• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401120906198
  • خبرنگار : 50604

اهدای عضو جوان ۳۲ ساله گرگانی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای عضو جوان ۳۲ ساله گرگانی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

ایسنا/گلستان اعضای بدن یک جوان گلستانی مرگ مغزی شده جان سه نفر را از مرگ نجات داد.

معین پسر ۳۲ ساله گرگانی و آخرین فرزند خانواده است که چند شب گذشته در خواب دچار حمله ناگهانی قلبی، ایست تنفسی و  تشنج شد که علی رغم تلاش پزشکان برای نجات، این عارضه مرگ مغزی وی را در پی داشت.

زهرا شرکت کارشناس پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه معین نهمین اهداء کننده عضو در سال ۱۴۰۱ است که جان سه نفر را با اهدای کبد و کلیه نجات داده است، افزود: معین  قبل از فوت خود کارت اهدای اعضا را پر کرده و داوطلب اهدا عضو بود که بعد از دچار شدن به مرگ مغزی با رضایت خانواده پیکرش جهت اهدا عضو به تهران ارسال شد.

اربعین ولیخانی مدیر انجمن اهدای عضو گلستان هم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: افراد برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند به سامانه اهداء مراجعه و یا کدملی خود را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنند.

پیکر معین در میان بدرقه اقوام و دوستان روز گذشته در امامزاده عبدالله گرگان تشییع و به خاک سپرده شد اما اعضای بدن او در کالبدی دیگر مایه حیات چندین بیمار نیازمند و رهایی آن ها از درد و رنج شد.

به گزارش ایسنا، روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور، جان خود را در اثر نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند و این در حالی است که هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای خود، جان هشت انسان دیگر را نجات دهد.

قلب، ریه، کبد، روده، کلیه و لوزالمعده به طور معمول اعضایی هستند که در فرایند اهدای عضو می‌توان آن‌ها را اهدا کرد، در واقع تنها راه ادامه‌ حیات برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، کلیوی و افرادی که دچار مشکلات کبد هستند اهدای عضو است.

تاریخچه پیوند اعضا در کشور به سال ۱۳۱۴ خورشیدی باز می‌گردد. از آن پس اهدای عضو در کشور همچنان ادامه یافت اما هنوز هم نیاز است تا این عمل و اهمیت آن در جامعه پررنگ‌تر شود.

از جمعیت حدود یک میلیون و نهصد هزار نفری گلستان تا کنون ۲۲ هزار نفر داوطلب اهدای عضو پس از مرگ شده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha