• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401041510125
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد؛

تامین 50 درصد منابع آبی سیستان و بلوچستان از منابع زیرزمینی

تامین 50 درصد منابع آبی سیستان و بلوچستان از منابع زیرزمینی

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: نزدیک به ۵۰ درصد منابع آبی این استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که وابستگی مستقیمی به نزولات جوی دارد.

علیرضا قاسمی در گفت وگو با ایسنا افزود: چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبی باعث شده که بسیاری از آبخوان‌ها با افت شدید مواجه شوند و نزدیک به صفر برسند که احیای آن ممکن است ۱۰۰ سال به طول بیانجامد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبی به عنوان یک چالش جدی در استان‌ محسوب می‌شود، چراکه باعث شده بسیاری از آبخوان‌ها با افت شدید مواجه شوند.

وی با اشاره به این که از سال ۸۰ در سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی هستیم، اضافه کرد: با توجه به وضعیت موجود و کاهش منابع آبی می‌طلبد که مدیریت مصرف آب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

قاسمی اظهار کرد: وی با اشاره به کاهش بیش از ۷۰ درصدی بارش‌ها در استان افزود: برای این که بتوانیم امسال پیک مصرف را با کمترین تنش و مشکل پشت سر بگذاریم باید در مصرف آب و برق صرفه‌جویی جدی را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز در برخی نقاط استان بیان کرد: این چاه‌ها باید حتما مسلوب المنفعه شود، چراکه تاثیر زیادی روی منابع آبی دارد و حتما باید بر چاه‌های مجاز هم کنتور هوشمند نصب شود تا میزان مصرف بر اساس پروانه بهره‌برداری مشخص باشد که البته شرکت آب منطقه‌ای در ارتباط با این موضوع اقدام‌هایی را اجرایی کرده است یا در دستور کار دارد.

وی متوسط بارش سالیانه استان را ۱۰۰ میلی متر اعلام و اضافه کرد: باید این منابع را در بهترین حالت حفظ کنیم و بهینه مصرف کردن آب همچون برق در ذهن‌ها نهادینه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha