• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401081509917
  • خبرنگار : 50123

ابعاد تاثیرگذار در مقوله همسر آزاری

ابعاد تاثیرگذار در مقوله همسر آزاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بخشی از مسائل همسرآزاری مربوط به تحولات دنیای جدید است، گفت: در دورانی که زنان حضور فعال در اجتماع دارند، از رشد و توسعه فردی برخوردارند، دارای دانش و تخصص بالاتر بوده، لازم است مردان در خود تغییراتی را متناسب با دنیای جدید ایجاد و زنان را همراهی کنند.

شهرام مقدس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ابعاد بسیار زیادی بر موضوع همسرآزاری تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: یک فرآیند تاریخی در این مساله وجود دارد، در بدو و پیش از تاریخ جوامعی شکل گرفت که مردان به دلیل شرایط فیزیکی، جسمانی و مراقبت از خانواده در موقعیت بالاتری قرار می‌گرفتند.

این جامعه‌شناس افزود: بعدها این مساله موجب بروز دیگر اتفاقات شد که به دلیل داشتن قدرت مرد نوعی مالکیت در آن‌ها شکل گرفت، یعنی به لحاظ شرایط اقتصادی، فیزیکی و جسمانی در طول تاریخ با واژه‌هایی همچون پدر سالاری و مردسالاری در فضاهای اجتماعی مواجه شدیم، البته این مساله موجب می‌شد که خود به خود حقوق برابر رعایت نشود، یعنی برخلاف اینکه زن در فرزندآوری، فرزند پروری و مسائل درونی خانواده بسیار تلاش می‌کند اما به دلیل مسائل اقتصادی و نوع فعالیت‌های خود، مالکیتی ندارد، بنابراین اگر مالکیتی در زن ایجاد و یا درآمدی به ازای فعالیت‌هایش درنظر گرفته می‌شد، قطعا نقش بالاتری را می‌توانست احراز کند.

وی گفت: باید بخشی از خشونت و همسرآزاری را به لحاظ موقعیت‌های تاریخی آن‌ها تحلیل کنیم، از طرفی پدیده‌هایی که امروزه ممکن است همسرآزاری تلقی شود، روزی طبیعی بودند و زن آن‌ها را می‌پذیرفت، زیرا نوعی ارزش به شمار می‌رفتند و آن‌ها را جزو ویژگی‌های مردانه حساب می‌کردند، اما در دنیایی که کیفیت زندگی مرتبط با عقل، ذهن، هوش و توانایی‌های فکری انسان‌هاست، صرفا دیگر نمی‌توان موقعیت جسمانی مردان را برتری کاملی بیان کرد، بلکه باید به لحاظ هوشی و مدیریتی مردان را سنجید.

مقدس ادامه داد: زمانی‌که زنان در موقعیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند اینجاست که نوعی رقابت میان مردان و زنان شکل می‌گیرد و توانایی‌هایی که در گذشته مردان در عرصه‌های اقتصادی ابراز می‌کردند، اکنون در عرصه‌های دیگر زنان را رقیب تمام عیاری برای خود می‌بینند، البته ممکن است مردان قادر به پذیرش و همراهی وضعیت جدید نباشند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه بخشی از مسائل همسرآزاری مربوط به تحولات دنیای جدید است، تصریح کرد: در دورانی که زنان حضور فعال در اجتماع دارند، از رشد و توسعه فردی برخوردارند، دارای دانش و تخصص بالاتر بوده و قادر نیستند وضعیت‌هایی که شرایط خشونت‌زا و همسرآزاری بوده را بپذیرند، لازم است مردان در خود تغییراتی را متناسب با دنیای جدید ایجاد و زنان را همراهی کنند.

وی بیان کرد: این مسائل موجب شده نوعی جنگ قدرت در خانواده شکل بگیرد که حیطه نفوذ، تصمیم‌گیری و اختیارات در خانواده به این مساله برمی‌گردد که کدامیک حرف آخر را در خانواده مطرح کنند، البته مرد بیان می‌کند حرف اول و آخر با من است، اما زن نمی‌پذیرد و تبعیت از رویکرد برابر طلبانه و مساوات‌طلبی را مطرح می‌کند، یعنی خانواده در دنیای مدرن به سمت مساوات‌گرایی و برابرخواهی پیش می‌رود.

مقدس اضافه کرد: زن و مرد دو انسانی هستند که در خلقت برابرند و هیچ تمایزی بر آن‌ها قائل نشده، پس زمانی‌که این دو برابرند، باید برابرخواهی در عرصه‌های جدید زندگی تعریف شود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: معمولا در ابتدای زندگی ممکن است انتخاب‌های مناسبی صورت نگیرد و بعد از ازدواج اختلاف نظرها و مشکلات زناشویی تشدید شود، بنابراین اگر نارسایی‌های درون خانواده برطرف نشود موجب وخیم‌تر شدن اوضاع زندگی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha