• یکشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401071004673
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی/ ۱۴

مجتمع بارگاهی زرشک تا سال آینده در زیرکوه افتتاح می‌شود

مجتمع بارگاهی زرشک تا سال آینده در زیرکوه افتتاح می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار زیرکوه گفت: برای تکمیل مجتمع بارگاهی زرشک در این شهرستان حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با برآوردها امید داریم سال آینده به بهره برداری برسد.

محمدرضا غیرتی در گفت‌وگو با ایسنا به اشاره به سطح زیر کشت زرشک در این شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان زیرکوه ۵۰ درصد باغات شهرستان شامل ۳۵۰۰ هکتار زیر کشت زرشک است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود بیش از چهار هزار تن زرشک از این سطح برداشت می‌شود، تصریح کرد: زرشک محصولی است که فصل برداشت آن اوایل پاییز است و زمان برداشت این محصول با باران‌های پاییزی مواجه می‌شود.

غیرتی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که برای زرشک کاران وجود دارد بارگاه زرشک است و در این راستا تدبیری که اندیشیده شده ارائه تسهیلاتی برای احداث بارگاه زرشک است، اما احداث بارگاه زرشک در مقیاس خرد و اندک انجام می‌شود.

وی افزود: تاکنون حمایتی از این حیث که بارگاه‌های زرشک متمرکز ایجاد شود اتفاق نیفتاده، اما در سال جاری دولت بر آن شده که تسهیلاتی را برای ایجاد مجتمع‌های بارگاهی زرشک تخصیص دهد و تاکنون توانستیم در یک نقطه زمین‌هایی را واگذار کنیم و آن هم در روستای افین است که بیشترین سطح زیر کشت را در استان دارد.

غیرتی با بیان اینکه برای احداث مجتمع بارگاهی زرشک پرونده‌ها تقریبا تکمیل شده و در دست اقدام است و اگر تسهیلات اعلام شود به کشاورزان ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: برای احداث این مجتمع‌ها به کشاورزان زمین‌هایی را ارائه دادیم که هنوز به بهره برداری نرسیده که درخواست وام آن داده شده و در حال انجام است؛ اگر مجتمع بارگاهی زرشک ایجاد شود هر کشاورز برای خشک کردن محصول خود از بارندگی در امان می‌ماند.

فرماندار زیرکوه با اشاره به ساز و کار بازاریابی و فروش، تصریح کرد: برداشت محصول زرشک از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان آبان ماه به طول می‌انجامد بنابراین یک دوره برداشت تقریبا دو ماهه را سپری می‌کند و از آن جایی که اکثر کشاورزان شهرستان تک محصول هستند و درآمد آن‌ها وابسته به تولید زرشک است باید دولت تمهیداتی را پیش بینی کند که کشاورز مجبور نشو محصول خود را به هر قیمت بفروشد.

غیرتی اظهار کرد: همه ساله دولت به صورت مقطعی نسبت به خرید زرشک اقدام می‌کند،  اما این امر به گونه‌ای نیست که همه کشاورزان را  شامل شود و تنها در برهه‌ای ممکن است ورود پیدا کنند؛ به همین دلیل تعدادی از کشاورزان خرده مالک مجبور شدند محصولات خود را ارزان بفروشند چراکه به درآمد آن نیاز داشتند.

وی افزود: برای زرشک بازار مشخصی وجود ندارد که کشاورز با اطمینان محصول خود را بفروشد و ساز و کار خرید تضمینی نیز برای این محصول تعریف نشده تا کشاورز احساس امنیت کرده و ضرر نکند.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه زرشک محصولی است که کمتر دچار آسیب و آفت می شود و  در سال زراعی جاری خطر زنگ زرشک را داشتیم که با تمهیدات جهاد کشاورزی از پیشرفت آن جلوگیری شد، اما با وجود اینکه در تولید زرشک نیاز به سم و آفت کش نداریم نیاز به کود داریم که به اندازه کافی در  دسترس است.

مجتمع بارگاهی زرشک تا سال آینده در زیرکوه افتتاح می‌شود

معرفی یک محصول مغفول مانده

غیرتی در خصوص برگزاری جشنواره ملی زرشک در مهرماه، ادامه داد: نکته اول در خصوص این جشنواره این است که جشنواره‌ای برای اولین بار مختص زرشک برگزار می‌شود که ملجایی برای معرفی این محصول است و توجه مسئولان به این حوزه جلب خواهد شد تا دست اندرکاران متوجه خاص بودن و منحصر  به فرد بودن این محصول شوند.

وی با بیان اینکه عده زیادی از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند و زرشک یک محصول منحصر به فرد و استراتژیک است که می‌تواند فرآورده‌های متعددی را داشته باشد، تصریح کرد: اگر این محصول شناخته شود بسیار مفید واقع خواهد شد؛ نکته دوم این است که لازمه برون داد بهتر جشنواره این است که از مسئولان طراز اول کشور و دست اندرکاران تاثیرگذار سطح ملی در این جشنواره حضور پیدا کنند تا محصول در سطح جامعه معرفی شود.

خام فروشی؛  قیمت و کیفیت سه رکن قابل توجه

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه یکی از آفات این است که کشاورز مجبور است محصول خود را در فصل تولید به قیمت ارزان و حتی نسیه به دلالان بفروشد و بازار زرشک عملا در دست دلالان است، اظهار کرد: به ندرت زرشک را نقد خریداری می‌کنند و همین باعث می‌شود درامدها کفاف هزینه‌ها را ندهد؛ از طرفی درخواست داریم شرکت تعاونی روستایی همه ساله به صورت مقطعی ورود پیدا نکرده و برای خرید فکر اساسی برداشته شود.

غیرتی با بیان اینکه ابتدا باید زرشک کاران بیمه و از طریق ارگان‌های دولتی حمایت شوند، افزود: لازم است برنامه‌های ترویجی برای کشاورزان ارائه شود تا کشاورز آرامش خاطر داشته و نگرانی فروش نداشته باشد.

وی با بیان اینکه برای احداث تالارهای زرشک نیاز به دریافت وام‌های بلندمدت داریم و از طرفی اگر این محصول بخواهد ارزش واقعی خود را نشان دهد لازم است روی کیفیت کار شود، اظهار کرد: تاکنون اقدام عملیاتی و فناورانه برای خشک کردن محصول زرشک انجام نشده و همه موارد سنتی انجام شده؛ حتی صنایع بسته بندی و فرآوری در استان به ندرت وجود دارد.

فرماندار  زیرکوه با ییان اینکه خام فروشی از مشکلات مهم است، افزود: زرشک باید به صورت میوه عرضه شود که امیدواریم با برگزاری این قبیل جشنواره‌ها این محصول به ارزش واقعی خود برسد و سود دلالان به جیب کشاورز برود.

غیرتی با بیان اینکه اکنون قیمت زرشک را دلال تعیین می‌کند و کشاورز اختیاری در تعیین قیمت ندارد، تصریح کرد: در دو سال اخیر قیمت زرشک با وجود تورم‌ها افزایش پیدا نکرده و از طرفی در شهرستان زیرکووه هیچ سردخانه‌ای برای نگهداری زرشک و سپس فروش آن در زمان مناسب نداریم که امیدواریم تمهیداتی اندیشیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha