• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401110201386
  • خبرنگار : 50039

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی گلستان عنوان کرد:

اقامت ۳۵ هزار مهاجر افغانستانی در گلستان/ کدام مهاجرین طرد می‌شوند؟

اقامت ۳۵ هزار مهاجر افغانستانی در گلستان/ کدام مهاجرین طرد می‌شوند؟

ایسنا/گلستان مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان با بیان اینکه ۳۵ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان در استان گلستان اقامت مجاز دارند، گفت: بالغ بر هفت هزار و ۲۱۲ نفر پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم وارد استان شده‌اند.

ابراهیم اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه استقرار دولت سیزدهم با تغییر حکومت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان مصادف شد که در پی این تغییر شاهد حرکت موج بسیار بزرگ مهاجرت از این کشور همسایه به استان‌های مرزی و دیگر استان‌های شرق، شمال شرقی و جنوب شرق کشور هستیم، اظهار کرد: همین سیل مهاجرت سبب شد تا دولت برای نخستین بار در ابتدای سال ۱۴۰۱ اقدام به اجرای طرح جامع و گسترده شناسایی مهاجرین افغانستانی در ۱۶ استان کشور کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی گلستان با اشاره به اینکه اجرای این طرح علاوه بر ۱۶ استان در برخی استان‌های ممنوعه ورود مهاجرین از قبیل مازندران هم اجرا شد، ادامه داد: در این آمارگیری هفت هزار و ۲۱۲ نفر مهاجر جدید در استان گلستان شناسایی شد که برگه طرح سرشماری دارای اعتبار از دولت جمهوری اسلامی ایران دریافت کردند.

وی مجردین آقا را بیشترین مهاجرین افغانستانی استان گلستان در دوره مهاجرت جدید برشمرد و افزود: اعتبار برگه‌های طرح سرشماری از ۳۰ دی ماه به اتمام رسیده و حضور این مهاجرین مستلزم ابلاغ دستور دولت جهت تمدید یا صدور کارت جدید است.

اقامت ۳۵ هزار مهاجر افغانستانی در گلستان/ کدام مهاجرین طرد می‌شوند؟

طرد بیش از ۶ هزار مهاجر غیرمجاز از گلستان و مازندران

اصلانی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس برای استقرار مجاز مهاجرین افغانستانی در استان گلستان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۶ هزار ۴۹۵ نفر اتباع کشور افغانستان که غیرمجاز به استان وارد شده‌اند و یا از طردی‌های استان گلستان و مازندران هستند به کشورشان بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه مهاجرین غیرمجاز و طردی در گام نخست بین یک تا پنج روز در اردوگاه مراقبتی گرگان پذیرش می‌شوند تا در این مدت مقدمات طرد آنها به کشور متبوع فراهم گردد، اضافه کرد: حدود ۹۹.۵ درصد از مهاجرین اتباع خارجی گلستان افغانستانی و درصد بسیار کمی از اتباع عراق و دیگر کشورها هستند که به عنوان دانشجو در دانشگاه‌های استان پذیرش شده و مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان، اتباع افغانستانی مجاز به اقامت در استان را ۳۵ هزار نفر برشمرد و تصریح کرد: این افراد مدارک معتبر مدنظر از قبیل کارت آمایش، برگه سرشماری و گذرنامه دارند.

وی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت فرزندان حاصل ازدواج پدر افغانی و مادر ایرانی توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ قانونی جهت صدور شناسنامه به فرزندان این زوجین وضع گردید که با ثبت‌نام در سایت و درج تقاضای تابعیت در سه دفتر کفالت امور اتباع و مهاجرین خارجی که در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس مستقر است، می‌توانند برای دریافت شناسنامه برای فرزند به نام مادر ایرانی اقدام کنند.

این مقام مسئول از برابری اتباع افغانستانی با اتباع ایرانی در زمان وقوع جرم در جمهوری اسلامی ایران و صدور حکم توسط قوه قضائیه خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد معدودی از اتباع افغانی به دلیل جرایم مختلف در زندان‌های استان گلستان محبوس هستند که پس از اتمام دوران کیفر به کشور خود طرد می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha