• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401122014150
  • خبرنگار : 50214

رئیس صندوق نواوری و شکوفایی خبر داد

۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ۱۸۰ طرح فناورانه کشور

۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ۱۸۰ طرح فناورانه کشور

ایسنا/یزد رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه نوآوری و فرهنگ‌سازی در این زمینه، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در این رابطه تاکنون در حدود ۱۸۰ طرح بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

«علی وحدت» امروز شنبه بیستم اسفندماه در حاشیه آیین امضای قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق پژوهش و فناوری استان یزد با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که در محل کارخانه نوآوری درخشان یزد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت دانش بنیان برای تامین مالی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این ابزارها سرمایه‌گذاری خطرپذیر(Venture Capital یا VC) است.

وی افزود: این نوع سرمایه‌گذاری تنها به تزریق پول و تسهیلات ختم نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذار در مدیریت مالی و فناوری شرکت دانش‌بینان نیز مداخله و مشارکت خواهد کرد که در کشورمان جدید و نوپاست.

وحدت خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان متولی این موضوع تاکنون در حدود ۱۸۰ طرح بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم کرده است.

وی با اشاره به امضای قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شش نمونه از طرحهای دانش بنیان استان با سرمایه حدود ۳۲ میلیارد تومان، گفت: در آیین امروز شاهد استفاده از این ابزار تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در استان یزد هستیم که اتفاق مبارکی برای زیست بوم نوآوری استان خواهد بود.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که صندوق پژوهش و فناوری استان یزد در طی دو سال گذشته قریب به ۳۹ طرح را تامین مالی خطرپذیر کرده است، گفت استفاده از این ابزار تامین مالی نیازمند فرهنگ‌سازی و یادگیری است تا با توسعه‌ی آن شرکت‌های کوچک، نوپا و خلاق و فعالان حوزه فناوری که برای دریافت تسهیلات با ارائه وثیقه هستند، بتوانند بدون وثیقه از این امکان شراکت بهره‌مند شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر که در کشورمان هنوز هم نوپاست طی سالهای آتی بیش از پیش توسعه یابد.

وحدت با بیان این که خوشبختانه سرمایه‌گذاری در بخشهای دانش بنیان کشور طی سالهای اخیر با رشد صعودی همراه بوده است، از فعالیت قریب به ۶۰ صندوق پروهش و فناوری در کشور خبر داد که سرمایه آنها طی این سالها رشد قابل توجهی داشته است.

وی اکوسیستم فناوری کشور را همواره در حال تغییر و توسعه خواند و گفت: امیدواریم سهم صنایع بزرگ در حوزه نواوری از طریق مشوق‌ها معافیت مالیاتی که در سفر اخیر رییس جمهور به استان یزد نیز وعده داده شد، محقق گردد.

این مسئول به سهم اندک بیمه‌ها در حوزه نوآوری و دانش‌بنیانها، گفت: هرچند شاهد توسعه فناوری در بخشهای بیمه‌ای کشور هستیم ولی پیوند بین بیمه با این حوزه به عنوان ابزاری برای تامین و حمایت از زیست بوم فناوری و نواوری ضعیف است و عمدتاً رقابت بیمه‌ها را در حوزه بیمه‌های اجباری از جمله بیمه شخص ثالث و موارد مشابه شاهدیم.

وحدت با بیان این که متاسفانه‌ بیمه‎ها ابزارهای مناسبی برای تشویق شرکتهای دانش بینان و حوزه فناوری فراهم نکرده‌اند، گفت: این در حالی است یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران کشور، بخشهای بیمه‌گر هستند و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

«محمد سپهر» مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد نیز در این مراسم که با حضور معاون اقتصادی استاندار یزد برگزار شد، اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری یزد از سال ۱۳۸۳ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال راه اندازی شد و سرمایه فعلی این صندوق ۱۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان این که صندوق یزد در بسیاری از شاخص‌ها جزو صندوقهای پیشتاز در کشور است، گفت: این صندوق با ۱۸۰ سهامدار حقیقی و دولتی در زمینه اعطای تسهیلات صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطر پذیر، ارزیابی و ارزشگذاری طرح‌های فناور و دانش‌بنیان فعالیت دارد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha