• جمعه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401052820327
  • خبرنگار : 50034

همدان غرق در بی‌آبی!

همدان غرق در بی‌آبی!

ایسنا/همدان با تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی زنگ خطر بحران آب در همدان به صدا در آمد و کارشناسان نگرانی خود درباره از دست دادن منابع آبی استان را از چندین سال قبل اعلام کردند.

گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در تابستان این استان را با تهدید روبرو می‌کرد و وزارت نیرو را به فکر انتخاب یک منبع آبی جایگزین برای همدان واداشت.

به دلیل کاهش بارش برف در سال‌های گذشته، طرح انتقال آب از تالوار به عنوان یکی از منابع آبی جایگزین سد اکباتان که حالا دیگر ورودی ندارد کلید خورد اما هر بار به دلایلی متوقف شدتا جایی که مسئولان به فکر آبرسانی از نقطه دیگری شدند.

به هرحال تا کنون هیچ یک از طرحهای انتقال آب به همدان اجرایی نشد و امسال و در ماه های اخیر همدانی ها بحران آب را به طور کاملا جدی احساس کردند به طوریکه قطعی آب در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

در روزهای نیمه دوم مرداد ۱۴۰۱ قطعی آب در همدان بیش از پیش شده به طوری که از ۲۱ مرداد قطعی آب به مدت طولانی خانواده های همدانی را با چالش جدی روبرو کرده است.

با وجود تلاش مسئولان برای تامین آب همدان از طریق حفر چاه، عدم اطلاع رسانی درباره قطعی های مداوم و مدت زمان بالای قطعی شهروندان همدانی را به ستوه آورده اما با این حال مسئولان آبفای استان در مصاحبه های خود اعلام کردند که قطعی آب از پیش تعیین شده نبوده و به دلیل خالی شدن مخازن آب بوده است.

به هر حال پس از گذشت حدود یک هفته شرکت آب و فاضلاب استان برنامه ای برای قطعی آب در همدان ارائه کرده است.

به گفته مدیران همدان آب‌رسانی از تالوار به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا رسیدن آب از این سد طرح ضربتی آبرسانی به شهر همدان از طریق حفر چاه و اجاره چاه های کشاورزی انجام خواهد شد.

همچنین استاندار همدان روز گذشته از خط انتقال آب شرب همدان به تصفیه خانه شهید بهشتی بازدید کرده و  نسبت به اطلاع‌رسانی زمان‌بندی دقیق برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان به مدیران آب‌منطقه‌ای و آبفا تاکید کرد و گفت: مشکل تاریخی آب شرب مردم همدان، در ماه‌های آینده یک‌بار برای همیشه حل‌ خواهد شد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که با سرعت بسیار بالا طی این چند ماه در سطح کشور اجرا شد، پروژه طرح آبرسانی همدان است، توضیح داد: ۱۷ سال در طرح آبرسانی همدان تاخیر صورت گرفته است، که طی این مدت تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ اما با اقدام و تلاش دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزیر نیرو به این طرح، اکنون در مدت قریب به چهار ماه، بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

استاندار همدان تأکید کرد:مردم ولایت‌مدار همدان، با خویشتن‌داری، همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا طرح آبرسانی به شهر همدان، به اتمام برسد.

به نظر می‌رسد تنها راه برای گذر از این بحران صبوری کردن و البته صرفه‌جویی بیش از پیش مردم است تا مسئولان نیز بتوانند مشکل آب را حل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۲۳:۴۲

یک عمر خوردید و از منابع ملی به نفع خود استفاده کردید حالا که دیگر فرصتها سوخته دایه داغتر از مادر شدند...استاندار شریف !