• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012411982
  • خبرنگار : 30147

 مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد

خسارت ۹۱ میلیارد ریالی سرمای بهاره به باغات انگور خلیل‌آباد

خسارت ۹۱ میلیارد ریالی سرمای بهاره به باغات انگور خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی  مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از خسارت ۹۱ میلیارد ریالی سرمای بهاره به باغات انگور این شهرستان خبر داد.

محمود شبان در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به کاهش دما در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ به ۲۰۰ هکتار از باغات انگور شهرستان خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه این خسارت‌ها مربوط به روستاهای محمدآباد، مزده، نصرآباد و بزنجرد و در باغ‌های با ارتفاع پایین‌تر بوده است، میزان خسارت وارد را حدود ۱۵ درصد اعلام نمود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: با توجه به ارزیابی‌های اولیه و بازدیدهای انجام شده، میزان خسارت وارد شده ۹۱ میلیارد ریال بوده که احتمال افزایش آن پس از ارزیابی نهایی وجود دارد.

وی به باغداران توصیه نمود: در باغاتی که دچار سرمازدگی شده، نسبت به محلول‌پاشی ترکیبات اسیدآمینه و یا جلبک دریایی اقدام نمایند تا نسبت به ترمیم و جبران خسارت اقدام شود و باغدارانی که باغات آن‌ها بیمه بوده و دچار خسارت شدند به صندوق بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند.

شبان بیمه محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای جبران خسارت سرمای بهاره دانست و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد فعالیت مردم شهرستان در امر باغداری است، همکاری کشاورزان و بیمه‌گذاران امری ضروری خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی است که محصول انگور و کشمش آن از شهرت جهانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد انگور تولید شده در منطقه تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری می‌شود که بخشی از تولیدات شهرستان به شهرهایی نظیر مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان ارسال شده و بخشی هم به سایر کشورها از جمله روسیه و آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه همه ساله حدود ۱۵۰ هزار تن انگور از این سطح باغات برداشت می‌شود، افزود: شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند.

وی یادآور شد: شهرستان خلیل‌آباد با ۶۰۰۰ هکتار باغ انگور، نخستین شهر تولیدکننده‌ انگور و رتبه نخست تولید کشمش در استان به شمار می‌رود و به همین منظور به دیار تاکستان‌های سرسبز شهرت دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. خلیل‌آباد مرکب از دو بخش مرکزی و ششطراز ۲۷ روستا دارد. دو سوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستاها هستند. ۸۵ درصد مردم خلیل‌آباد به شغل کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha