• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401052417096
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برگزاری آیین سنتی مذهبی «سفره برکت» در شهر برزک کاشان

برگزاری آیین سنتی مذهبی «سفره برکت» در شهر برزک کاشان

ایسنا/اصفهان همزمان با فرارسیدن شانزدهم محرم، موسوم به ششم امام حسین(ع) آیین سنتی مذهبی سفره برکت در شهر برزک برگزار شد.

محمد خداداد نوش‌آبادی، پژوهشگر مطالعات آیینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آیین سنتی و مذهبی ششم امام حسین(ع) در شهر برزک نوعی سنت برکت خواهی است که به گفته معمرین این آبادی حدود دو قرن است که در تکیه مصلی برپا می‌شود.

وی افزود: سنت قدیم بر این است که شش کاسه گلین در هفت مجمعه مسین قرار داده و تحفه درختان پر میوه، پر مغز و نغز برزک را در سینی می‌گذارند و به سفره تکیه هدیه می‌دهند. 

این پژوهشگر مطالعات آیینی، گفت: بادام، گردو، انواع جوزقند، انواع برگه‌های خشک شده از میوه‌های درختی، توت خشک، انجیر خشک، کشمش، نخودچی، بادام زمینی، خرما، نقل، قند، نبات، کام، شکلات، حلوا، انواع میوه‌های فصل، انواع شیرینی و... در سفره‌ای بزرگ در تمام عرض مسجد موسی بن جعفر(ع) محله مصلی برزک چیده می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز کاشان پژوهی دانشگاه کاشان، گفت: مرکز سفره برکت خواهی هم زیراندازی سبز دارد که کتاب مقدس، شمع و شمعدان در آنجا فراتر از دور و بر خود بوده و بر تمام سفره احاطه دارد.

خداداد نوش‌آبادی تصریح کرد: در این مراسم آئینی، میدان‌داری با زنان است. نوبرانه‌ها را در طول سال نگه می‌دارند تا در روز موعود در کاسه‌ها بریزند، کاسه‌ها را در سینی می‌گذارند، سینی‌ها را بر سر می‌نهند و مسجد می‌آورند و بعد از سفره‌آرایی و چیدمان آن، خواندن قرآن و دعا و سخنرانی برگزار می‌کنند.

وی در مورد محتوای سفره برکت، گفت:  شهید عاشورا هرچند در سال ۶۱هجری در میعادگاه نینوا در محاصره اشقیا عزیز داشته نشد، اما در بین شیعیان معتقد بلکه همه آزادی خواهان، همچنان عزیز مانده و به همین علت در نذرهای خود، بهترین و خواستنی‌ترین تحفه‌ها را پیشکش می‌دارند.

خداداد تصریح کرد: منطقه برزک که به کشاورزی شهره است، ماندنی‌ترین و گرانبهاترین دسترنجشان را به نذر پیوند می‌زنند تا هم ادای دِین و بزرگداشتی بگیرند و هم برای زندگی، محصول، آب و باغ خود طلب برکت، جذب خیر و دفع شر کرده، سلامت و حاجت خود را طلب کنند و با حال خوش‌تر به زندگی سلام گویند.

مدیر اجرایی مرکز کاشان پژوهی دانشگاه کاشان، اظهار کرد: صحنه پایانی مراسم، ‌بعد از قرآن، دعا و سخنرانی، مخلوط کردن همه آجیل‌ها و خوراکی‌ها است که سپس به بسته‌های کوچک تقسیم کرده و بین عزاداران، حاضران و سفارش‌دهندگان توزیع می‌کنند.

وی گفت: بخش پایانی آیین برکت برزک، با رسم‌های شفاخواهی و درمان طلبی مانند «چَش چینی» و «قاشق زنی» همسانی دارد. چرا که با مخلوط کردن همه خوراکی‌ها شاید بخشی از خوراکی‌ها و تحفه‌هایی که حلال، طیب، طاهر و نظرکرده‌تر است در بسته هر نفر باشد و باعث سرازیر شدن خوبی و خیرمندی برای گیرنده نذری باشد.

به گزارش ایسنا، آیین روز ششم امام حسین شهر برزک به شماره ۷۰۵ در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۱ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است و امروز علاوه بر محله مصلی در محله‌های دیگر برزک نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha