• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401120806102
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل شیلات استان:

لرستان می‌تواند پرچمدار تولید خاویار در کشور باشد

لرستان می‌تواند پرچمدار تولید خاویار در کشور باشد

ایسنا/لرستان مدیرکل شیلات لرستان گفت: با توجه به ظرفیت بالای استان در زمینه تولید خاویار، لرستان می‌تواند پرچمدار تولید خاویار در کشور باشد.

کیارش بیرانوند در جلسه‌ای که با حضور مهندس “عباس مختاری” مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان و هیئت همراه در محل سالن جلسات اداره کل شیلات لرستان برگزار شد، اظهار کرد: لرستان با توجه به شرایط جوی، حجم بارندگی‌ها و خروجی آب (که این پارامتر برای لرستان رقمی نزدیک به ۱۲ میلیارد متر مکعب است) و همچنین دارا بودن ۲۴۵۰ کیلومتر رودخانه، به عنوان استانی آبزی پرور شناخته می‌شود.

وی با اشاره به دارا بودن بیش از ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری در استان افزود:لرستان با تولید ۲۵ هزار تن ماهی سردآبی، حائز رتبه برتر در کشور شده است.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کل تولیدات آبزی‌پروی استان تا پایان سالجاری بیش از ۳۰.۰۰۰ تن باشد، تصریح کرد: علیرغم مشکلات موجود در زمینه تکثیر آبزیان، بالغ بر ۳۶ مزرعه تکثیر در استان لرستان وجود دارد و چنانچه مزارع استان با برنامه‌ریزی صحیح به سمت مکانیزه شدن پیش روند و مورد حمایت سازمان شیلات قرار گیرند می‌توانند کشور را از واردات بی‌نیاز کنند.

بیرانوند با بیان اینکه در صورت استفاده از تمام ظرفیت لرستان می‌توان گفت تولید استان به لحاظ تکثیر و تولید آبزیان و بچه ماهی و تخم چشم زده رقمی بیش از ۵۰ درصد کل کشور خواهد بود، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیای طبیعی و خاص لرستان ظرفیت پرورش ماهیان سردآبی، گرمابی و خاویاری در این منطقه وجود دارد.
 
وی با اشاره به تلاش‌های شیلات لرستان در زمینه مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته مجتمع‌هایی در حال احداث در استان هستند که تعدادی از آنها وارد فاز اجرا شده‌اند، بیان کرد: لرستان در زمینه تولید ماهیان زینتی نیز شرایط خوبی دارد؛ هم‌اکنون تولید این ماهیان ۳ میلیون قطعه در سال است که در صورت وجود بازار و تقاضا، می‌توان تولید را به ۳۰ میلیون قطعه در سال رساند و در کمتر از ۴ سال، افزایش ۱۰برابری را در این راستا داشته باشیم.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه عمل‌آوری و خوراک آبزیان، گفت: پنج کارخانه تولید خوراک آبزیان طی چند سال اخیر به بهره‌برداری رسید اما متاسفانه با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت واقعی در حال فعالیت هستند.

بیرانوند با اشاره به اینکه عمدتا خوراک مصرفی مزارع پرورش ماهی لرستان علاوه بر تولیدات کارخانه‌های استان از استان‌های شمال کشور و شیراز و چهار محال و بختیاری تامین ‌می‌شود، بیان کرد: لرستان  در زمینه عمل‌آوری آبزیان ضعیف است و در دولت سیزدهم عزم جدی برای رفع این موضوع وجود دارد که در صورت اجرایی شدن، صادرات آبزیان به کشورهای همسایه می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات صورت گرفته در لرستان، افزایش سرانه مصرف از ۴ کیلوگرم به ۸ کیلوگرم در سال است که نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و همینطور احداث بازارچه برای فروش آبزیان تولید شده خود استان است.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به مشکلات پیش روی آبزی‌پروان در استان، تاکید کرد: علیرغم کیفیت بالای آبزیان تولید شده در لرستان یکی از ضعف‌ها و مسائل مزارع پرورش ماهی مساله صادرات است که حل این مشکل نیازمند ورود جدی سازمان شیلات ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha