• یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401112921720
  • خبرنگار : 50243

/گزارش ایسنا از پشت صحنه پایان کار شهردار مشهد/

برزخی که از استیضاح به تعلیق تبدیل شد

برزخی که از استیضاح به تعلیق تبدیل شد

ایسنا/خراسان رضوی «شورای ائتلاف هرچه قوی‌تر و پشتوانه مردمی آن مستحکم‌تر باشد، در مطالبه حقوق مردم می‌تواند قوی‌تر عمل کند»، این‌ها جملاتی است که حمیدرضا ترقی، سخنگوی وقت شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی، خردادماه سال گذشته و در آستانه برگزاری ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد در یک نشست خبری بر آن تاکید کرد.

او در این نشست ضمن تشریح عملکرد این شورا با بیان اینکه ما مکانیزمی را به وجود آورده‌ایم که تاکنون وجود نداشته است، اظهار کرد: ما نامزدها را متعهد به پاسخگویی به شورای ائتلاف کرده‌ایم. قطعا نقش شورای ائتلاف برای این پیگیری و نظارت بیشتر خواهد بود. در گذشته ۸ تا ۱۰ نفر لیست شورای ائتلاف را جمع‌بندی می‌کردند و قدرت پیگیری نداشتند، اما امروزه بدنه شورای ائتلاف با قدرت عملکرد نامزدها را مورد نظارت و پیگیری قرار می‌دهد.

اعضای شورای ششم شهر مشهد در حالی در انتخابات به پیروزی رسیدند که از مسیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عبور کردند و این شورا در طول ایام انتخابات وعده داد تا عملکرد نامزدهای منتخبش را در صورت پیروزی در انتخابات همچنان رصد و زیرذره‌بین قرار دهد.

پس از پیروزی لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۴۰۰، اعضای جدید شورای شهر مشهد ۱۴ مرداد سال گذشته کلیددار تالار شهر شدند و پروسه انتخاب شهردار نیز بعد از گذشت ۱۰ روز به سرانجام رسید و "سیدعبدالله ارجائی" در ۲۴ مرداد ماه با رای اعضای شورا به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد.

هنوز چند ماهی نگذشته بود که رفته رفته اختلاف نظرها بین برخی اعضای شورا و شهردار از پشت صحنه به روی صحنه کشیده شد و خود را با حضور کمرنگ شهردار در صحن علنی و در پی آن تذکرات شورایی‌ها به ارجائی به دلیل عدم حضور در جلسات علنی شورا نمایان کرد.

ماجرای غیبت‌های شهردار در جلسات شورا

۲۹ دی ماه سال گذشته در حالی که تنها حدود ۵ ماه از انتصاب ارجائی به عنوان شهردار مشهد می‌گذشت، مهدی ناصحی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بیست و دومین جلسه علنی شورا که به صورت فوق‌العاده پیرامون اصلاح بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد برگزار شده بود، نسبت به عدم حضور ارجائی در این نشست اعتراض کرد و گفت: دستور کار جلسه، اصلاح بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد است و حضور شهردار و معاونان مرتبط در این نشست الزامی است.

او از رئیس شورا خواست نسبت به عدم حضور شهردار در این جلسه برخورد مدیریتی انجام دهد.

با اینکه شهردار پس از تذکر ناصحی در جلسه شورا حضور یافت، اما ظاهرا رویه‌ای که او در واکنش به اختلاف نظر با شورایی‌ها در پیش گرفته بود، غیبت یا حضور کمرنگ در جلسات شورای شهر بود و بابت همین مساله یک ماه بعد و در بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز بار دیگر از شورا تذکر گرفت.

مهدی ناصحی، ۲۴ بهمن ماه سال گذشته، در بیست‌وهفتمین جلسه شورای شهر مشهد باز هم نسبت به عدم حضور شهردار در صحن علنی جلسات شورا جهت ارائه توضیحات در خصوص برخی لوایح تذکر داد.

مسیر مدیریت ارجائی در شهرداری مشهد و اختلاف نظراتش با شورایی‌ها در سال ۱۴۰۱، با دست اندازهای بیشتری رو به رو شد و اختلافات نیز هر روز پررنگ‌تر از گذشته می‌شد، به طوری که برخی از اعضای شورا در نطق‌های پیش از دستور خود بسیار جدی‌تر و صریح‌تر عملکرد ارجائی را نشانه می‌گرفتند و در آن سوی میدان نیز موافقان عملکرد شهردار، منتقدان را به اهل جمل و اهل مدینه تشبیه می‌کردند.

در حالیکه تذکرات پی در پی به شهردار توسط اعضای شورا و طرح سوال از او عملکرد ارجائی را به چالش می‌کشید و او را در برزخ استیضاح فرو می‌برد، ناگهان انتشار یک خبر در فضای مجازی آب پاکی را روی همه حدس و گمان‌ها ریخت، "حکم شهردار مشهد توسط دادستانی تعلیق شد".

این خبر ساعتی بعد توسط سخنگوی شورای شهر مشهد  تایید شد، موسی حاجی‌بیگلو در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: شورای شهر حسب دستور دادستانی شهردار را تعلیق کرد و به زودی سرپرست برای این جایگاه انتخاب می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد نیز در خبری اعلام کرد: دادستانی مشهد برای پرونده‌ای که چندی پیش برای دو تن از کارمندان شهرداری مشهد باز و در آن اتهاماتی به آنان وارد شده بود، شهردار مشهد را تعلیق کرد. اتهامات وارده به این دو کارمند حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

بازگشت به مرداد ۱۴۰۰

حالا قرار است برگردیم به همان معبری که اعضای شورای ششم شهر مشهد به واسطه آن در انتخابات به پیروزی رسیدند، معبری که مقصد نهایی‌اش تنها پیروزی در انتخابات نبود و خدمت به مردم توسط منتخبانش را قرار بود تا پایان دوره مسوولیت آنها رصد و پیگیری کند.

با رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی درباره فعالیت‌های این شورا پس از انتخابات گفت‌وگو کردیم و پرسیدیم در ماجراهایی که میان شهردار و اعضای شورا پیش آمد، ائتلاف نیروهای انقلاب چه رویکردی را در پیش گرفت و آیا ساختار این ائتلاف ورودی به اختلافات میان اعضای شورا و شهردار داشت؟

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف اصولگرایان بعد از انتخابات همچنان فعالیت و پیگیری نسبت به عملکرد منتخبان خود داشته یا خیر، اظهار کرد: بعد از انتخابات جلسات ما به طور مستمر ادامه داشته است و عملکرد اعضا را رصد کرده و با آن‌ها جلسه گذاشتیم، گزارش ازشان گرفتیم و حتی گاهی به آنها تذکر دادیم و پیگیر مسائل و اختلافات داخلی‌شان بودیم.

وی تاکید کرد: ما در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به طور مستمر هم در رابطه با اعضای شورای شهر و هم نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم بوده‌ایم.

شورای ائتلاف مخالف شهردار شدن ارجائی بود؟

رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بعد از علنی شدن اختلافات میان اعضای شورای شهر و شهردار آیا آنها ورودی به این ماجرا داشته و توصیه یا تذکری به هر دو طرف داده‌اند، گفت: ما از ابتدا طبق بیانیه‌ای که پس از پیروزی در انتخابات دادیم تاکیدمان بر این بود که اعضای شورای ائتلاف خودشان هیچ مسئولیتی را نپذیرند و جزو منتخبین در هیچ حوزه‌ای نباشند، به اعضای شورا هم گفتیم سعی کنید شهردار را از ظرفیت‌های دیگری در خارج از ائتلاف انتخاب کنید که اعضای شورا به این مساله توجهی نکردند و اکثریت آنها تصمیم گرفتند تا برای انتخاب شهردار از خود اعضای ائتلاف استفاده کنند.

برزخی که از استیضاح به «تعلیق» تبدیل شد

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ما در طول فعالیت شورای ائتلاف برای انتخابات گروهی را مشخص کرده بودیم که برنامه ۴ ساله تهیه کنند و تاکیدمان این بود که این برنامه هم در شورای شهر تصویب و هم زمینه اجرایی آن فراهم شود که این موضوع باید از طریق لایحه و از مسیر شهرداری به شورا می‌رسید، اما در این مساله سهل‌انگاری و تغییراتی در برنامه‌ها داده شد و اولویت‌هایی که مورد نظر ائتلاف بود و باید در شهر به آن توجه می‌شد، توسط شهرداری مورد توجه لازم و کافی قرار نگرفت.

اختلاف‌نظر در اجرای سیاست‌ها، عدم تعامل و آغاز نارضایتی‌ها

ترقی اضافه کرد: سیاست ما بر این بود که نسبت به پروژه‌های مهم و اساسی شهر همه را به موازات هم دنبال کنیم، در حالیکه سیاست شهردار بر این بود که پروژه‌ها را یکی یکی تمام و سپس پروژه بعدی را آغاز کنند، این سیاست باعث شد تا بخشی از اعضای شورا از اینکه رضایت‌مندی کامل در مردم به وجود نیاید نگران شوند و همه بخش‌ها به طور متوازن پیشرفت لازم را نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه البته در حوزه حمل‌ونقل گام های خوبی توسط شورا و شهرداری برداشته شد و در بحث طرح تفصیلی شهر نیز پیگیری‌های خوبی صورت گرفت، افزود: اما نارضایتی کلی نسبت به عملکرد شهردار باعث ایجاد اعتراضاتی توسط اعضای شورای شهر شد.

رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی ادامه داد: از طرف دیگر تاکید شورای ائتلاف این بود که از نیروهایی که در طی مدت بررسی نامزدها به توانمندی‌های آنان واقف شده‌ایم، در بعد مشاوره از آنها استفاده بیشتری صورت گیرد که این اتفاق هم نیفتاد و موجب شد اختلاف نظرهایی بین شورا و شهرداری ایجاد شود.

موافقت با سوال از شهردار، عدم اقناع شورایی‌ها و گره خوردن مدیریت اختلافات

وی با اشاره به اینکه شورای ائتلاف ابتدا با اینکه از شهردار در جلسات شورای شهر طرح سوال شود موافقت کرد، افزود: این موافقت برای این بود که هم دلایل عدم انجام این مسائل توسط شهردار مطرح شود و هم اعضای شورا به جمع‌بندی درستی نسبت به رویکردی که می‌خواهند در پیش گیرند، برسند. لذا ما در شورای ائتلاف طرح سوال از شهردار را مفید دانستیم.

ترقی با تاکید بر اینکه وقتی سوال‌ها مطرح شد و پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشد مساله مقداری پیچیده‌تر شد، ادامه داد: از طرف دیگر خود شهردار مشکلاتی با برخی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان پیدا کرد و شهرداری تعامل لازم و کافی با دستگاه‌های استان نداشت، این مساله موجب عدم همکاری و ایجاد اصطکاک میان دستگاه‌های ذی‌نفع با شهرداری شد که ما درباره این موضوع با خود شهردار صحبت و تاکید کردیم که لازمه موفقیت در شهرداری این است که تعامل را با دستگاه‌های ذی‌نفع در مشهد افزایش دهد و اگر مشکلی وجود دارد، آن را با تشکیل یک شورای حل موضوع با حضور بزرگان شهر مشهد برطرف کند.

تلاش کردیم اختلافات را مسالمت‌آمیز حل کنیم اما شهردار همکاری نکرد

 رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی اضافه کرد: اما سرانجام اصطکاک‌ها موجب شد امکان همکاری بین نهادها و دستگاه‌های استان با شهرداری کاهش پیدا کند و روندی که در پیش گرفته شده بود، روندی بود که مدیریت شهری را با یک بن‌بست مواجه می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه دستگاه قضایی هم نقطه نظراتی داشت و نکاتی را مطرح می‌کرد، گفت: علی‌رغم اینکه ما درخواست کردیم دستگاه قضایی پیگیری‌هایش را به تعویق بیاندازد و به شورا هم تاکید کردیم از استیضاح استفاده نکند تا مساله به صورت مسالمت‌آمیز و منطقی حل و فصل شود، اما این کار توسط خود شهردار به تاخیر انداخته شد و از مسیر مسالمت‌آمیز امکان حل و فصل مشکلات نبود تا اینکه منجر به صدور حکم تعلیق شهردار توسط قوه قضاییه شد.

ترقی با بیان اینکه در تمام این مراحل ما هم با اعضا و ریاست شورا جلسات متعددی داشتیم و هم با مسئولین استان مذاکرات متعدد و فراوانی را صورت دادیم، عنوان کرد: امیدوار بودیم تا بتوانیم مساله را به شکل مناسبی حل وفصل کنیم که متاسفانه بعضی از عدم همکاری‌ها و عدم تعامل‌ها موجب بروز این اتفاق شد، امیدواریم اعضای شورا در انتخاب جدید خود دقت لازم را داشته باشند و به تصمیم خوبی برسند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول این مدت با اعضای شورا بیشتر در ارتباط بودید یا شهردار، گفت: طبیعتا از طریق هر دو باید مسائل را دنبال می‌کردیم، بنابراین هم با شورا و هم با خود شهردار رایزنی‌هایی داشتیم.

رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی در خصوص اینکه آیا برای انتخاب شهردار جدید مشهد هم  شورای ائتلاف جلسه‌ای با اعضای شورای شهر برگزار کرده یاخیر؟ بیان کرد: اعضای شورای شهر تا الان درگیر بودجه بودند چون فرصت آن می‌گذشت. بعد از اتمام بحث بودجه، اعضای شورا یک هفته استراحت داشتند و امیدواریم در هفته جدید بتوانند با دقتی که کردند و پیشنهاداتی که داشتند، بر اساس شاخص‌ها به جمع‌بندی برسند.

برزخی که از استیضاح به «تعلیق» تبدیل شد

ارجائی در "بلک لیست" اصولگرایان قرار گرفت؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف گزینه‌ای را به صورت مشخص برای انتخاب شهردار مشهد به اعضای شورای شهر پیشنهاد کرده است؟ گفت: ما در شورای ائتلاف گزینه معرفی نمی‌کنیم و بر شاخص‌ها تکیه داریم، بر اساس شاخص‌ها انتخاب با خود اعضای شورا است و ما تلاش‌مان این است تا در مسیر این انتخاب شاخص‌ها رعایت شود تا شاهد توفیقات بیشتری در مدیریت شهر مشهد باشیم.

ترقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای ارجائی خود از بدنه شورای ائتلاف بوده، آیا بعد از این اتفاقات همچنان با این شورا در ارتباط است یا خیر، گفت: ایشان اکنون دیگر ارتباط خاصی به لحاظ تشکیلاتی با شورای ائتلاف ندارند تا حکم قضایی مشخص شود.

نوع برخوردی که با شهردار شد مدیریت در استان را دشوار می‌کند

وی در پایان تاکید کرد که ما برخوردی که با شهردار شد و قبل از محاکمه و مشخص شدن حکم قضایی، این مساله رسانه‌ای شد را روش درستی از سوی کسانی که این کار را انجام دادند، نمی‌‎دانیم.

رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی تصریح کرد: این گونه روش‌ها بیشتر تسویه حساب سیاسی است تا برخورد منطقی با اختلاف نظرهای مدیریتی و معتقدیم این نوع روش‌ها کار مدیریت در استان را سخت و دشوار می‌کند و پذیرش مسئولیت در استان را دچار یک مشکل جدی خواهد کرد.

گزارش از منیره فضیلت، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha