز به این تعداد اضافه کنیم تا 150 گونه نیز افزایش پیدا می‌کند.

این گونه‌های مختلف برای استفاده در فضای سبز شهری و یا آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایسنا: سهم گل و گیاه چند درصد از فضای سبز شهر است؟

معمولا در طراحی فضاهای سبز شهری بین 20 تا 30 درصد سطح فضای سبز پارکی به گل و گیاه و سطح سبز اختصاص پیدا می‌کند.

ایسنا: درصد رضایت شهروندان از میزان وجود گل و گیاه در فضای سبز شهری چقدر است؟

درحال حاضر خوشبختانه باتوجه به فعالیت‌هایی که چندسال اخیر در حوزه فضای سبز استان قم انجام شده است، مردم رویکرد مثبتی به این موضوع داشته‌اند و میزان رضایت مردمی افزایش یافته است.

اما متاسفانه به دلیل اقلیم کویری و خشک قم، با مشکلات و سختی‌های خاص خود را مواجه هستیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به شوری آب وخاک، محدودیت‌های دامنه گونه‌های قابل استفاده و... اشاره کرد که به سبب آن ایجاد فضای سبز سخت‌تر و هزینه نگهداری افزایش پیدا کرده است.

این محدودیت‌ها در میزان رضایت شهروندان تاثیر داشته است اما تغییرات چندسال اخیر در مجموعه فضای سبز قم یک نکته مشهود و غیر قابل انکار بوده است.

ایسنا: شهروندان چطور می‌توانند یاور شهرداری در این حوزه باشند؟

در خصوص ایجاد و نگهداری فضای سبز شهری، شهروندان می‌توانند در زمان استفاده از فضاهای سبز شهری تاحد ممکن از آسیب‌رسانی به فضای سبز به اشکان و نحوه‌های مختلف جلوگیری کنند.

ازجمله این اقدامات می‌توان به نشستن روی سطح چمن، پاخوری گیاهان پوششی، آسیب به درختان و درخچه‌های زینتی، آموزش کودکان در راستای عدم آسیب‌رسانی، چیدن گل‌ها و گیاهان زینتی، عدم ریختن مایعات داغ روی سطوح چمن، جلوگیری از آسیب کودکان به نهال‌های تازه کاشت یا شکستن شاخه‌های درختان، عدم روشن کردن آتش در فضاهای سبز شهری و نزدیک درختان و ... اشاره کرد.

در قسمتی از فعالیت در راستای توسعه فضای سبز نیز شهروندان می‌توانند از راه ایجاد فضای سبز روبروی منازل مسکونی، ایجاد بام و بالکن سبز، نگهداری گل و گیاه آپارتمانی، آموزش کودکان در راستای اهداف فرهنگ شهروندی ازجمله حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری و عمومی و ایجاد فضای سبز در حیاط منازل مسکونی که البته مورد حمایت شهرداری نیز قرار خواهد گرفت، اقدام کنند.

ایسنا: خطرات و خسارت‌هایی که گل و گیاه‌های شهری را تهدید می‌کند؟

این آسیب‌ها می‌تواند از آسیب‌های اقلیمی و آب و هوایی اعم از گرماهای شدید، باد، سرماهای زمستانه، خشک سالی‌ها ازجمله سال جاری که با مشکل کم آبی مواجه هستیم و آفات و بیماری‌های گیاهی و خسارت‌هایی که از حوزه ترافیک شهری، عبور مرور شهری و مسائل شهری و شهروندی ازجمله تصادفات و تردد عابرین در فضاهای سبز عمومی و سوانح رانندگی منجر به آسیب به درختان باشد.

ایسنا: بزرگ‌ترین چالش قم در راستای توسعه گونه‌های مختلف گل و گیاه در حوزه فضای سبز چیست؟

متاسفانه شهر قم در اقلیم گرم و خشک ایران با تلرانس دمایی حدود 70 درجه سانتی گراد بین حداقل دمای زمستانه تا حداکثر دمای تابستانه واقع شده است یعنی دمای منفی 25 درجه و مثبت 50 درجه سانتی گراد را نیز در شهر قم داریم که البته این دما برای ایستگاه‌های هواشناسی است که یقینا این دما در مرکز شهر و فصل تابستان باتوجه به تردد خودروها بیش‌تر از این درجه نیز خواهد رفت.

گرماهای تابستانه طولانی مدت چند ماهه، سرمای زمستان، شوری آب، کمبود منابع آب در دسترس، شوری خاک و کیفیت پایین خاک بستر ازجمله بزرگ‌ترین محدودکننده‌های اقلیمی هستند که دامنه گونه‌های گیاهی قابل استفاده فضای سبز قم را کاهش داده‌اند.

البته گفتنی است، در چندسال اخیر با طرح‌های مطالعاتی گونه‌های گیاهی در نقاط مختلف ایران در تلاش هستیم بتوانیم این دامنه گونه‌های گیاهی را در شهر قم افزایش دهیم.

ایسنا: تعداد برپایی نمایشگاه‌های گل و گیاه در قم طی سالیان گذشته چه تعداد است؟

نمایشگاه‌های گل و گیاه معمولا گل‌ها و گیاهان زینتی آپارتمانی و داخل منازل مسکونی را شامل می‌شود ولی همین موضوع نیز برای ایجاد فرهنگ و آشتی میان زندگی مردم با طبیعت موثر است که در چند سال اخیر حداقل سالی یک نمایشگاه در شهر قم برگزار شده است.

ایسنا: تاثیر این نمایشگاه‌ها در جامعه چیست؟

یقینا برای نزدیک کردن شهروندان به فضای سبز و ایجاد این ارتباط نزدیک و فرهنگ استفاده از گل و گیاه برپایی نمایشگاه‌های گل و گیاه تاثیر بسیار بالایی دارد.

ایسنا: آیا امسال نیز شاهد برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بوده‌ایم؟

حدود 20 روز پیش نمایگشاه گل و گیاه در محل نمایشگاه دائمی شهر قم برگزار شد که مانند سال‌های گذشته مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.

معمولا این نمایشگاه‌ها به دلیل القای حس لطافت و ارتباط خوبی که با شهروندان دارند، مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرند و اگر زمان و مکان مناسبی برای آن انتخاب شود و اطلاع‌رسانی مناسب نیز در این راستا انجام شود شاهد استقبال بالای شهروندان خواهیم بود.

ایسنا: اگر نکته خاصی مدنظر شما هست بفرمائید.

متاسفانه در ایجاد فرهنگ شهروندی مناسب که با فضای سبز ارتباط داشته باشد و بتواند یار و یاور فضای سبز باشد نتوانسته‌ایم متناسب با تلاش توسعه فضای سبز اقدام کنیم که در این راستا نیازمند ایجاد این ارتباط و فرهنگ شهروندی با فضای سبز شهری هستیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم فضای سبز را به داخل منازل و مجتمع‌های مسکونی ببریم، مردم را نیز به فضای سبز نزدیک‌تر کنیم.

اگر فرهنگ شهروندی فضای سبز را ارتقا دهیم شاهد این هستیم که شهرداری با هزینه و آسیب کم‌تر در این راستا گام بر خواهد داشت.

یقینا اهمیت فضای سبز شهری در ایجاد منظر شهری مناسب علاوه بر تاثیر بر روان و آرامش اجتماعی، بر زندگی آرام‌تر شهری و کاهش استرس‌های شهرنشینی نیز تاثیر گذار است.

همچنین این موضوع می‌تواند در اکوسیستم مناسب شهری و جذب گردشگر و توریست و ماندگاری آن در شهر قم نیز موثر واقع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha