• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401101207407
  • خبرنگار : 50037

بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال، مطالبه‌ بر زمین مانده اسدآبادی‌ها

بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال، مطالبه‌ بر زمین مانده اسدآبادی‌ها

ایسنا/همدان اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در ۸ مهرماه سال ۸۸ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا با تصویب و راه اندازی این بنیاد هر ساله در بودجه کشور برای آن اعتبار لحاظ شود و با اختصاص ردیف اعتباری به آن این بنیاد بتواند با برنامه های مختلف فرهنگی، نکوداشت‌ها، کارهای پژوهشی در راستای شناساندن و معرفی شخصیت بزرگ سیدجمال گام‌های موثرتری بردارد.

یکی از اتفاقات خوبی که می‌تواند در رابطه با سیدجمال الدین اسدآبادی رقم زده شود و بزرگداشت سیدجمال را تنها به برگزاری یک برنامه سالگرد و کنگره محدود نکند، ثبت بنیاد سیدجمال بوده که همواره در چندین سال گذشته مسئولان  و مدیران متعددی بر آن بوده‌اند تا راه اندازی بنیاد محقق شود و این‌بار مسئولان تلاش مجدانه‌ای دارند تا این اتفاق ماندگار قبل از کنگره سیدجمال در ۱۸ اسفندماه رقم زده شود. اما اینکه چه اقداماتی در این رابطه در دست انجام است؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اسدآبادی بودن سیدجمال بزرگترین میراث برای همشهریان او در اسدآباد قلمداد می‌شود که باید از ثمره مداوم این شخصیت بهره‌مند شویم.

کیومرث سرمدی‌واله افزود:با توجه به اینکه هر ساله ۱۸  اسفندماه کنگره سیدجمال در شهرستان برگزار می‌شود چندی پیش دیداری با وزیر ارشاد در این رابطه داشتیم که در این باره در این جلسه مواردی مورد بحث و پیگیری قرار گرفت که راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال یکی از جمله این موارد مهم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنیاد علمی فرهنگی سید جمال  تصویب شود به عنوان یک مرجع از این پس هرساله دارای ردیف اعتباری خواهد بود و می تواند برنامه‌های مورد نظر مختلفی را در طول سال به روز انجام دهد.

سرمدی‌واله ادامه داد: در دیدار با وزیر ارشاد بحث بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال پیگیری شد و با دستور وزیر اعضای هیات امنای حقیقی و حقوقی بنیاد در حال تعیین شدن است ضمن اینکه نخستین جلسه تعیین اعضاء را در هفته‌های آینده در دفتر وزیر در تهران تشکیل خواهیم داد.

وی همچنین از اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و احیای محوطه یادمان سید جمال الدین اسدآبادی خبر داد و تصریح کرد: براساس قول هایی که پیش از این وزارت ارشاد داده بود، کار تملک املاک اطراف یادمان سیدجمال و اصلاح و بازسازی آن با اعتبار تعیین و در نظر گرفته شده،  آغاز شده و دو پلاک‌ملکی تملک شده است.

سرمدی‌واله با اشاره به اینکه در دیدار چند روز پیش خود با وزیر ارشاد نسبت به توجه و نگاه ویژه به هنرمندان اسدآبادی نیز قول هایی گرفته شد، افزود: پیگیری برای اختصاص هر چه سریع‌تر بودجه به منظور تجهیز سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد شهرستان اسدآباد از دیگر موارد پیگیری شده در دیدار با وزیر ارشاد با توجه به پیش رو بودن کنگره سیدجمال در ۱۸ اسفندماه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در ۱۲ آذرماه در جلسه هماهنگی مراسم بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی که در سالن اجتماعات فرمانداری اسدآباد برگزار شد، اظهار کرد: بنیادسیدجمال‌الدین اسدآبادی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و برای راه اندازی بنیاد باید اعضای هیات امنا آن معرفی شود.

مسعود ویژه گفت: با مشخص شدن اعضای هیات امنای بنیاد سیدجمال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد از طریق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هر چه سریع‌تر  پیگیری لازم برای مقدمات راه اندازی بنیاد سیدجمال را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ثبت بنیاد ملی سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۸۸ مکاتبات آن انجام و برای این کار  اساسنامه در نظر گرفته شده تصریح کرد: باید تلاش کرد طی یک یا دو ماه آینده قبل از سالگرد شهادت و کنگره سیدجمال بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی راه اندازی شود و این اتفاق ماندگار بیفتد و بنیاد ملی سیدجمال رقم بخورد.

ویژه اعضای هیات امنای بنیاد سیدجمال را شامل دو گروه افراد حقیقی و حقوقی دانست و خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در استان همدان، استاندار، رئیس انجمن آثار مفاخر، رئیس ایران‌شناسی، نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ارشاد، رئیس دانشگاه بوعلی، فرماندار و امام جمعه اسدآباد جزء اعضای حقوقی هیات امنای بنیاد سیدجمال به شمار می‌روند که علاوه بر آن دو نفر از صاحب نظران حوزه سیدجمال شناسی ضمن معرفی باید به تایید استاندار رسیده و سه نفر معتمد هم باید فرماندار و امام جمعه اسدآباد پیشنهاد دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در گام اول اگر این افراد مشخص شود اداره کل ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد از طریق معاونت فرهنگی سریعا پیگیری لازم را برای مقدمات راه اندازی بنیاد سیدجمال داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه امیدواریم با تحقق راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال الدین اسدآبادی در آینده نه چندان دور با چنین اتفاق خوبی به عنوان یک مطالبه چندین ساله و اختصاص ردیف اعتباری به آن، کارهای پژوهشی و فعالیت فرهنگی، هنری و نکوداشت های مختلفی در عرصه معرفی و شناساندن هر چه بیشتر سیدجمال الدین اسدآبادی بیدارگر مشرق زمین برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha