• شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401041812142
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معاون دامپزشکی خراسان جنوبی مطرح کرد:

از عدم مشاهده تب مالت تا جلوگیری از مصرف فرآورده‌های غیر پاستوریزه

از عدم مشاهده تب مالت تا جلوگیری از مصرف فرآورده‌های غیر پاستوریزه

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ مورد آلوده به بروسلوز(تب مالت) در گاو و گوساله شناسایی نشده است، اظهار کرد: از شهروندان می‌خواهیم از مصرف هرگونه فرآورده خام دامی که به روش سنتی تهیه می‌شود خودداری کنند.

محمدعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین و بیشترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود و به همین دلیل همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) در سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول ۱۴۰۱ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۴ هزار و ۵۶۳ راس بره و بزغاله ماده و تعداد ۲۰هزار و ۶۶۴ راس گاو و گوساله و در سه ماهه اول سال ۱۴۴هزار و ۸۲۰ راس بره و بزغاله و  ۲هزار و۱۳۷ راس گاو و گوساله علیه بروسلوز واکسینه شده است.

وی تصریح کرد: در راستای برنامه پایش و مراقبت از بیماری بروسلوز در سال ۱۴۰۰ از تعداد ۱۱هزار و ۴۶۴ راس گاو، ۳هزار و ۲۲۸ نفر شتر و  ۵هزار و ۷۶ راس گوسفند و بز نمونه گیری (خونگیری) بعمل آمده که از این تعداد ۶ نفر شتر و ۴۲۵ راس گوسفند از چرخه تولید حذف شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: همچنین در سه ماهه اول امسال نیز ۳هزار و ۲۲۱ راس گاو و گوساله، ۲۹۵ راس گوسفند و بز و ۸۵۶ نفر شتر تحت پوشش برنامه پایش بیماری بروسلوز قرار گرفته و ۲۵ راس گوسفند آلوده به بیماری از چرخه تولید حذف شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند از راه‌های گوارشی، تنفسی و همینطور از راه جلدی به بدن انسان وارد شود، گفت: دام‌های مبتلا به بروسلوز، معمولا در اولین دوره آبستنی سقط جنین کرده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن، با دفع ترشحات به شدت آلوده ، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می‌شوند که این موضوع خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه به علت عدم وجود علایم بالینی (ظاهری) مشخص بر روی دام تشخیص بیماری از طریق آزمایشگاهی ممکن است، یادآور شد: مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده خصوصا پنیر تازه، سر شیر و بستنی خامه دار و آغوز، آلوده بودن ظروف مورد استفاده در حین شیر دوشی دام‌ها یا تماس با مواد دفعی دام‌های مبتلا تماس مستقیم با بافت‌های آلوده دامی، تنفس گرد و غبار موجود در هوای طویله و اصطبل دام‌ها از راه‌های انتقال بیماری به انسان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha