• سه‌شنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401102718505
  • خبرنگار : 50225

/بسیج ملی تغذیه سالم/

برنامه "۵۲۱۰"، بهترین راه پیشگیری از چاقی کودکان

برنامه "۵۲۱۰"، بهترین راه پیشگیری از چاقی کودکان

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم اجرای برنامه ۵۲۱۰ برای پیشگیری از چاقی کودکان، گفت: به هیچ عنوان دارو درمانی برای کاهش وزن کودک و نوجوان توصیه نمی شود و تنها راه کاهش وزن کودکان اصلاح تغذیه و فعالیت بدنی است.

دکتر پژمان بختیاری نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مطالعات نشان داده کودکانی زیر پنج سال چاق، احتمالا تا بزرگسالی و میانسالی چاق می‌مانند بنابراین خطرات ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ناتوان‌کننده در این افراد بیشتر است.

وی با بیان اینکه نباید ذائقه کودکان به غذاهای شور، شیرین و چرب عادت داده شود، تصریح کرد: مشاهده شده که ذائقه کودکان توسط والدین تغییر داده می‌شود به گونه‌ای غذای شور، چرب و نوشیدنی‌های پرکالری قوت غالب برخی خانواده‌ها شده‌اند.

بختیاری‌نیا با اشاره به اهمیت تحرک کودکان گفت: کودکان امروز مدت زیادی پای کامپیوتر و موبایل هستند و از طرف دیگر آپارتمان‌نشینی نیز موجب شده کودکان مانند سابق بازی نکنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از چاقی در کودک، توصیه می‌شود کودکان برنامه ۵۲۱۰ را اجرا کنند؛ بر اساس این برنامه کودکان باید روزانه پنج وعده از میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنند، روزانه حداکثر دو ساعت پای تلویزیون، موبایل و کامپیوتر باشند و روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند، عدد صفر نیز به معنی این است که نوشیدنی‌های دارای قند اضافه استفاده نشود و مصرف آن به صفر برسد و در عوض، نوشیدنی‌های مفید مانند دوغ کم چرب، عرقیات، آبمیوه طبیعی و آب سالم استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه عملی کردن این برنامه از شیوع چاقی پیشگیری می‌کند، افزود: زمانی که یک رفتار برای کودک نهادینه می‌شود تا آخر عمر این کار را انجام می‌دهد بنابراین باید عادات غذایی مناسب و مصرف غذای سالم به کودکان آموزش داده شود.

بختیاری‌نیا تصریح کرد: به هیچ عنوان دارو درمانی برای کاهش وزن کودک و نوجوان توصیه نمی‌شود و تنها راه کاهش وزن کودکان، اصلاح تغذیه و فعالیت بدنی است. استفاده از این داروها رشد، هوش و تکامل کودک را به مخاطره می‌اندازد بنابراین والدین نباید با هر راهی کودک خود را لاغر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha