• شنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401101005600
  • خبرنگار : 50123

کاهش ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری/ در روزهای سرد هم یاریگر بیماران نیازمند خون باشیم

کاهش ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری/ در روزهای سرد هم یاریگر بیماران نیازمند خون باشیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ذخیره خون استان به ۵.۲ روز رسیده است، گفت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مربوط به ایام خاصی نبوده و مساله‌ای همیشگی است، بنابراین در روزهای سرد سال نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی بیش‌تر می‌شود.

حسین هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ایده‌آل ذخایر خونی هفت روز است، اظهار کرد: در حال حاضر این رقم در استان به ۵.۲ روز رسیده است که مهم‌ترین دلیل آن سرمای هوا و کاهش مراجعان و افزایش میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان‌هاست.

وی از راه‌اندازی پویش«چتر سرخ زندگی» در استان خبر داد و افزود: این پویش به دلیل کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون راه‌اندازی شده است تا مردم برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون ترغیب شوند، زیرا بهبودی بیماران نیازمند با خون دریافتی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در مورد اینکه سرمای هوا ارتباطی به کیفیت اهدای خون ندارد، تصریح کرد: این موضوع دلیل علمی و منطقی ندارد، اما برخی به دلیل تفکر نادرست از مراجعه به مراکز انتقال خون در فصول سرد سال اجتناب می‌کنند، همانگونه که مراجعه بانوان برای اهدای خون بسیار کم و در حد چهار درصد است البته این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است، به طوری‌که بانوان باید بدانند اهدای خون برای آن‌ها ممنوع نبوده و پیش از اهدای خون تست هموگلبین گرفته می‌شود در صورت کم خونی، به هیچ عنوان خونی از فرد گرفته نمی‌شود.

هاشمی تاکید کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مربوط به ایام خاصی نبوده و مساله‌ای همیشگی است، بنابراین باید در روزهای سرد سال که نیاز بیماران به خون و فرآورده های خونی بیش‌تر می‌شود، اهدای خون توسط اهداکنندگان به صورت مستمر، منظم و مرتب انجام شود تا با آسودگی خون در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد، زیرا بیماران تالاسمی، هموفیلی و بیماران سرطانی از جمله افرادی هستند که باید بالاجبار خون دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha