• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401041207813
  • خبرنگار : 50180

یک کارشناس مسائل مذهبی:

خانواده‌ها ازدواج فرزندانشان را آسان بگیرند

خانواده‌ها ازدواج فرزندانشان را آسان بگیرند

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه باید ازدواج آسان را فرهنگ رایج جامعه کنیم، از خانواده‌ها خواست ازدواج فرزندشان را آسان بگیرند.

حجت الاسلام الله رضا اکبری به مناسبت هفته ازدواج (9 تا 16 تیر) در گفت و گو با ایسنا،، با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر ازدواج در سنین پایین، گفت: ازدواج یک نیاز طبیعی و ضروری است که اسلام روی آن به ویژه در سنین پایین تاکید زیادی دارد.

امام جمعه سنقروکلیایی ادامه داد: در بیان اهمیت ازدواج در دین اسلام همین کافی است که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که هرکس ازدواج کند نیمی از دینش کامل می شود.

 اکبری تاکید کرد: در روایات داریم که اگر جوانی به خواستگاری دختر شما آمد، اگر دین و اخلاق او مورد تایید بود، دخترتان را به او بدهید.

وی در ادامه با بیان اینکه خانواده ها باید ازدواج فرزندانشان را آسان بگیرند، گفت: سخت گیری‌های بی‌جای خانواده‌ها در امر ازدواج بالا رفتن سن ازدواج را در پی دارد که خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله اعتیاد شود، چون جوانی که ازدواج کرده باشد احتمال افتادن او در دام آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد خیلی کمتر از جوان مجرد است.

اکبری با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید از سنگ اندازی در امر ازدواج فرزندان خود دست بردارند و با این کار ازدواج جوانان را تسهیل کنند، گفت: خانواده ها بدانند مهریه های سنگین به هیچ عنوان تضمین کننده تداوم زندگی و خوشبختی فرزندشان نیست، پشتوانه هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه تعیین مهریه به آن شکلی که در جامعه ما جا افتاده با آنچه در اسلام وجود دارد منافات دارد، گفت: در فرهنگ دینی از مهریه به عنوان صداق و نشانه صداقت مرد به همسرش یاد شده، یعنی من حاضرم برای عشق به همسرم هزینه پرداخت کنم، لذا مهریه باید به اندازه‌ای باشد که مرد در حین خواندن خطبه عقد توان پرداختش را داشته باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه با بیان اینکه برای اینکه ازدواج آسان و به موقع انجام شود عوامل متعددی تاثیرگذار هستند که یکی از مهمترین این عوامل مسائل اقتصادی است، گفت: تا وقتی خانواده دختر خانم‌ها در مجالس خواستگاری به‌جای توجه به اخلاق و منش و دینداری از شغل و خانه و ماشین آقا پسر سوال می‌پرسند و خانواده آقا پسر هم از دخترخانم‌ها انتظار جهیزیه‌های آنچنانی دارند، طبیعی است دختر و پسرها در سنین پایین نمی توانند ازدواج کنند.

اکبری سپس اشاره ای هم به هزینه‌های گزاف ازدواج در جامعه داشت و گفت: این هزینه های زیاد در امر ازدواج که جوانان را نقره داغ می کند، باید حذف شود.

اکبری اشاره ای هم به اهمیت ورود خیرین در حوزه آسان کردن ازدواج جوانان داشت و گفت: اگر در بین خانواده ها اینگونه جا بیافتد که برای ازدواج جوانان وام‌های خانوادگی در نظر گرفته شود، جوان‌ها خیلی راحت‌تر می توانند روانه خانه بخت بشوند.

وی ادامه داد: گاه خیرینی را می‌بینیم که حامی ازدواج جوانان هستند و مثلا برای زوج‌های در آستانه ازدواج اقلام اساسی زندگی را خریداری کرده و یا خانه‌های خود را با اجاره کم و یا حتی رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهند که اگر چنین کارهای خوبی در جامعه باب شود می‌توانیم رشد آمار ازدواج را شاهد باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت هم باید برای ازدواج آسان جوانان برنامه داشته باشد، گفت: اگر دولت و مجلس می خواهند دغدغه های مقام معظم رهبری را پیگیری کنند، می توانند علاوه بر آسان کردن دریافت تسهیلات ازدواج، با اختصاص بسته های حمایتی دیگری مثل کمک بلاعوض، اختصاص کالاهای اساسی زندگی با قیمت درب کارخانه یا حتی زیر قیمت آن و ... از ازدواج جوانان حمایت کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha