• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401090804849
  • خبرنگار : 50123

یک پژوهشگر:

برای رونق تولید شرکت‌های دانش بنیان اقدامات عملیاتی اجرا شود

برای رونق تولید شرکت‌های دانش بنیان اقدامات عملیاتی اجرا شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرعامل شرکت «نهال گستر چهارمحال» در خصوص انتظارات شرکت‌های دانش بنیان از مسئولان، تاکید کرد: لازم است توجه بیشتری به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان صورت گیرد، انتظارات از مسئولان در بحث اقدامات حمایتی است، به طوری‌که از بحث شعاری خارج و اقدامات عملیاتی جهت رونق تولید و کسب و کارها اجرا شود.

اولین شرکت دانش بنیان در حوزه داروها و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان در چهارمحال و بختیاری شرکت «نهال گستر چهارمحال» است که در زمینه کشت و پرورش گیاهان دارویی، فرآوری گیاهان دارویی شامل عصاره‌گیری، اسانس‌گیری و استخراج مواد موثره گیاهان دارویی، تهیه و فرمولاسیون داروهای گیاهی در درمان بیماری‌های انسانی (داروهای جالینوسی طب سنتی و داروهای پیشرفته گیاهی)، انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، تامین، بازرایابی و فروش مواد و تجهیزات پزشکی فعالیت دارد.

مجید اسدی سامانی_ مدیرعامل شرکت «نهال گستر چهارمحال» متولد ۱۳۶۴ دارای مدرک دکتری تخصصی علوم زیست پزشکی با گرایش ایمنی‌شناسی پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به علاقه‌مندی به تحقیق و پژوهش در حوزه فرآورده‌های طبیعی تحقیقات متعددی در حوزه گیاهان دارویی و امکان‌سنجی استفاده از آن‌ها در پیشگیری و درمان بیماری‌ها به ویژه سرطان انجام داده‌ام.

این پژوهشگر گیاهان دارویی افزود: در سال ۱۳۹۰ در راستای تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات تولیدی اقدام به ثبت شرکت در حوزه داروها و فراورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان کرده‌ام، از طرفی راه‌اندازی هسته‌های فناور، تولید فرآورده‌های طب ایرانی، تهیه و فرمولاسیون داروهای پیشرفته، ثبت اختراعات متعدد محصولات تولیدی از طریق تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و دریافت مجوزهای فناوری برای محصولات، دریافت مجوز دانش بنیانی برای محصولات و فناور برتر دانشگاهی و استانی را از دستاوردهای این شرکت بیان کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شرکت ضمن استقرار در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، انجام تحقیقات علمی و توسعه‌ای و تولید دانش فنی به دنبال رفع نیازهای جامعه سلامت است.

اسدی با اشاره به اینکه شرکت دانش‌بنیان نهال گستر چهارمحال در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسید و فعالیت خود را با انجام تحقیقات علمی پژوهشی بر روی گونه گیاه دارویی در حال انقراض کرفس کوهی آغاز کرد، گفت: این شرکت با ارائه ایده باززایی درون شیشه‌ای گیاه دارویی کرفس کوهی به مرکز رشد دانشگاه شهرکرد گامی موثر در جهت جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند برداشت، در ادامه تحقیقات علمی پژوهشی، بر روی ارزیابی اثرات گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان بیماری‌های انسانی در سال ۱۳۹۳ پس از ثبت اختراع سه داروی گیاهی نسبت به ثبت آن‌ها در قالب محصولات دانش بنیان اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت نهال گستر چهارمحال ادامه داد: تیم تحقیق و توسعه این شرکت با انجام تحقیقات شبانه‌روزی موفقیت‌های جدیدی کسب کرده و موفق به ثبت اختراع قطره گیاهی ضد آنفلوآنزا شده است، همچنین گام‌های موثری جهت پیشگیری و درمان سرطان برداشته که این تحقیقات در مرحله پیش از کارآزمایی‌های بالینی قرار دارد.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ محققان این شرکت پس از مطالعات گسترده بر روی اثرات گیاهان دارویی براساس کاربردهای طب سنتی آن‌ها با وجود متخصصین داروساز و طب سنتی، همکاری با سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جهت تولید داروهای مرکبه را شروع کردند که حاصل این همکاری تولید بیش از ۳۰ داروی مرکبه طب ایرانی با روش‌های نیمه صنعتی و با اشکال نوین دارویی همچون کپسول، شربت، معجون، حب، پماد و ... بود که توانسته ضمن پاسخگویی به نیاز مردم استان نسبت به ارائه آن‌ها به سایر سلامتکده‌های مصوب وزارت بهداشت نیز اقدام کند.

اسدی توضیح داد: این شرکت با دارا بودن تمامی کتب مرجع طب سنتی و دارونامه‌های گیاهی کشورهای مختلف و کادری متخصص در حوزه علوم زیست پزشکی، علوم دارویی و طب ایرانی، پتانسیل بالایی در جهت تولید محصولات طب ایرانی دارد، همچنین همکاری و مشاوره با مراکز تحقیقات گیاهان دارویی و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان و دارا بودن آزمایشگاه‌های کنترل کیفی میکروبی و استانداردسازی شیمیایی و فیتوشیمی مجهز، این شرکت را در راستای رسیدن به اهداف خود در جهت اعتلای طب ایرانی، اصلاح سبک زندگی و کاهش بار بیماری‌ها سوق می‌دهد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی یادآور شد: دریافت مجوز فناوری برای دو محصول تولیدی شرکت و استقرار و فعالیت در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از دیگر فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت بوده است، این شرکت در گام بعدی خود ضمن تحقیقات توسعه‌ای خود بر روی فرمولاسیون‌های پیشرفته دارویی اقدام به تهیه و فرمولاسیون سه فرآورده طبیعی کرده که منجر به یک مورد ثبت اختراع شد، البته هر سه محصول با احراز شرایط دارا بودن سطح دانش فنی و تحقیق و توسعه‌ای به عنوان محصول دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ ثبت شدند.

اسدی تاکید کرد: تیم علمی متخصص در حوزه‌های علوم زیست پزشکی، علوم دارویی، بیوتکنولوژی، طب ایرانی و مدیریت و بهره‌مندی از توان دانشجویان جوان و مستعد برای پیشبرد اهداف تحقیق و توسعه‌ای، شرکت را در زمره شرکت‌های مستعد رشد و تعالی و گام نهادن در مسیر خدمت به جامعه سلامت قرار داده است.

وی وجود بروکراسی‌های اداری متعدد در اخذ مجوزهای تولید و بهره‌برداری را از مهم‌ترین چالش‌ پیش‌روی شرکت بیان کرد و گفت: واردات محصولات با کیفیت پایین و ارزان‌قیمت که مانع رقابت‌پذیری در بحث فروش محصولات تولیدی می‌شوند، پشتیبانی محدود در خصوص تامین دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته خط تولید و مشکلات بیمه‌ای پرسنل و قراردادهای شرکت‌ها از دیگر چالش‌های پیش‌روی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه دارو است.

مدیرعامل شرکت نهال گستر چهارمحال ضمن حمایت پارک علم و فناوری از شرکت‌های تولیدی، تصریح کرد: امکاناتی همچون فضای استقرار، فضای تولید و حمایت‌های مادی و معنوی از آن‌ها به عمل می‌آید، البته شرکت‌هایی که رویکرد اصلی آن‌ها تحقیق و توسعه بوده و نسبت به تولید دانش فنی اقدام می‌کنند، حمایت‌ها محدودتر است.

وی در خصوص انتظارات شرکت‌های دانش بنیان از مسئولان، خاطرنشان کرد: قطعا برای شروع فعالیت و راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا حمایت دستگاه‌های اجرایی در بحث ثبت، دریافت مجوزات، تسهیلات مالی و حمایت‌های معنوی احساس می‌شود، بنابراین لازم است توجه بیشتری به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان صورت گیرد، به طوری‌که خرید محصولات از این شرکت‌ها در اولویت قرار گیرد و از این طریق زمینه ادامه فعالیت شرکت‌ها و تولید داخلی محقق شود، البته انتظارات از مسئولان در بحث اقدامات حمایتی است، به طوری‌که از بحث شعاری خارج و اقدامات عملیاتی جهت رونق تولید و کسب و کارها اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha